Βάτσουγκ Ρεπμόλφ
Η ευμορφία ως κατασταλαγμένο γούστο αποτελεί
μια αυστηρώς εσωτερική κατανόηση της θέασης και ανάγνωσης της ανθρώπινης
μορφής. Έφτασε στο ιστορικό της όριο στα τέλη του 19ου αι.,
κατασκευάζοντας ένα
μοντέλο για το γούστο της αστικής τάξης. Τα εύμορφα
πορτραίτα είναι ισορροπημένα πρόσωπα γεμάτα ισομέρειες, συμμετρίες και
παραισθητικότητες.
Στον 20ο αι. η φύση, ο κόσμος, ο
θεός και ο άνθρωπος άρχισαν να απομακρύνονται ως υπόβαθρο από τα έργα τέχνης,
κατασκευάζοντας αινίγματα οπτικά μιας γλώσσας Πυθικής. Αυτός ο νέος χείμαρρος
οπτικών γεγονότων με στρεβλώσεις ακόμα και χωροχρονικές της ανθρώπινης μορφής
που δεν είχαν σχέση με τις παραδοσιακές έννοιες της αρμονίας, γκρέμισε το
αρχοντικό γούστο των παλαιών αστών και άφησε να αναδυθεί το γούστο του νέου
φιλελεύθερου καπιταλιστή αστού. Πλέον ο καινούργιος εύμορφος γνωστικιστής αστός
περιφέρει το ανήσυχο Πυθικό του γούστο στα μουσεία πάνω από μισό αιώνα τώρα. Έτσι
εύμορφες συνθέσεις λογικής και συγκινήσεων ανθρωπολογικού χαρακτήρα επιπλέουν
από εικαστικούς ικανούς στην ψυχογράφηση όπως ο Λούσιαν Φρόυντ και ο Γιώργος
Ρόρρης. Ένα εξίσου κλασσικό παράδειγμα ανθρωπολογικής και ψυχολογικής
προοπτικής μιας ανθρώπινης μορφής αποτελούν τα εύμορφα αυτοπορτραίτα του
Ρέμπραντ που κατάφεραν να θέσουν ζητήματα ορισμού της τέχνης ως σχέση ηθικής
μοναξιάς και κοινωνίας.
Η τέχνη συχνά ορίζεται είτε ως μια μορφή με
νόημα, είτε ως μια έκφραση συναισθημάτων, είτε ως μια μορφή με αμιγώς αισθητική
αξία, είτε ως αξία διακριτή από την ηθική, τη γνωστική και ωφελιμιστική αξία,
είτε τέλος ως πρόσβαση στην κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και ύπαρξης.
Στην αποευκλείδια τέχνη του 20ου
αι., η αναδομημένη μορφή τέχνης της προτασιακής και αφηρημένης λογικής κάνει τη
συνείδηση να χαλαρώνει πλήρως τους δεσμούς με τον εξωτερικό κόσμο,
αντικαθιστώντας τα σύμβολα με έννοιες που ανήκουν πλήρως στο υποκείμενο. Η
Πλατωνική αναξιοπιστία των αισθήσεων, η ταύτιση του κάλους της εικόνας με την
αλήθεια, εξασθένησε το «Ευ» σε «Α», από Εύσχημο σε Άσχημο, από Εύμορφο σε
Άμορφο. Μέσα σε όποια ασύμμετρη σχέση ανάμεσα στο Ευ και στο Α, καλλιτέχνες του
παρόντος ή του παρελθόντος οδηγούν τον κλειστό κόσμο της συνείδησης που
γνωρίζει τον εαυτό της, που αναγνωρίζει το πορτραίτο της, σε ένα ανοιχτό κόσμο
συνείδησης που εκρήγνυται προς τα μπρος, προς τους άλλους, προς τον κόσμο, προς
τη λογοτεχνία για το νέο εύμορφο άνθρωπο.
Ευμορφίζουν τον άνθρωπο οι: Δήμος Κηπουρός, Γιώργος
Κορμπάκης, Νικόλας Αντωνίου, Νίκος Πασαλιμανιώτης και Βαγγέλης Μπραγιάντσης.


Ο Νικόλας Αντωνίου χρησιμοποιεί
διαλεκτικές εικόνες συγκλονιστικής αντιπαράθεσης στις οποίες ο χρόνος
ακινητοποιείται ως συμπαγής μονάδα οριοθετημένος σε ένα λαμπυρίζον graffiti
πεδίου. Έτσι οι οντότητες που ζωγραφίζει εξαγοράζουν μια απειλούμενη στιγμή
παρελθόντος, εξαναγκάζοντας τον χρόνο με ένα βίαιο σχεδιαστικό ή ζωγραφικό
τράβηγμα σε μια φωτισμένη χρωματική σύμπτωση με τον εαυτό του. Το Ά-μορφο
πρόταγμα του Αντωνίου είναι να αποκαταστήσει τη δυνατότητα τέτοιων συμβολικών
συσχετισμών ενώ παράλληλα εκκαθαρίζει αυτόν τον κόσμο φυσικής μυθολογίας
εύμορφων εφηβικών αναπολήσεων. Οι μορφές του τραβιούνται και συσπώνται όπως ο
απελπισμένος άνθρωπος του Gustave Courbet
σε έναν ρεαλισμό ατμοσφαιρικά κοινωνιστικό ή γιγαντώνονται όπως σε μια υπέρταση
των μορφών του Goya.

Ο Βαγγέλης Μπραγιάντσης ανάγει
το μεγαλύτερο μέρος των εικονικών, βιωματικών παραστάσεών του σε ένα άλλο
επίπεδο συνειδητότητας, στη δύσκολη ασχολία της αυτοπαρατήρησης. Τις εκφορές
της καλλιτεχνικής του έκφρασης, τις χρησιμοποιεί ως πειράματα μνήμης. Καταφέρνει
να δώσει ορατό σχήμα σε διατάξεις δυνάμεων με πολλές δομικές ποιότητες. Η
ζωγραφική του αποτελεί περιγραφή της φύσης, της καλής ή της κακής συμβίωσης των
ανθρώπων, της υποκριτικής δημοκρατίας, της νεότητας. Στη γλυπτική και στα video-art,
εξαιρετικά αφαιρετικές, κοινωνικές ή ψυχολογικές διαμορφώσεις συμβάλλουν στο
"ρετουσάρισμα" παραφθαρμένων σχημάτων με συνθετικές δεξιότητες. Ο
Μπραγιάντσης εκπληρώνει τις εικόνες μέσα από την απεικόνιση, το σύμβολο και το
σήμα. Όλα του τα έργα επανασχεδιάζουν την πνευματική αρωγή των πεπραγμένων
όντων σε συνθήκες καταστροφής, τραυματισμών, σε ανεπαρκείς κοινωνίες
παροξυσμού, αστικής υποκρισίας, επαιτείας, απορριμάτων μιας ζωής, σημάτων
κατατεθέν, σλόγκαν των πολιτιστικών στρωμάτων, στον αντιφορμαλισμό ενός video-clip
ή μιας τηλεοπτικής διαφήμισης, στο σαρκασμό του George Grosz. Επανεφευρίσκει το διαρκές σύμβολο, το ξανασχεδιάζει σαν ζωντανή
παρουσία στις πιο αφαιρετικές ποιότητες της καταπίεσης και της αντίστασης, της
κατευθυντικότητας της εσωτερικής συγκράτησης προς
τον έξω κόσμο. Από τη ζωγραφική του ως τα video,
η ευμορφία συσχετίζεται στο έργο του ως ταυτόχρονη εγγενή φύση των πραγμάτων
και των γεγονότων του κόσμου, διατηρώντας έτσι μια σχέση με την ανθρώπινη ζωή
επί της γης. Αυτή η σχεδιαστική οργανικότητα είναι η συγχώνευση της
αισθητηριακής εμφάνισης των κατασκευασμένων εικαστικών ευμορφών του, με τις
γενικές πολιτικές ιδέες.
Η άγνοια είναι το πρώτο σύμπτωμα της αρρώστιας!
Χάρης Κοντοσφύρης
Φλώρινα 12/4/2012
Η έκθεση «Ο εύμορφος άνθρωπος» ανοίγει την Τετάρτη 9 Μαΐου στο Μουσείο σύγχρονης
τέχνης, Φλώρινας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου