Συνεχίζοντας την έρευνα μου για την καταγραφή της ιστορίας της μοτοσυκλέτας στη Φλώρινα ευρέθησαν πολύτιμες πληροφορίες - μαρτυρίες για την παρουσία αυτών πριν τον Β΄παγκόσμιο πόλεμο χάριν στη συμβολή του Φλωρινιώτη κ.Μεκάση Δημήτριου και
συγκεκριμένα στον Β΄τόμο του βιβλίου του με τίτλο "τα παλιά επαγγέλματα στην Φλώρινα". Στις σημερινές φωτογραφίες απεικονίζονται γαλλικές μοτοσυκλέτες της εποχής καθώς και μία στρατιωτική τριθέσια μοτοσυκλέτα των Γάλλων της εποχής με πολυβόλο.
"Οι πρώτες μοτοσυκλέτες"
Οι μοτοσυκλέτες εμφανίσθηκαν κατά τη διάρκεια του Α΄παγκοσμίου πολέμου το 1916 περίπου του γαλλικού εκστρατευτικού σώματος στην περιοχή. Χρησιμοποιήθηκαν ως στρατιωτικό όχημα κατά τη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου από τους αντιμαχόμενους στρατούς, επειδή ήταν ευέλικτο, ταχύ και οικονομικό μέσο, το οποίο μπορούσε να μεταφέρει στρατιώτες, εφόδια, όπλα, μηνύματα και να αιφνιδιάζει τον αντίπαλο. Μπορούσε να περνά από μονοπάτια απροσπέλαστα για άλλα οχήματα.
Στη Φλώρινα οι πρώτες μοτοσυκλέτες ήρθαν το 1916 μαζί με το γαλλικό στρατό. Ήταν αρκετές και χρησιμοποιήθηκαν από τους αγγελιοφόρους, που εκτός τη στολή φορούσαν κράνος και γυαλιά για τον αέρα.


Η γαλλική λέξη motorcyclette που δεν προφέρθηκε σωστά, είχε ως αποτέλεσμα να λένε την μοτοσυκλέτα "μουσουκλέτα" τα πρώτα χρόνια . Με τη λήξη του πολέμου η γαλλική επιμελητεία εκποίησε τις μοτοσυκλέτες όπως και τα αυτοκίνητα, ποδήλατα κλπ Είναι άγνωστο όμως αν κάποιος εκείνη την εποχή αγόρασε καμία γαλλική μοτοσυκλέτα.
Οι παραστάσεις των Γάλλων αγγελιοφόρων στις αναμνήσεις των Φλωρινιωτών έκαναν αρκετούς να προμηθευτούν μοτοσυκλέτες στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Ανάμεσα στους πρώτους που αγόρασαν μοτοσυκλέτα ήταν Φλωρινιώτης Διερμηνέας των Γάλλων. Οι πρώτες μοτοσυκλέτες ήταν μάρκας ¨ντουγκλας". Στη δεκαετία του 1930 κι άλλοι δύο Φλωρινιώτες αγόρασαν μοτοσυκλέτες μάρκας NSU και μία "συνεταιρική". Το 1938 άλλος Φλωρινιώτης εκαμνε τα πρώτα μεγάλα ταξίδια εκτός Φλώρινας προς Κατερίνη με επιστροφή. Την περίοδο του μεσοπολέμου εκτός από λιγοστούς κατόχους μοτοσυκλέτας υπήρχαν και λιγοστές μοτοσυκλέτες του στρατού και της αστυνομίας οι οποίες ήταν μάρκας "Χάρλει Νταβιντσον". Η περίοδος του μεσοπολέμου κλείνει το έτος 1940 όπου κυκλοφόρησε στη Φλώρινα η πρώτη τριθέσια μοτοσυκλέτα με "καλάθι στο πλάι" (το γνωστό σήμερα sidecar - θα έλεγα "προπομπό" τύπου μοτοσυκλέτας των γνωστών Γερμανικών BMW -DKW-Zudapp επί ΓερμανοΒουλγαρικής Κατοχής τα έτη 1941- 1944 στη Φλώρινα

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
Ένα μικρό σημείωμα για το συγγραφέα φίλο Δημήτρη και όχι μόνο...
Ευχαριστώ θερμά το συγγραφέα λαογράφο-χρονογράφο φίλο κ.Μεκάση για τις πολύτιμες πληροφορίες που άντλησα από το βιβλίο του "Τα παλιά επαγγέλματα της Φλώρινας Τόμος Α΄1993 και Β΄1996¨. Εύχομαι ο θησαυρός πληροφοριών για τη λαογραφία της πόλης μου να εκτιμηθεί δεόντως από τον Φ.Σ.Φ. Αριστοτέλης στην έκδοση πολυτελούς λαογραφικού λευκώματος. Είναι κρίμα να χαθούν τόσες χρυσές πληροφορίες, Είναι σοβαρή ιστορική απώλεια (να μην πω λαογραφικό - ιστορικό έγκλημα) για τη Φλώρινα να μην έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες αυτές οι επόμενες γενεές Φλωρινιωτών (και όχι μόνο) ενώ οι Πολιτειακοί "Αριστοτελειακοί" στη Φλώρινα να έχουν αδιαφορήσει τόσα χρόνια ή κάποιοι να τα κρατούν στα κρυμμένα ή ξεχασμένα σεντούκια των υπογείων στα σπίτια τους. Εύχομαι φίλε Δημήτρη Μεκάση, εγώ ο Λάζος βουνίσιος, να μας ακούσουν εκεί χάμω
Χαράδραααα ακούς?
Λάζος ο Βουνίσιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου