Ελάχιστα γνωρίζομε για τους Λυγκηστές, αυτή τη μακεδονική φυλή, που κατοικούσε στους πρόποδες των βουνών γύρω από την πεδιάδα της Φλώρινας. Η πρώτη αναφορά στους Λυγκηστές έγινε από τον Θουκυδίδη κατά την διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου. Τότε που ο Περδίκκας, ο βασιλιάς της Μακεδονίας, προσπάθησε μαζί με
το εκστρατευτικό σώμα του στρατηγού της Σπάρτης, Βρασίδα, να υποτάξει τους Λυγκηστές και το ανεξάρτητο βασίλειο τους να το προσαρτήσει στη Μακεδονία.
Ο Θουκυδίδης την περιοχή την αναφέρει με την ονομασία «η Λύγκος», η οποία μαζί με τα ανεξάρτητα βασίλεια της Ελιμείας (Κοζάνη), της Ορεστιάδος (Καστοριά) και της Πελαγονίας (Μοναστήρι), αποτελούσαν την Άνω Μακεδονία. «Έστι μεν ουν Ελλάς και η Μακεδονία» έγραψε ο Στράβων στα Γεωγραφικά του. Και πράγματι το βασίλειο της Λύγκου και τα άλλα βασίλεια της Άνω Μακεδονίας, διατήρησαν τον ελληνικό τρόπο διοίκησης τους, κάτι παρόμοιο με την πόλη - κράτος, μέχρι την προσάρτησή τους στην μεγάλη Μακεδονία του Φιλίππου του Β’. Ο Στράβων αναφέρει επίσης, ότι στα αρχαία χρόνια οι λαοί της Άνω Μακεδονίας κυβερνιόνταν από ντόπιους άρχοντες, αργότερα όμως εμφανίστηκαν νέοι βασιλιάδες που δεν καταγόταν από την Μακεδονία. Τους Λυγκηστές κυβερνούσαν βασιλιάδες από το γένος Βακχιαδών της Κορίνθου. Το αριστοκρατικό πολίτευμα των Βακχιαδών στην Κόρινθο, ανέτρεψε ο τύραννος Κύψελος, στα μέσα του 7ου αιώνα π.Χ. Πιθανότατα τότε εμφανίστηκαν κάποιοι από το γένος των Βακχιαδών στη Λύγκο και έγιναν βασιλιάδες της. Το ίδιο συνέβη σε όλα τα βασίλεια της Μακεδονίας και της Άνω Μακεδονίας από τον 8ο και 7ο αιώνα π.Χ. Πως όμως οι Πελοποννήσιοι έγιναν βασιλιάδες των Μακεδόνων; Με επιδρομή ή πραξικοπηματικά; Τα αρχαία κείμενα ελάχιστα αναφέρουν. Μάλλον οι λαοί της Μακεδονίας και της Πελοποννήσου ήταν συγγενικά φύλα, ήταν Δωριείς και διατηρούσαν κάποιους δεσμούς. Η Μακεδονία όμως τότε δεν είχε αναπτύξει πολιτισμό ισάξιο της νοτίου Ελλάδος. Γι αυτό και ζούσαν απομονωμένοι και χωρίς να συμμετέχουν επίσημα στις μεγάλες γιορτές των Ελλήνων.
Μια αναφορά του Θουκυδίδη στους ιππείς της Άνω Μακεδονίας, όταν αυτοί ως σύμμαχοι πολέμησαν, το 431 - 430 π.Χ., στο πλευρό του Περδίκκα της Μακεδονίας, κατά του Σιτάλκη του βασιλιά της Θράκης, φανερώνει την υπεροχή τους, ως ιππείς. Συγκεκριμένα γράφει: «Οι Μακεδόνες ούτε διανοήθηκαν να αντισταθούν με το πεζικό, αλλά παράγγειλαν στους συμμάχους τους της Άνω Μακεδονίας να τους στείλουν ενισχύσεις σε ιππικό και, όταν παρουσιάζονταν ευκαιρία, έκαμναν επιθέσεις, λίγοι αυτοί, εναντίων πολλών, εισβάλλοντας στις τάξεις του θρακικού στρατού. Όταν οι άξιοι αυτοί ιππείς, προστατευμένοι από θώρακα, έκαναν επιθέσεις, κανείς δεν μπορούσε να τους αντισταθεί». Από αυτά συμπεραίνουμε ότι ο κάμπος της Φλώρινας ήταν τόπος όπου έτρεφαν άλογα και διατηρούσαν ένα εξαιρετικά εκπαιδευμένο ιππικό.
Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος είχε φτάσει μέχρι τη Λύγκο, όπως γράφει ο Θουκυδίδης. Με μια συμφωνία και μια μάχη οι Λυγκηστές γλύτωσαν από εκείνον τον φοβερό πόλεμο. Όλα έγιναν εξαιτίας του Περδίκκα, του βασιλιά της Μακεδονίας, ο οποίος έπεισε τον Σπαρτιάτη Βρασίδα, να εισβάλουν στη Λύγκο, καθώς αυτός βρισκόταν στην Χαλκιδική και στη Θράκη για να πολεμήσει τις αποικίες των Αθηναίων. Κατά τον 8ο χρόνο του Πελοποννησιακού Πολέμου, το 424 - 423 π.Χ., ο Περδίκκας και ο Βρασίδας βρισκόταν στη Εορδαία, σημερινό κάμπο του Αμυνταίου, έτοιμοι να εισβάλουν στη Λύγκο από τα στενά του σημερινού Κλειδίου. Γράφει λοιπόν ο Θουκυδίδης: «Ο Περδίκκας, παίρνοντας και τον Βρασίδα με τον δικό του στρατό ξεκίνησε εναντίον του Αρραβαίου τον γιο του Βρομερού, βασιλιά των Λυγκηστών Μακεδόνων, οι οποίοι ήταν γείτονές του. Είχε διαφορές μαζί του και ήθελε να τον υποτάξει. Όταν όμως έφτασε με τον στρατό του και με τον Βρασίδα στα σύνορα της Λύγκου, ο Βρασίδας του είπε, προτού αρχίσουν τις εχθροπραξίες, επιθυμούσε να διαπραγματευτεί με τον Αρραβαίο για να τον κάνει σύμμαχο των Λακεδαιμονίων. Αλλά και ο Αρραβαίος είχε στείλει κήρυκα στον Βρασίδα με σκοπό να αναλάβει ο Βρασίδας την διαιτησία και να λύσει τις διαφορές του με τον Περδίκκα. [...] Ο Βρασίδας μετά την φιλονικία και παρά την θέληση του Περδίκκα, συναντήθηκε με τον Αρραβαίο, ο οποίος τον έπεισε ότι είχε δίκιο και, αντί να κάνει εισβολή, ο Βρασίδας πήρε τον στρατό του και έφυγε».
Την επόμενη χρονιά όμως, το 423 - 422 π.Χ., που ήταν και ο 9ος χρόνος του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Περδίκκας έπεισε τον Βρασίδα να εκστρατεύσουν κατά του Αρραβαίου. Ο στρατός του Περδίκκα και του Βρασίδα πέρασαν από τα στενά του σημερινού Κλειδίου και παρατάχτηκαν στον κάμπο της Φλώρινας. Το πεζικό αποτελείτο από τρεις χιλιάδες οπλίτες και το ιππικό χίλιοι ιππείς. Απέναντί τους είχαν τον στρατό των Λυγκηστών με τον Αρραβαίο, η δύναμή τους όμως ήταν μικρότερη. Γράφει λοιπόν ο Θουκυδίδης: «Το πεζικό των δυο αντιπάλων κρατούσε δυο λόφους αντικριστούς. Στη μέση ήταν ένα πλάτωμα όπου κατέβηκε πρώτα το ιππικό των Λυγκηστών και έγινε ιππομαχία. Μετά κατέβηκαν οι Λυγκηστές οπλίτες και ενώθηκαν με το ιππικό, έτοιμοι για μάχη. Ο Περδίκκας και ο Βρασίδας κατέβηκαν και αυτοί, έκαναν επίθεση και νίκησαν τους Λυγκηστές. Σκότωσαν πολλούς και οι υπόλοιποι έτρεξαν να καταφύγουν στα ψηλώματα, όπου έμειναν χωρίς να επιχειρούν τίποτε». Αυτή η μάχη έγινε στον κάμπο της Φλώρινας, αλλά δεν γνωρίζουμε ακριβώς την τοποθεσία. Στη συνέχεια ο Βρασίδας και ο Περδίκκας στρατοπέδευσαν στον κάμπο και περίμεναν τους Ιλλυριούς μισθοφόρους που θα ενσωματωνόταν στον στρατό του Περδίκκα. Οι μισθοφόροι Ιλλυριοί όμως πρόδωσαν τον Περδίκκα και προσχώρησαν στον στρατό του Αρραβαίου. Όταν το έμαθαν οι Μακεδόνες, νύχτα εγκατέλειψαν το στρατόπεδό τους και αποχώρησαν από την Λύγκο, χωρίς να ενημερώσουν τον Βρασίδα και τους Σπαρτιάτες, που είχαν στρατοπεδεύσει αρκετά μακριά. Την άλλη ημέρα ο Βρασίδας, όταν είδε το πλήθος των βαρβάρων Ιλλυριών και τους Λυγκηστές και καθώς έμαθε ότι ο Περδίκκας είχε αποχωρήσει την νύχτα, χωρίς να τον ενημερώσει, προσπάθησε με ενθαρρυντικά λόγια να εμψυχώσει τον στρατό του. Μετά σχημάτισε τετράγωνο με τους οπλίτες του. Στο εσωτερικό του τετραγώνου ήταν τα μεταγωγικά και οι πιο αδύναμοι, ενώ τριακόσιοι διαλεχτοί ιππείς ήταν έξω από το τετράγωνο. Με αυτό τον σχηματισμό βάδιζαν στον κάμπο της Φλώρινας για να φτάσουν στο σημερινό Κλειδί, όπου ήταν και τα σύνορα της Λύγκου με την Μακεδονία και η μοναδική διάβαση. Οι Λυγκηστές και οι μισθοφόροι Ιλλυριοί επιτέθηκαν, αλλά αποκρούστηκαν από τους επίλεκτους ιππείς. Οι Λυγκηστές όμως και οι Ιλλυριοί έπιασαν τα στενά του σημερινού Κλειδίου και εκεί περίμεναν τον Βρασίδα. Κατόρθωσε όμως να περάσει ο στρατός του Βρασίδα τα στενά και να φτάσει στην την πρώτη πόλη της Εορδαίας, που ονομαζόταν Άρνισα.
Αργότερα, στα χρόνια του Φιλίππου του Β’, η Λύγκος ενώθηκε με την Μακεδονία, και μάλιστα με γάμους ευγενών. Ήταν η διπλωματία του Φιλίππου, καθώς ο γάμος του Αλέξανδρου του λυγκηστή με την κόρη του Αντίπατρου του γιου του Ιόλαου έκανε τον Φίλιππο πολύ συμπαθή στους Λυγκηστές. Όμως το 336 π.Χ. ο Φίλιππος ο Β’ δολοφονήθηκε από τον Παυσανία, ένα αρχοντόπουλο από την Ορεστίδα. Η δολοφονία έγινε για προσωπικούς λόγους. Το επίσημο μακεδονικό κράτος όμως κατηγόρησε για συμμετοχή στη δολοφονία και τους άρχοντες της Λυγκηστίδας που ζούσαν στην αυλή του Φιλίππου. Έτσι, ως συνωμότες εκτελέστηκαν μαζί με τον Παυσανία και οι Λυγκηστές άρχοντες αδελφοί Αρραβαίος και Ηρομένης. Ο τρίτος αδελφός, ο Αλέξανδρος ο λυγκηστής, ζήτησε χάρη από τον Αλέξανδρο τον γιο του Φιλίππου και ήταν ο πρώτος που τον αναγνώρισε ως βασιλιά της Μακεδονίας, πριν ακόμη αυτός γίνει βασιλιάς.
Οι Λυγκηστές ακολούθησαν τον Μέγα Αλέξανδρο σε όλες τις εκστρατείες. Έφτασαν μέχρι την άκρη της γης. Η Λυγκηστίδα κέρδισε από την βασιλεία του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου. Ο Αρριανός στο έργο του «Αλεξάνδρου Ανάβασις» αναφέρει τον λόγο του Μεγάλου Αλεξάνδρου προς τους κουρασμένους και ξεσηκωμένους στρατιώτες του. Μεταξύ άλλων είπε ο Αλέξανδρος προς τους στρατιώτες του: «... ο Φίλιππος σας πήρε πλάνητες και άπορους, με προβιές οι πιο πολλοί να βόσκετε στα βουνά τα λίγα πρόβατά σας, και αδέξια γι αυτά να χτυπιέστε με τους Ιλλυριούς και Τριβαλλούς και Θράκες! Και ρούχα σας έδωσε να φοράτε αντί για προβιές, και από τα παλιόβουνα σας κατέβασε στους κάμπους, και σας έκανε μαχητές, έτσι που να σας τρέμουνε όλοι οι βάρβαροι γύρω σας...».
Αυτή είναι η αλήθεια. Οι Λυγκηστές εκπολιτίστηκαν από τον Φίλιππο τον Β’ και μετά. Αυτό φαίνεται και από τις ανασκαφές των τελευταίων ετών. Οι ανασκαφές αυτές φανέρωσαν και κάτι πολύ σπουδαίο: η θρησκεία των Λυγκηστών ήταν το Δωδεκάθεο, όπως όλων των άλλων Ελλήνων. Οι Λυγκηστές δεν ήταν Βάρβαροι.
Δημήτρης Μεκάσης
Καλά όλα αυτά, θάθελα να μάθω τη σχέση μεταξύ της Λυγκιστίδος και της Ηράκλειας (Μοναστήρι δίπλα μας), για τότε μιλάω. Ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήH αρχαία Ηράκλεια ανοικοδομήθηκε απο τον Φίλιππο προς Τιμήν του γενάρχου των αρχαίων μακεδόνων ημίθεου ΗΡΑΚΛΗ της αρχαιοελληνικής μυθιστορίας ώστε οι πλάνητες περαστικοί όταν περνούσαν έξω απο αυτήν να γνωρίζουν την ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΑΤΗ καταγωγή του βασιλέα των αρχαίων μακεδόνων που έχτισε την πόλη στο σημερινό Μοναστήρι.Δυστυχώς έτσι όπως πάει το "πράγμα" με τους γείτονες θα αντικρύζουν οι τουρίστες και αγάλματα του Αυνάν ή του Ναβουχοδονόσωρος και θα παθαίνουν σύγχυση. Και το λέω αυτό διότι οι γείτονες έχουν μετατρέψει το κρατος του κάτι μεταξύ τσίρκου και κακκέκτυπου του Χόλυγουντ....Τσίρκο μόνο γαλέρα του ναπολέωντα δέν έφτιαξαν στο βαρδάριον ποταμόν για να εντυπωσιάσουν τα Α φεντικά τους .
ΔιαγραφήΤα σύνορα μεταξύ Λυγκηστίδας και Πελαγονίας δεν είναι γνωστά. Όμως, όταν η Λυγκηστίδα προσχώρισε στο Μακεδονικό Βασίλειο, επί Φιλίππου του Β', ο Φίλιπος επέκτεινε τα σύνορα της Λυγκηστίδας, και το 359 π.Χ. ίδρυσε την Ηράκλεια της Λυγκηστική (στο σημερινό Μοναστήρι). Με την Ηράκλεια ο Φίλιππος διασφάλισε τα βορειοδυτικά σύνορα της Μακεδονίας.
ΔιαγραφήΔημήτρης Μεκάσης
Θαυμάσιον κύριε Δημήτριε το κείμενο .Να συμπληρώσω με την σειρά μου ο Αρριανός αναφέρει ότι στο σώμα των ανωτάτων και στενών υπασπιστών του Μεγάλου Βασιλέως Αλεξάνδρου Γ΄ αποτελούταν απο ΛΥΓΚΗΣΤΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥΣ όπως ο Λεωνάττος ο Λυγκηστευς. Η δέ γιαγιά του η Ευρυδίκη βασιλομήτηρ του Φιλίππου Β΄ήταν πριγκίπισσα Λυγκηστίδα. "βουνίσιους τους κατέβασε απ τα βουνά τους έκανε μαχητές πολεμιστές του και έφτασαν μαζί με τον Αλέξανδρο να κατακτήσουν ( να εξημερώσουν ) τον βάρβαρο κόσμο μέχρι την άκρη του τότε κόσμου".... Και η Φλώρινα αγαπητέ Δημήτριε δέν έχει έναν ΑΝΔΡΙΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ στην ομόνυμη πλατεία ( κύκλος ) ....αυτή η ντροπή και το αίσχος θα ΄δέρνει σάν κατάρα την Φλώρινα που δέν τιμάει τους προγόνους της ..μέχρι και οδό ευρυδίκης έχουμε κι αυτός χωματόδρομος δίς αίσχος ....ΝΙΩΘΟΥΝ ΑΡΑΓΕ ΝΤΡΟΠΗ ΟΛΟΙ αυτοί οι σημερινοί τιποτένιοι πτυελοδοχείς των πτύελων μας ? Προφανώς όχι διότι κομπλεξικοί χοιροβοσκοί ήσαν Παυσανίες χοιροβοσκοί παραμείναν....
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαυσανίας ο Λυγκηστεύς ήτο ένας σεσημασμένος ...ομοφυλόφιλος αυλικός στο παλάτι που δολοφόνησε τον Φίλιππο Β΄ (τον υιό της Ευρυδίκης θηγατήρ του βασιλέα Σιρρα Λυγκηστού και σύζυγος του βασιλέως Αμύντα ) .Φυσικά ο Μέγας Αλέξανδρος δέν έχασε στιγμή να τον ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΕΙ παραδειγματικά για την αποτρόπαιη πράξη που διέπραξε στον πατέρα Βασιλέα Φίλιππο Β΄. ΠΑυσανίας ο λυγκηστεύς είναι Ο γνωστός τύπος ανθρώπου σήμερα που στην καθομιλουμένη ονομάζουμε τον γνωστό τύπο στην Φλώρινα όπως και αλλού "ο θηλυπρεπής ανδρόμορφος στο σώμα και ρουφιάνος σπιούνος και μισθοφόρος πράκτωρ δολοφόνος στο μυαλό" ...Μία άλλη εκδοχή που γνωρίζω είναι ότι αντί για Λύγκος εκ του γνωστού άγριου θηλαστικού που ζούσε στα βουνά μας , υπάρχει μία αρχαιοελληνική αναφορά για το αρχαίο βασίλειο των Λυγκηστών με την λέξη ΛΟΓΓΟΣ προφανώς για τα δασώδη βουνά και κάμπους της περιοχής τότε. Φυσικά σύνορα ήταν τα βουνά στην αρχαία Λυγκηστίδα όπως ανατολικά το όρος ΒΟΡΡΑΣ εκ του μυθικού Βορέως δια την οξύτατην όραση ....Τώρα μερικοί προτιμουν το οθωμανικόν καιμάτσαλαν αλλα για τα γούστα του καθενός δέν είναι του παρόντως να ομιλήσουμε...
ΔιαγραφήΛοιπόν.. Λυγκηστίς πιθανόν ήταν η ονομασία της αρχαίας πόλης της οποίας τα ευρήματα βρέθηκαν πάνω στον λόφο του Ξενία.. Στο σύνολό της η περιοχή ονομαζόταν Πελαγονία, η πόλη όμως Λυγκηστίς. Υπάρχει όμως και η πιθανότητα η αρχαία Λυγκηστίδα να μην έχει βρεθεί ακόμα. Προς το παρόν οι απόψεις αυτές αποτελούν εικασίες.. όπως εικασία αποτελεί η άποψη κάποιων αρχαιολόγων (μετρημένων στα δάκτυλα) ότι οι σημερινοί κάτοικοι του Τριβούνου, της Κορυφής και της Καλογερίτσας είναι οι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Λυγκηστών που διέμεναν στην πόλη που βρέθηκε στον Ξενία.. αλλά αναγκάστηκαν να μετακινηθούν και να αποχωρήσουν στην σημερινή τους θέση.. λόγω των συχνών επιθέσεων και επιδρομών που δέχονταν.. από άλλες, συνήθως βόρειες φυλές. Ξέρω ότι πολλοί θα αντιδράσετε αρνητικά.. όμως.. όλα παίζουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κάμπος της Φλώρινας και τα βουνά αποτελούσαν την Λύγκο στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου. Επί Φιλίππου τα σύνορα της Λύγκου έφτασαν μέχρι την Ηράκλεια. Στα Ελληνιστικά χρόνια επικράτησε η ονομασία Λυγκηστίς. Ο Στράβων την αναφέρει ως Χώρα των Λυγκηστών. Η Πελαγονία ήταν ο κάμπος του Μοναστηρίου μέχρι τον Πρίλαπο. Στα βυζαντινά χρόνια και η Λυγκηστίδα και η Πελαγονία ήταν διοικητικές περιφέρειες. Τότε ακουγόταν περισσότερο η Πελαγονία, καθώς η Ηράκλεια ήταν εντός της Πελαγονίας. Όσο για την ελληνιστική πόλη στον λόφο του Αγίου παντελεήμονα δεν βρήκαν οι αρχαιολόγοι κάποια επιγραφή. Πιθανότα ονομαζόταν Χλερηνός. Πριν τα χρόνια του Φιλίππου δεν υπήρχαν αξιόλογες πόλεις στην Λυγκηστίδα. Ο Θουκυδίδης αναφέρει "τας κώμας του Αρραβαίου" δηλαδή τα χωριά του βασιλείου του Αρραβαίου.
ΔιαγραφήΌλοι έχομε στο DNA κάτι από τους Λυγκηστές. Η φυλή αυτή δεν εξαφανίστηκε. Η φυλή αυτή συγχωνεύτηκε τότε που ο χριστιανισμός επικράρησε. Από αυτές τις συγχωνεύσεις καταγόμαστε όλοι οι κάτοικοι της Φλώρινας. Ακόμη και τα παιδιά των προσφύγων, που ο ένας από του δυο γονείς τους είναι από την Φλώρινα. Είμαστε όλοι απόγονοι των Λυγκηστών, χωρίς αυτό να σημαίνει κάτι ιδιαίτερο.
ΔιαγραφήΠρέπει να μάθουμε να σεβόμαστε και να δεχόμαστε όλες τις απόψεις, ώστε να μπορούμε να καταλήγουμε στα πιθανότερα σωστά αποτελέσματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήθυμάστε την έκφραση που λέγαμε όταν παίζαμε μπίλιες (βόλους κατά την αρχαία) όταν είμασταν μικροί εδώ στη Φλώρινα;; ""τουρ ει ρει αιεν, τουρ ματ ορ"". Πιστεύω ότι αυτή η φράση είναι απομεινάρι από την κουλτούρα της αρχαίας Λυγκηστίδος, διότι είναι φανερό ότι πρόκειται για λέξεις της βαριάς δωρικής ελληνικής διαλέκτου που ομιλούνταν στην αρχαία Άνω Μακεδονία και να μη ξεχνάμε ότι στις μέρες μας όταν λέμε Τούριεν εννοούμε τα χωριά Κορυφή, Τρίβουνο και Καλογερίτσα. Λέγω "βαριάς" διαλέκτου διότι δεν είναι ίδια με την δωρική του αρχαίου νότου, έχουν όμως τις ίδιες ρίζες και δομή. Κάποιος που γνωρίζει δηλ. καλά αρχαία ελληνικά δεν θα μπορούσε εύκολα να μας μεταφράσει την πρόταση αυτή. Επίσης, τα αρχαία ευρήματα της περιοχής (συνολικά του νομού) μας έχουν φέρει ονόματα από ήρωες και αρχηγούς της εποχής, όπως: Αλούτας, Κασούτας, Αΐτας, και εξηγούμαι: Το όνομα Αλούτας υπάρχει σήμερα με την μορφή Αλούσης στη Βεύη. Το όνομα Κασούτας υπάρχει σήμερα ως Κατσούτας στην Άνω Υδρούσα, και ο Αΐτας παρέμεινε ως έχει στο Αμύνταιο και την Πτολεμαΐδα. ΑΊΤΑ στα αρχαία ελληνικά σημαίνει ξαφνικός ή σφοδρός άνεμος, εξού και η σαΐτα. Από τα ονόματα αυτά παίρνουμε απλώς μια μικρή γνώση για την κατάληξη των ονομάτων των αρχαίων Πελαγόνων σε "ΤΑΣ", χωρίς να σημαίνει ότι όλα ειχαν αυτή την κατάληξη. Διότι στον τάφο ενός νεαρού αγοριού που βρέθηκε στο αρχαίο νεκροταφείο του Αγίου Παντελεήμονα, παλαιότητας 8.000 ετών παρακαλώ.. έγραφε το πανέμορφο όνομα Μελέαγρος..
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ φράση ίσως είναι "τουρ ει ρει εν, τουρ ματ(θαίνω) ορ(ώ).. και σίγουρα έτσι κάποιο νόημα βγαίνει..
ΑπάντησηΔιαγραφήΘέλω να πω πως μεγάλη εντύπωση μου προκαλούν τα γραφόμενα σε αρχαίο τάφο ενός νεαρού ατόμου που βρέθηκε στην περιοχή της Αχλάδας και αναφέρει τα εξής: "ΑΝΗΛΘΕΝ ΕΙΣ ΟΥΡΑΝΟΝ ΑΛΕΞΑΜΝΟΥ" εννοώντας τον Μέγα Αλέξανδρο. Όμως... υπάρχει ένα μεγάλο όμως... γιατί Αλέξαμνος σημαίνει "επί ξύλου αλεξάμενος" που είναι ο Χριστός.. και εκτός αυτού υπάρχει και το "αμνός" που όλοι ξέρουμε που παραπέμπει.. Τι σημαίνουν όλα αυτά;; Ότι οι αρχαίοι Πελαγόνες-Μακεδόνες θεωρούσαν τον
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλέξανδρο υιό του Θεού, όπως ακριβώς και στην αρχαία Αίγυπτο αλλά και την υπόλοιπη Ασία. Κλείνοντας θέλω να πω ακόμα ότι οι λέξεις μιλάνε από μόνες τους. Πελαγονία σημαίνει ότι η περιοχή είναι σπαρμένη από γόνους της Πέλλας..
Η φράση σημαίνει "παίζω τίμια εντός του οριοθετημένου χώρου, και όσο παίζω μαθαίνω".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ όλους για τα γραφόμενά σας και την ενημέρωση πάνω στο ερώτημα που έκανα. Περίσσότερο όμως σας ευχαριστώ που αφήνεται περιθώρια και για άλλες εκτιμήσεις,διότι δεν είμαστε παντογνώστες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω αν κατάγομαι από τους Λυγκηστές, αλλά νοιώθω περηφάνεια που ζω, όπου έζησαν αυτοί, πριν χιλιάδες χρόνια. Η ιστορία του τόπου μας έπρεπε να διδάσκεται από το δημοτικό σχολείο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος Λάζαρον Βουνίσιον
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαημένε Λάζαρε, διάβασε πριν γράψεις. Η λέξη λόγγος είναι σλάβικη, και δεν έχει καμία σχέση με την λέξη Λύγκος. Σχετικά με τον Παυσανία διάβασε τα αρχαία κείμενα και μετά γράψε. Ο Αριστοτέλης γράφει ότι δολοφόνησε τον Φίλιππο για προσωπικούς λόγους. Δεν θέλω να γράψω λεπτομέριες, αλλά ο Παυσανίας δεν ήταν ομοφυλόφιλος ούτε Λυγκηστής. Ήταν άνδρας και μάλιστα ευγενής από την Ορεστιάδα. Όσο για τον Σίρα ήταν ο ηγεμόνας της Ελιμίας. Αγαπητέ Λάζαρε πρέπει να διαβάσεις τις πηγές, δηλαδή τους αρχαίους έλληνες συγγραφείς, πριν γράψεις ιστορικά σχόλια και άρθρα για την αρχαία Ελλάδα. Προφανώς διάβασες κάποιους που παριστάνουν τους ιστορικούς και έχουν διστρευλώσει όλη την τοπική ιστορία με τις φαντασιώσεις τους. Και κάτι άλλο μη φανατίζεσαι τόσο πολύ και μη κατακρίνεις αυτό που δεν αποδέχεσαι.
Σου δίνω το δικαίωμα να με αμφισβητήσεις όπως και να αμφισβητήσεις
Διαγραφή1τον Νίκολας Χάμοντ που αναφέρει ότι ο εν λόγω ο ακόλουθος Παυσανίας ήταν ΕΡΑΣΤΗΣ του Φιλλίπου ( τα ευκόλως ενοούμενα κοινός χχχχστης) .....¨οταν είδε ότι ο Βασιλεύς ( Φίλιππος) ήταν ερωτευμένος με έναν συνονόματο του επέκρινε λέγοντας του ότι είναι ένας πολλά υποσχόμενος ερμαφόδιτος!. Ο νεαρός το είπε αυτό στον Άτταλο και θα αυτοκτονούσε. Ο Άτταλος τον κάλεσε σε δείπνο , τον μέθυσε και παρέδωσε στους ημιονηγούς για να τον βιάσουν. Όταν ο Παυσανίας διαμαρτυρήθηκε ο Φίλιππος δέν τιμώρησε τον ¨Ατταλο..χάρισε στον ΄Παυσανία αξιόλογα δώρα για να τον κατευνάσει..αλλα ο Παυσανίας δέν ηρέμησε...σχεδίαζε πλέον να ΣΚΟΤΩΣΕΙ τον Φίλιππο....Μετά τον φόνο ο ΛΕΟΝΆΤΤΟΣ Ο ΠΕΡΔΙΚΑΣ ΚΑΙ Ο ΑΤΤΑΛΟΣ ΚΥΝΗΓΗΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΥΣΑΝΙΑ.....και το σκότωσαν Νίκολας Χάμοντ Παράρτημα Α Φίλιππος ο Μακεδών σελίδα 392 εκδόσεις Μαλλιάρης Παιδεία
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ εκδόσεις Μαλλιάρης Παιδεία σελ 173 Υποσημείωση 47 για τον Παυσανία..Ο παυσανίας ερωμένος του Φιλίππου Β΄ένας απο τους βασιλικούς Παίδες δολοφόνησε τον Φίλιππο Β΄μετάφραση Β.Παπαδόπουλος
Παυσανίας πράγματι δέν ήταν Λυγκηστής ήταν ο Παυσανίας ο Αλωρίτης .
Λόγγος αναφέρεις αυθαίρετα ότι είναι σλαβικής προελέυσεως λέξη δέν αναφέρεις την πηγή απο όπου εξαγάγεις το συμπέρασμα αυτό όπως και για τα συμπεράσματα για την Ευρυδίκη.
Για την γιαγιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου άνοιξε το τόμο Μακεδονία της Ακαδημίας Αθηνών στήν σελίδα 114 και συγκεκριμένα στο γενεολογικό δένδρο της δυναστείας των Τημενιδών αναφέρει ρητά και ξεκάθαρα ΕΥΡΥΔΙΚΗ ΘΥΓΑΤΗΡ ΣΙΡΡΑ ΛΥΓΚΗΣΤΟΥ σύζυγος ΑΜΥΝΤΑ Γ¨η οποία ήτο μητέρα των Φίλιππου Β΄Περδίκα Γ΄Αλέξανδρου Β΄και της Ερυνυόνης.
ΣΙΡΡΑΣ ΛΥΓΚΗΣΤΗΣ όπως και ΑΡΡΑΒΑΙΟΣ Β΄ήταν αρχαίοι βασιλείς της Λυγσκηστίδος - αρχαίας Λύγκου.Για όικονομία χρόνου άνοιξε στην σελίδα 44 Νίκολας Χάμοντ Φίλιππος ο Μακεδών εκδόσεις Μαλλιάρης παιδεία για να λάβεις πληροφορίες για την Ευρυδίκη, τον Αραββαίο τον Σίρρα τον Λυγκηστή πλησιέστερος συγγενής του οίκου των Βακχιάδων.Χάμοντ ΚΙ 243 ΗΜ 2,14 Μs 32
Για την αναφορά μου στην λέξη λόγγος θα ψάξω και θα την αναφέρω .Απορώ όμως με το επίπεδον της σλαβολαγνίας η ΟΘΟΜΑΝΟΛΑΓΝΕΙΑΣ μερικών ..δηλαδή η ΄μαρτυρική πόλις Ελλήνων ηρώων της Ελληνικής Επαναστάσεως Το Μεσολόγγι προήλθε εκ της συνένωσης του Ελληνικού Μέσο και του δφήθεν ζλαβικου Λόγγος ? Μην τρελαθούμε τελείως...είπαμε "ζουμε στην χαράδρα των φρενοβλαβών" μην το διαφημίζεις προπαγανδιστικά κιόλας!
Προφανώς η συγκεκαλιμένη σοβαροφάνεια επιστημονοφανών και μερικών άλλων μοντέρνων Παυσανιών προσδίδει τα κίνητρα. Αυτά αγαπητέ ΑΝΟΝΥΜΕ σχολιαστή που έγραψες "καημένε Λάζαρε" ,"διάβασε πρώτα πρίν γράψεις" βγάζεις συμπεράσματα ότι διάβασα κάποιους που παριστάνουν τους ιστορικούς στα επιστρέφω χωρίς χρέωση ανοησίας εκτός κι εάν συνομιλώ με ένα που ξεπερνάει σε ιστορικές γνώσεις τον Νίκολα Χάμοντ την Ακαδημία Αθηνών ή κάποιον σύγχρονο Παυσανία..
Ούτε φαντάζομαι ούτε με ενδιάφέρουν αυτοί που κρυπτόμενοι προπαγανδίζουν το Καιμάσταλαν το τζαμί τον =ντεκέ κουλε τους ή την κελεμπια να το πώ ευγενικά την οποια σέρνουν στο νού τους .
Αυτά είχα να πώ. ¨Εβγαλα πολλά χρήσιμα συμπεράσματα και αναχωρώ πλέον οριστικά και αμετακλήτως απο το παρόν ιστοχώρο .
Τα συμπεράσμα όλα ΧΑΡΙΣΜΑ σας όπως και το μονοπωλειο σκεψης που προσπαθείτε να πουλήσετε στον κόσμο.
Και ένα τελευταίο εάν κάποιοι ρηχόμυαλοι δέν μπορούν να αποκωδικοποιήσουν νοηματικές διαδρομές πίσω απο τις λέξεις αυτό έχει να κάνει με το επίπεδο νοημοσύνης που διαθέτουν. Αρκετά σας κούρασα και με κουράστε όλοι σας..
ΔιαγραφήΣωστοί όλοι οι παίκτες, εκτός του Λαζάρου, που ίσως εννοεί άλλον Παυσανία πέραν του γνωστού. Και ο Φιλώτας πάλι σε "ΤΑΣ" τελειώνει όσον αφορά τα ονόματα. Όπως βλέπετε.. όταν δεν μεσολαβεί κάποιος είρωνας σχολιαστής.. όλα πάνε καλά!!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλά εσύ ΤΑγματΑΣφαλίτες και στον ύπνο σου θα βλέπεις...
Διαγραφήττην ΕΙΡΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΕΦΩ..ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΟΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΡΓΑΨΑ και άσε τις υπεκφυγές . Τεκμηρίωση των όσων έγραψα σου έστειλα . Γιατί αποφεύγεις να το δημοσιεύσεις ? Άν είσαι ΑΝΤΡΑΣ ΚΆΝΤΟ ΡΕ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν.. ο λόγγος είναι το πυκνό ή θαμνώδες δάσος.. αλλά το συμπέρασμα ότι είναι σλάβικης προέλευσης όπως ανέφερε ένας φίλος πιο πάνω.. από που βγαίνει;; Να μας εξηγήσει από που βγάζει το συμπέρασμα ότι είναι σλαβική λέξη.. διότι η λέξη δεν φαίνεται να έχει τέτοια χαρακτηριστικά.. Να μας πει βρε παιδί μου πως του ήρθε τέλος πάντων.. Για να μη πιστέψουμε ότι και το λογάδι το τυρί είναι σλάβικο.. Λόγγος.. Λογάδι..
ΑπάντησηΔιαγραφήΛάζαρε Βουνίσιε
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αριστοτέλης αναφέρει στα Πολιτικά Ε ότι ο Σίρρας ήταν βασιλιά της Ελιμίας. Είχε παντρευτεί μια κόρη του Αρραβαίου και απέκτησε την Ευρυδίκη και τον Δέρδα. Ο Δέρδας ήταν αυτός που δολοφόνησε τον Αμύντα τον μικρό.
Ο Παυσανίας ήταν ένας όμορφος νέος άνδρας στην αυλή του Φιλίππου. Περί εραστών και ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα δεν γράφω γιατί θα ανοίξομε μεγάλο καφάλαιο. Ο βιασμός του από τον Άτταλο και τους μουλαράδες του, και καθώς ο Φίλιππος δεν τους τιμώρησε, όπλισε το χέρι του, με προτροπή των Λυγκηστών αρχόντων, που τα είχαν συμφωνήσει με τους Πέρσες.
Η λέξη λόγγος είναι μεσαιωνική σλάβικη, σύμφωνα με το ετυμολογικό λεξικό του Ανδριώτη. Η λέξη Μεσολόγγι πιθανότατα ετυμολογείται στην λέξη λόγγη που σημαίνει τάφρος.
Ο διάλογος είναι ωραίος και επικοδομητικός, χωρίς όμως φανατισμούς.
φίλε ψάξου ΔΕΝ ΠΑΣ ΚΑΛΑ...
ΔιαγραφήΆδικα μαλώνετε ρε παιδιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μόνο στοιχείο που ενθουσίαζε πάντα από την τοπική αρχαία μας ιστορία είναι το ότι ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΙ ΦΟΝΙΑΔΕΣ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ!!
Κουσουρλίδες από παλιά!ΝΑΙ!
Και "ευτυχώς"* που τον "καθαρίσαμε"!
Εμείς με την πράξη μας αυτή ανοίξαμε τον δρόμο για τον Αλέξανδρο Τον Μέγιστο των Μεγίστων!!
Είναι ο Μόνος Έλλην που Είναι ΜΕΓΑΣ!
Κανείς άλλος!
[Με τον Φίλιππο θα αργούσαμε πολύ!...ήταν και γέρος... οπότε και αναποφάσιστος!Ίσως να μη ξεκίναγε ΠΟΤΕ την εκστρατεία κατά των ασιατών!]
Σε μας οφείλει λοιπόν η ανθρωπότητα το ΦΩΣ της!
ΖΗΤΩ ΟΙ ΙΕΡΟΙ ΛΥΓΚΙΣΤΑΙΟΙ
και Ο κατά το 1/4 ΛΥΓΚΙΣΤΑΙΟΣ ΗΜΩΝ ΠΡΙΓΚΗΨ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ!!
*χαριτολογώντας οριακά για να μη παρεξηγηθούμε!!
Ο Φίλιππος Β’ ήταν γιος του βασιλιά της Μακεδονίας Αμύντα Γ’ και της Ευρυδίκης, πριγκήπισσας των γειτονικών Λυγκηστών. Οι Λυγκηστές παλαιότερα υπαγόντουσαν στους Μολοσσούς για αυτό τους βρίσκουμε σε ιστορικές πηγές είτε σαν Μολοσσικά έθνη, είτε σαν Λυγκηστές Μακεδόνες. Στην ουσία είχαν αναμειχτεί σε ένα μικρό βαθμό με τους Ιλλυριούς. Ο βασιλικός τους οίκος ήταν Βακχιάδες απόγονοι απο την Κόρινθο και παντρευόντουσαν συχνά με μέλη γειτονικών βασιλείων. Η Ευρυδίκη για παράδειγμα ήταν κόρη του Σίρρα ή Ίρρα – άλλοι τον θεωρούν Λυγκηστή και κατ’ άλλους είναι Ιλλυριός- και μιας Λυγκηστίδας πριγκήπισσας. Ο Βρομερός, πατέρας του Αρραβαίου και γιος του μυθικού Αερόπου Λυγκηστή, ήταν ο ιδρυτής της λυγκηστικής δυναστείας. Κόρη του Αρραβαίου Λυγκηστή ήταν η Ευρυδίκη, η οποία ήταν «Φιλίππου μήτηρ ην» (Στραβων VII, 326) και επομένως γιαγιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου
ΑπάντησηΔιαγραφήλόγγος ο [lóŋgos][μσν. λόγγος < σλαβιστί. log(ŭ) -ος] : πυκνό θαμνώδες δάσος: Zώα του βουνού και του λόγγου.
ΑΡΕ ΚΑΜΜΈΝOI ΦΛΩΡΙΝΙΏΤΕΣ...
Πολύ ωραία η κουβέντα και με πολλά πράγματα να μάθει κάποιος που δεν είναι κοινωνός όλων αυτών των γνώσεων. Καλό θα ήταν βέβαια να αποφεύγονται οι κόντρες και οι ειρωνίες. Καλές οι διαφωνίες και ακόμα καλύτερη η παρουσίαση στοιχείων για τα λεγόμενα του καθενός. Χωρίς εμπάθεια και νοοτροπία του κομιστή της μόνης αλήθειας. Αυτά, τουλάχιστον από την πλευρά ενός αναγνώστη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζοντας, αναρωτιόμουνα αν η ανάγκη μερικών συνομιλητών να παρουσιάσουν τους Λυγκηστές ως καλούς προέρχεται από τη συγγένεια που νοιώθουν προς αυτούς. Τι είδους μπορεί να είναι μια τέτοια συγγένεια; Είναι θέμα για ένα ολόκληρο συνέδριο αλλά νομίζω έχει ενδιαφέρον...
Πολύ καλή η ιδέα για Παμφλωρινιώτικο Συνέδριο με θέμα τους Λυγκηστές και την αρχαία Πελαγονία.. Θα γέμιζε η αίθουσα και θα ερχόταν Φλωρινιώτες από παντού.. Επίσης θα δίναμε και ένα γερό σκαμπίλι στους Σκοπιανούς και τους μετρημένους στα δάκτυλα φίλους τους.. διότι θα αποδείξουμε περίτρανα ποιος ήταν το πρώτο αφεντικό εδώ.. από την αρχαιότητα..
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ τον κ. Μεκάση για το ωραίο του άρθρο. Ευχαριστώ τον Λάζαρο τον Βουνίσιο και όλους τους άλλους ανωνύμους σχολιαστές. Ευχαριστώ όλους, επειδή μάθαμε τόσα για την τοπική μας ιστρορία και την ιστορία της Μακεδονίας. Ίσως το διαδίκτυο ξεπεράσει και τα σχολεία μας στο μέλλον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας αναγνώστης
ΟΣΑ ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΚΡΕΜΑΣΤΑΡΙΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤόσοι αγρόμισθοι καθηγητές Δημόσιοι υπάλληλοι στην Ακαδημία άλλοι τόσοι Εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμις εκπαίδευσης στην Φλώρινα τόσοι φερέλπιδες φοιτητές - αυριανοί δάσκαλοι- ένας Μεκάσης και ένας Λάζος ο βουνίσιος έπρεπε να σας γράψουν για να ΞΕΣΤΡΑΒΩΘΗΤΕ? Κάλλιο αργά πολύ αργά παρά ΠΟΤΕ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννέα σχόλια από τα παραπάνω είναι δικά μου αγαπητέ 7:58.. και δεν είμαι ούτε ο Μεκάσης ούτε ο Λάζος ο Βουνίσιος, αλλά ούτε αυτός που έγραψε κατά του Λάζου του Βουνίσιου. Δεν μένω καν στην Φλώρινα.. μην προτρέχεις για τους σχολιαστές.. μην τους ονομάζεις όταν δεν ξέρεις ποιοι τα γράφουν.. Και όταν λες "για να ξεστραβωθήτε" ποιους εννοείς;; Αυτούς που γράψανε τα σχόλια;; Γιατί αυτό το συμπέρασμα βγαίνει έτσι όπως το΄γραψες..
ΑπάντησηΔιαγραφή