Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011

Οι Φωτιές της Φλώρινας


Βαρέθηκα να ακούω διάφορες εκδοχές για τις Φωτιές της Φλώρινας, από ειδικούς και μη, και ο καθένας με τον τρόπο του να συνδέει το έθιμο ανάλογα με τα πιστεύω του. Εμείς, παιδιά τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, λέγαμε «οι Φωτιές». Αντίθετα οι δάσκαλοί μας επέμεναν κάθε φορά με την εκδοχή, ότι οι φωτιές συμβόλιζαν τις φωτιές που άναψαν οι βοσκοί την νύχτα που γεννήθηκε ο Χριστός. Ποιος τους άκουγε όμως. Δική τους εκδοχή
 
και άσχετοι με το έθιμο.
Και αργότερα, το 1967, έγινε ο πρώτος διωγμός του εθίμου από τον Μητροπολίτη Αυγουστίνο Καντιώτη. Τότε έκπληκτοι ακούσαμε από τον άμβωνα ότι οι Φωτιές της Φλώρινας είναι ειδωλολατρικό έθιμο. Άλλο και τούτο. Από την μια οι δάσκαλοι, που το παρουσίαζαν ως χριστιανικό και από την άλλη ο Μητροπολίτης που το θεωρούσε παγανιστικό. Και εμείς ούτε τους δασκάλους πιστέψαμε, ούτε τον Μητροπολίτη, καθώς για μας οι Φωτιές ήταν ένα ομαδικό παιχνίδι περιπέτειας, δράσης, ανδρείας, ηρωισμού και ανταγωνισμού μεταξύ των γειτονιών. Ένα παιχνίδι μερικών εβδομάδων, που κατέληγε στο άναμμα των φωτιών την νύχτα της 23ης προς24ης Δεκεμβρίου, με την συμμετοχή όλων των κατοίκων της πόλης.
Από πολύ μικρός συμμετείχα στην ομάδα της γειτονιάς, και στα δέκα μου χρόνια ήμουν ικανότατος για τις πεζοπορίες στο βουνό και τις νυχτερινές επιδρομές στην πόλη. Τότε που κάθε γειτονιά είχε την δική της ομάδα παιδιών και την δική της φωτιά στο κέντρο της γειτονιάς. Τότε που υπήρχε μεγάλος ανταγωνισμός, αλλά και συγκρούσεις. Ήταν ένα μοναδικό παιχνίδι, και ήταν μόνο για αγόρια. Τα κορίτσια δεν συμμετείχαν σε αυτή την περιπέτεια, καθώς τότε όλα τα κορίτσια ήταν περιορισμένα στο σπίτι.
Από τις αρχές του Νοεμβρίου, που ο καιρός ήταν καλός και οι λόφοι δεν είχαν χιόνια, οι ομάδες των παιδιών των γειτονιών, πήγαιναν να κόψουν κέδρα. Η συνθηματική φράση «πάμε για σπρένκες» σήμαινε πάμε στο βουνό να κόψουμε κέδρα. Τσεκουράκια, πριόνια, τριχιές και ξεκινούσαμε από το ανηφορικό μονοπάτι. Περνούσαμε από το ΦΟΟΦ, που τότε ήταν ένας βράχος με θέα, πίναμε νερό από την βρύση, όπου σήμερα είναι η Αγία Κυριακή και συνεχίζαμε το μονοπάτι προς το Ιτς – Μπουνάρ. Περνούσαμε την κορυφή και φτάναμε στα βοσκοτόπια της Σκοπιάς, που ήταν γεμάτα σπρένκες. Η διαδρομή από τα μονοπάτια του βουνού κρατούσε μια ώρα.
Στην πλαγιά έβοσκαν τα πρόβατα της Σκοπιάς, και μόλις τα σκυλιά αντιλαμβανόταν την παρουσία μας, ορμούσαν όλα μαζί. Ποιος λογάριαζε τα σκυλιά όμως, αυτά υποχωρούσαν με τις πρώτες πέτρες που τους ρίχναμε. Λίγη ξεκούραση ήταν απαραίτητη μετά τόσο περπάτημα. Καθόμασταν λοιπόν μέσα στα πολυβολεία, που τότε ήταν σε καλή κατάσταση, καθώς ο πόλεμος είχε τελειώσει λίγα χρόνια πριν, και μοιραζόμασταν τα βρασμένα κάστανα που είχαμε στις τσέπες μας. Μετά αρχίζαμε την δουλεία.
Χωνόμασταν κάτω από τις σπρένκες, περνούσαμε μια τριχιά και τραβούσαμε τις δυο άκρες, έτσι που τα κλαδιά δεν εμπόδιζαν αυτόν που έκοβε τον κορμό. Τις κομμένες σπρένκες τις πηγαίναμε στην κορυφή και όταν τελειώναμε άρχιζε η πεζοπορία της επιστροφής, που δεν ήταν και τόσο εύκολη, επειδή κάθε παιδί έσερνε και μια σπρένκα. Και ήμασταν όλοι μικροί, από δέκα μέχρι δεκατεσσάρων χρονών. Πολλές φορές μας έπιανε το σκοτάδι και τότε ανάβαμε τους φακούς που είχαμε μαζί μας.
Ήταν εκείνοι οι τετράγωνοι φακοί με τις πλακέ μπαταρίες, που χωρούσαν στις τσέπες μας. Χωρίς φωνές κατεβαίναμε το μονοπάτι του Ίτς-Μπουνάρ και με οδηγό τον πρώτο που πότε άναβε και πότε έσβηνε τον φακό του, καθώς το μονοπάτι φαινόταν από την πόλη και δεν θέλαμε να γίνουμε αντιληπτοί από τα παιδιά άλλων γειτονιών, επειδή υπήρχε ο κίνδυνος να φέρουν μεγάλα παιδιά και να μας πάρουν τις σπρένκες. Μόλις φτάναμε στον βράχο, όπου είναι σήμερα το ΦΟΟΦ, σταματούσαμε να πάρουμε μια ανάσα.
Ακριβώς κάτω, στους πρόποδες του βουνού ήταν το σπίτι της Αγγιας, όπου στην αυλή της βάζαμε τις σπρένκες. Το κατέβασμα γινόταν στην ευθεία και όχι από το μονοπάτι. Κατρακυλούσαμε και εμείς και οι σπρένκες και γεμάτοι χαρά, μόλις φτάναμε στην αυλή τις δέναμε και κρεμούσαμε ένα κουδούνι, για λόγους ασφαλείας. Η αποστολή είχε τελειώσει.
Στο βουνό πηγαίναμε κάθε Σάββατο το μεσημέρι, πριν πιάσουν τα χιόνια. Τις άλλες ημέρες, αφού διαβάζαμε τα μαθήματα της επόμενης ημέρας και μόλις έπιανε το σκοτάδι, σαν σκιές μαζευόμασταν σε κάποια γωνιά έτοιμοι για δράση. Τότε στις εφτά το βράδυ δεν κυκλοφορούσε κανείς στους δρόμους. Μόνο ο κεντρικός δρόμος είχε κίνηση, από αυτούς που έβγαιναν για να κάνουν την βόλτα τους. Οι άλλοι δρόμοι ήταν έρημοι. Αυτοκίνητα δεν υπήρχαν, και οι λάμπες στους στύλους φώτιζαν ελάχιστα. Ιδανικό περιβάλλον για επιδρομές και κλέψιμο ξύλων.
Ξεκινούσαμε λοιπόν μέσα στο σκοτάδι και χτενίζαμε όλους τους δρόμους για να βρούμε ξύλα. Μπαίναμε κρυφά στις αυλές και παίρναμε λίγα καυσόξυλα. Και αν κανένας νοικοκύρης μας έπαιρνε χαμπάρι έβαζε τις φωνές και τίποτε περισσότερο. Όλοι δεχόταν το έθιμο. Το κλέψιμο ξύλων επιτρεπόταν πριν τις Φωτιές. Πολλοί το θεωρούσαν και γούρι. Αρπάζαμε ό,τι ξύλινο βρίσκαμε μπροστά μας, ό,τι μπορούσε να καεί στη φωτιά. Τα κλεμμένα ξύλα τα συγκεντρώναμε σε ένα άλλο σπίτι, στο σπίτι της Αλίκης κοντά στη γέφυρα.
Μια φορά βρήκαμε παλιά καδρόνια, ότι καλύτερο για την φωτιά μας, και σαλτάραμε έναν τοίχο τέσσερα μέτρα ύψος. Με κόπο καταφέραμε να πάρομε μερικά. Δυο, δυο παιδιά με ένα καδρόνι στους ώμους τρέχαμε στο σκοτάδι μέσα σε ξένες γειτονιές. Μόλις φτάσαμε στο Γιάζι μας επιτέθηκαν τα παιδιά αυτής της γειτονιάς για να μας πάρουν τα καδρόνια. Ακολούθησε συμπλοκή. Τα καδρόνια όμως τα σώσαμε και τα μεταφέραμε στη γειτονιά μας.
Αυτά γινόταν κάθε βράδυ σε όλη την Φλώρινα. Και όταν πλησίαζαν οι μέρες για τις Φωτιές, οι αυλές και της Αγγιας και της Αλίκης ήταν γεμάτες από σπρένκες και ξύλα. Υπήρχε κίνδυνος να εισβάλλουν παιδιά άλλης γειτονιάς και να μας κλέψουν τις σπρένκες και τα ξύλα. Τις νύχτες εκείνες όλο και κάποιοι φύλαγαν. Τις σπρένκες και τα ξύλα τα φύλαγαν οι νοικοκύρηδες των σπιτιών, που μας παραχωρούσαν τις αυλές τους, αλλά και οι νέοι άνδρες της γειτονιάς. Έτσι, οι κόποι μας δεν πήγαιναν χαμένοι.
Στις 23 Δεκεμβρίου έκλειναν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Μετά την σχολική γιορτή, που δεν μας άγγιζε, καθώς στο νου μας είχαμε τις Φωτιές, ετοιμαζόμασταν για την τελική φάση. Το μεσημέρι, όλοι με φτυάρια και κασμάδες μαζευόμασταν στο πάρκο, όπου σήμερα το κτήριο του «Αριστοτέλη», και αρχίζαμε το σκάψιμο της τρύπας, όπου θα ανάβαμε την φωτιά. Η τρύπα της φωτιάς γινόταν κλιμακωτά, δηλαδή σκάβαμε σκαλοπάτια κυκλικά. Μετά τοποθετούσαμε τα ξύλα και φτιάχναμε μια πυραμίδα τριών μέτρων περίπου. Φέρναμε και τις σπρένκες και όλα ήταν έτοιμα πριν σκοτεινιάσει. Μετά χωριζόμασταν σε ομάδες δυο και τριών παιδιών και σκορπούσαμε στην γειτονιά για να πούμε τα κάλαντα. Χτυπούσαμε τις πόρτες και τραγουδούσαμε:
«Ξύλα πολλά για κάλαντα / ξύλα για την φωτιά μας / που θα ανάψομε εδώ / εδώ στην γειτονιά μας». Και αν η πόρτα δεν άνοιγε έγκαιρα χτυπούσαμε επίμονα την πόρτα φωνάζοντας ρυθμικά «Ξύλα για κάλαντα / ξύλα για κάλαντα». Από τα φτωχά σπίτια παίρναμε καυσόξυλα και από τα πλούσια δραχμές. Με τα χρήματα που συγκεντρώναμε αγοράζαμε ένα τενεκέ πετρέλαιο από το βενζινάδικο του Μήτσου Γαϊτάνη, που βρισκόταν στην Δημοτική Αγορά. Όλα ήταν έτοιμα για την φωτιά.
Και σαν πλησίαζαν τα μεσάνυχτα, όλοι ήταν στους δρόμους, εκτός τα κορίτσια, που οι γονείς δεν τους επέτρεπαν να βγουν στις Φωτιές. Εμείς τα αγόρια της γειτονιάς πρωτοστατούσαμε και μόλις γινόταν η ώρα δώδεκα ακριβώς ανάβαμε την φωτιά. Όλοι οι γείτονες γύρω από την φωτιά περίμεναν να πάρει καλά η φωτιά για να απολαύσουν το θέαμα. Και μόλις οι πρώτες φλόγες άρχιζαν να βγαίνουν από τα στοιβαγμένα ξύλα, ο αρχηγός της ομάδας των παιδιών έπαιρνε την πρώτη σπρένκα, την σήκωνε ψηλά και έτρεχε προς την φωτιά. Την έριχνε και κάποιος άλλος την κρατούσε σταθερά πάνω στη φωτιά με ένα μακρύ ξύλο. Το κέδρο έβγαζε σπίθες, σαν πυροτέχνημα και μαζί τον χαρακτηριστικό του ήχο. Όλοι όσοι παρακολουθούσαν το θέαμα ζητωκραύγαζαν και χειροκροτούσαν.
Μετά έδιναν ευχές για τα Χριστούγεννα. Όλα τα παιδιά που συμμετείχαν έριχναν μια σπρένκα στη φωτιά και το θεωρούσαν τιμή. Κανείς δεν έριχνε σπρένκα αν δεν ζητούσε την άδεια από τα παιδιά. Οι γείτονες απολάμβαναν την φωτιά και οι γυναίκες τραγουδούσαν κανένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι. Κεράσματα δεν υπήρχαν. Ο καθένας έφερνε από το σπίτι του συνήθως βρασμένα κάστανα και οι γεροντότεροι κανένα γκιουμάκι με τσίπουρο για να βράσουν ποντς.
Όλοι απολάμβαναν το θέαμα της φωτιάς, και όταν τελείωναν οι σπρένκες, εμείς τα παιδιά φεύγαμε όλοι μαζί για να επισκεφτούμε τις φωτιές των άλλων γειτονιών. Όλη τη νύχτα τριγυρνούσαμε στην πόλη από φωτιά σε φωτιά και τα ξημερώματα γυρίζαμε στη δική μας που έκαιγε ακόμη. Εκεί καθόμασταν και περιμέναμε να ξημερώσει, να φανούν οι μάνες μας με το κατσί (φτυαράκι) στο χέρι για να πάρουν αναμμένα κάρβουνα για να ανάψουν την σόμπα. Ήταν γούρι λέγανε για όλη την χρονιά. Τότε πηγαίναμε και εμείς για ύπνο.
Οι Φωτιές είχαν τελειώσει.
Δημήτρης Μεκάσης

45 σχόλια:

  1. Φυσικά και το έθιμο είναι παγανιστικό κι ένας συνειδητός χριστιανός δεν μπορεί να συμμετέχει σε παγανιστικά έθιμα.Ο αοίδιμος μητροπολίτης Αυγουστίνος Καντιώτης ορθοτόμησε τον λόγον της αληθείας τεκμηριώνοντας θεολογικά και εκκλησιαστικά το ασυμβίβαστο της μετοχής των χριστιανών σε ειδωλολατρικής προέλευσης έθιμα.Επιπλέον το έθιμο πραγματοποιείται σε περίοδο νηστείας και κατάνυξης επικειμένης της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων που συνεπάγεται για τον κατά συνείδησιν κι όχι κατά παράδοσιν χριστιανό της λαμπαδούρας περισυλλογή,προσευχή και πνευματική μελέτη κι όχι διασκέδαση δηλαδή διασκορπισμό του νου από δω κι από κει.Μπορεί το έθιμο να χει παγιωθεί,μπορεί να ελκύει τουρίστες στην πόλη,μπορεί να τονώνει την τοπική οικονομία αλλά από αμιγώς εκκλησιαστικής πλευράς τυγχάνει καθ ολοκληρίαν απόβλητο.Οπότε άριστα έπραξε ο κεκοιμημένος επίσκοπος και το καυτηρίασε από εκκλησιαστικής πλευράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιατί η Ιερά Μητρόπολις σιωπά? Γιατί δεν εκδίδει διαφωτιστικήν επί του θέματος εγκύκλιον όπως ο π.Αυγουστίνος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κατά πάσα πιθανότητα το έθιμο είναι όντως παγανιστικό. Και από θρησκευτικής άποψης μάλλον είναι καταδικαστέο...

    Για εμάς όμως είναι απλώς ένα ευφάνταστο έθιμο, μια ευκαιρία να βγούμε από το σπίτι, να βγάλουμε και τα παιδάκια μας, να προσελκύσουμε τουρίστες. Δεν αποδίδουμε καμία άλλη διάσταση είτε θρησκευτική (φωτιά για να ζεσταθεί ο νεογέννητος Ιησούς) είτε παγανιστική. Είναι σαν να μας δίνουν ένα δώρο, να μην βλέπουμε το περιεχόμενο, αλλά να κρατάμε μονάχα το περιτύλιγμα.
    Κάνουμε κακό σε κάποιον με την τήρηση του εθίμου; Περνάμε αντιχριστιανικά μηνύματα στη νεότερη γενιά; Τίποτα απολύτως!

    Συμφωνώ με τον κ. Μεκάση. Για εμάς οι φωτιές είναι "ένα ομαδικό παιχνίδι περιπέτειας, δράσης, ανδρείας, ηρωισμού και ανταγωνισμού μεταξύ των γειτονιών". Ποιος απειλείται από αυτό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φυσικά και περνάτε αντιχριστιανικά μηνύματα στη νεότερη γενεά όταν δύο ημέρες πριν τα Χριστούγεννα τρώτε και πίνετε και διασκεδάζετε ενώ η χριστιανική Εκκλησίας σας καλεί σε νηστεία και περισυλλογή.Δε σας απαγόρευσε κανείς να συμμετέχετε στο ειδωλολατρικό έθιμο.Πώς θα μπορούσε άραγε να κάνει κάτι τέτοιο χωρίς να παραβιάσει την ελευθερία της συνειδήσεώς σας;Αλλά δεν μπορούμε να είμαστε συνειδητοί χριστιανοί και να μπεκροπίνουμε σε περίοδο νηστείας και περισυλλογής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ειδικά σε περίοδο οικονομικής κρίσεως είναι αδιανόητο να ξοδεύονται χρήματα για πολιτιστικές εκδηλώσεις!Πόσο κοστίζουν άραγε τα ξύλα που θα καούν;Τα ξύλα αυτά να δοθούν σε φτωχούς.Δίπλα μας άνθρωποι δεν έχουν να φάνε κι εμείς αλλοιθωρίζουμε σε αμφίβολες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η μητρόπολη νομίζω ότι έχει ανανεώσει την εγκύκλιο του π.Αυγουστίνου.Χρειάζεται όμως να υπενθυμίζει συνεχώς στους βαπτισμένους στο όνομα της Αγίας Τριάδας χριστιανούς ότι δεν επιτρέπεται η συμμετοχή τους σε παγανιστικά έθιμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έλεος με τις απλουστεύσεις! Τίποτε δεν είναι παγανιστικό μόνο και μόνο επειδή γινόταν και στα αρχαία χρόνια, έστω και αν συνδεόταν με τη λατρεία της τότε θρησκείας. Αλλάζουν οι καιροί, αλλάζουν τα μυαλά, παίρνουν άλλο νόημα και οι συνήθειες, καθώς ενσωματώνονται στο νέο πλαίσιο. Δεν είναι καθόλου κακή η εκδοχή που συνδέει το πανάρχαιο έθιμο με το Χριστό που γεννιέται (ακόμη κι αν τα παιδιά δεν κοιτούν παρά μόνο τη χαρά της συντροφικότητας και του παιχνιδιού). ίσα-ίσα που δείχνει την προσπάθεια του λαού να θέσει σε χριστιανικά πλαίσια ένα παλιό έθιμο που άρεσε.

    Θα μπορούσε ο μακαριστός Αυγουστίνος (που σίγουρα ήταν μεγάλη μορφή με μεγάλη προσφορά στην Εκκλησία, αλλά δεν ήταν ούτε και ζητούσε να τον θεωρούν αλάθητο) να επιμείνει στην αποφυγή εκτρόπων (σουβλάκια, μεθύσια κλπ) που όντως δεν ταιριάζουν σε χριστιανική γιορτή, και να τελειώνει το θέμα εκεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο π.Αυγουστίνος όταν καταδίκασε το έθιμο από εκκλησιαστικής πλευράς δεν εξέφραζε προσωπικές απόψεις οπότε αυτές θα υπέκειντο σε τυχόν υποκειμενισμό αλλά εδραίωσε την καταδίκη στους εν Πνεύματι Αγίω θεσπισθέντες ιερούς κανόνες οικουμενικών και τοπικών συνόδων δηλαδή στην αυθεντία της Εκκλησίας όπως αυτή εκφράζεται από συνοδικές αποφάνσεις.Οι καιροί μπορεί να αλλάζουν, οι εντολές του Θεού όμως δε μεταβάλλονται με τις εποχές.Ο κόσμος παράγεται και η επιθυμία αυτού ο δε ποιών το θέλημα του Θεού μένει εις τον αιώνα μας λέγει η Αγία Γραφή.Όσο για τα σουβλάκια και τα μεθύσια είναι κάτι αναπόφευκτο εφ όσον η ευφορία που δημιουργείται ωθεί αναγκαίως σε κάτι τέτοιο.Μην απλουστεύουμε λοιπόν τα πράγματα θεωρώντας παρωνυχίδα τη νόθευση του εκκλησιαστικού ήθους παραμονές Χριστουγέννων με την ανεπίτρεπτη από πνευματικής πλευράς διάχυση του νου.Θα συμμετείχε ποτέ κάποιος χριστιανός της πρώτης Εκκλησίας σε ειδωλολατρικά έθιμα;Προφανώς όχι!Δυστυχώς εμείς,οι χριστιανοί της σήμερον,κιβδηλοποιηθήκαμε και χάσαμε τη γνησιότητά μας.Ο π.Αυγουστίνος δεν επέμενε μόνο στα σουβλάκια και τα μεθύσια αλά και σ αυτήν καθεαυτήν τη συμμετοχή στο έθιμο που αντιστρατεύεται την ιδιότητά μας ως ορθοδόξων χριστιανών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τελικα χαιρομαι που,πρωτα οι παππουδες μου και μετεπειτα οι γονεις μου,ανθρωποι θεοσεβουμενοι αλλα οχι θρησκοληπτοι,μου εδωσαν μια χριστιανικη ερμηνεια σε ενα παγανιστικο εθιμο και με εκαναν να βιωνω τη μερα αυτη με ομορφα συναισθηματα.Με τρυφεροτητα,με αγαπη,με γλυκυτητα αλλα και με ανυπομονησια για τη γεννηση του Θεανθρωπου.Τροπο σκεψης και συναισθηματα που εδωσα και εγω στα δικα μου παιδια,οταν μικρα -παλικαρια σημερα δοξα τω θεω-επισκεπτομασταν τη φατνη στην πλατεια,ετρεχαν να σκεπασουν τον χριστουλη και με την ιδια τρυφεροτητα περιμεναν το αναμμα της φωτιας για να μη κρυωνει πια.Καπως ετσι μεγαλωσαμε οσοι με οποιονδηποτε τροπο συμμετεχομε στο εθιμο,γεγονος που δεν εμποδιζει ουτε τη νηστεια ουτε την προσευχη για οποιον θελει και πιστεψτε με γνωριζω πολλους που θελουν.Ακομα και καποιοι απο αυτους που ειναι της αλλης αποψης,ειναι γνωστο οτι δειλα δειλα παρακολουθουν το αναμμα της φωτιας πισω απο παραθυρα και μπαλκονοπορτες.Ισως γιατι και αυτοι κατα βαθος την ιδια χριστιανικη ερμηνεια θα θελουν να δωσουν και τελικα αυτη μονο να μεινει για τις επομενες γεννεες.Τουτες λοιπον τις Αγιες Μερες-και οχι μονο- ας μη παρασυρθουμε με ευκολια σε χαρακτηρισμους, γιατι το ποσο χριστιανος ειναι ο καθενας το γνωριζει στην πραγματικοτητα μονο ο ιδιος και ο Θεος.Καλα Χριστουγεννα σε ολους. Ερη Βαγουρδη Κοϊδου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. δηλαδη εγω που παω εκκλησια μια τον χρονο και δεν δινω τον...οβολο μου για κερακι δεν ειμαι χριστιανος?
    η να το θεσω αλλιως. οι παππαδες ειναι πιο χριστιανοι απο εμενα???
    και οσον αφορα τον μακαριτη...δεν βλεπω καποιο εργο εκτος απο αυτα που βολευουν τους παππαδες να εχει προσφερει ωστε η κοινωνια μας να απολαμβανει τους κοπους του.
    (και μην πειτε γηροκομεια κλπ...γιατι ξερουμε πολυ καλα τι μασα πεφτει εκει μεσα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ένα από τα δεινά αυτού του τόπου είναι και η ορθόδοξη εκκλησία σας. Από τις πλέον ληστρικές εταιρίες και σίγουρα ο πλέον σκοταδιστικός και αναχρονιστικός φορέας αυτού του τόπου. Αρκετά πια με την συμμορία του παπαδαριού και τα συμπλεγματικά τους προβατάκια. Εάν θέλουμε η Ελλάδα να αλλάξει σελίδα, εάν θέλουμε να απαγκιστρωθούμε από όλες τι εξουσίες που ταλαιπωρούν αυτήν της χώρας, ρασοφόρες και γραβατοφορούμενες, θα πρέπει επιτέλους να δώσουμε ένα τέλος στις δίκες μας τις προκαταλήψεις πρώτα. Είναι δυνατόν ο κάθε δογματικός τσαρλατάνος να κόβει και να ράβει το κάθε έθιμο στα μέτρα αυτού που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως χριστιανοσύνη και αν δεν κόβεται ούτε και ράβεται το έρμο να το χαρακτηρίζει παγανιστικό, ειδωλολατρικό, σατανιστικό ή ότι άλλο προσδιοριστικό επίθετο κατεβάσει ο γεμάτος φοβίες στείρος εγκέφαλός του;
    Δεν θέλω να προσβάλω τα πιστεύω του οποιουδήποτε.Τα παραπάνω τα γράφω επιτιθέμενος στην οργανωμένη θρησκεία, όχι στις διδασκαλίες του Θεανθρώπου, οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με τους δήθεν θνητούς εκπροσώπους του.
    ΑΡΚΕΤΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Βλέποντας την πλειονότητα των άρθρων, που τείνουν να είναι "θρησκόληπτα" αναρωτιέμαι αν ο Μεσαίωνας ζεί και βασιλεύει στην πόλη αυτή! Μα καλα....απο εθνικής πλευράς, αν το δούμε,(που δεν μου λέι και κατι γιατί πιστεύω στο ius soli και όχι στο ius sangui)..είμαστε Έλληνες και η χώρα μας χιλιάδες χρόνια τώρα ονομάζεται ΕΛΛΑΔΑ...όχι "Χριστιανιστάν"........Έλεος πια με την ναφθαλίνη που ξερνάει ακόμα και τώρα η "μετα-καντιωτική" Φλώρινα, λες και απο πλευράς της νομιμοποιειται "ελέω Θεού" να ψεύδεται ,λόγου χάρη για ταινίες, και να τους καταστρέφει τα σκηνικά "ελέω Καντιώτη"....ΈΛΕΟΣ!Ο Θεός ένα πράγμα ζητάει..."ΑΓΑΠΗ", αλλά μαλλον κάποιοι απο εσάς προσπαθείτε να το παίξετε σπαχήδες του κάθε Μεγαλοπαπά και της μπουρδολογίας του, για να μην χάσετε την εύνοια του.............

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. η εκαστοτε γνωστη θρησκεια ειναι πιο δυνατη απο το χρημα.γιαυτο εχει τοση ανθιση. η πλυση εγκεφαλου ειναι τρομερα μεγαλη.
    τους προβληματιζει ομως οτι ο κοσμος ξυπναει και δεν τους αρεσει αυτο γιατι χανουν δυναμη,χρημα,εξουσια.
    για σκεφτητε κατι απλο. πχ στην εποχη τους...θεωρουσαν και εκαναν τα παντα για τον 12θεο. που ειναι τωρα? πριν 3.000 χρονια που ηταν ο χριστιανισμος? ετσι και μετα απο πολλους αιωνες θα λενε ιστοριες στους ανθρωπους για χριστιανισμο,μουσουλμανισμο κλπ...
    το θεμα ειναι οτι αν ξυπνησει ο κοσμος ανατρεπονται πολλα απο τα σημερινα δεδομενα και αυτο καποιους δεν τους συμφερει. τοσο απλα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εμένα μου κάνει εντύπωση πως μόλις αναφερθεί το όνομα του Καντιώτη η "κλίκα" αντιδρά μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, επαναλαμβάνοντας τα πύρινα μισαλλόδοξα, εθνικιστικά κηρύγματα του "ταλιμπάν" της Φλώρινας...
    Και μετά μιλάμε για ανάπτυξη της Φλώρινας, πως; Οι γείτονες είναι καταδικαστέοι, οι δυτικοί αμαρτωλοί, η μισή και πλέον λογοτεχνική παραγωγή και τέχνη καταδικαστέα. Τα ήθη και έθιμα ειδωλολατρικά...Και όλα αυτά το 2011-2012 μ.Χ.
    Καληνύχτα και μη τολμήσετε να πάτε αύριο στις φωτιές. Θα σας αφορίσει ο μακαρίτης από τον Παράδεισο(;).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ΣΥΧΑΡΗΤΗΡΙΑ Κ. ΜΕΚΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ.ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ ΟΜΟΡΦΑ ΤΩΡΑ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕ ΦΟΛΚΛΟΡ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Θαυμάσιο το κείμενο του, από τα παιδικά μας χρόνια, φίλου Τάκη Μεκάση.Λίγο μεγαλύτερος σε ηλικία εγώ, μένοντας στην ίδια γειτονιά και έχοντας τα ίδια βιώματα, επανέφερε στην μνήμη μας, με πολύ γλαφυρότητα,γεγονότα και λεπτομέρειες που από την πάροδο 50 περίπου χρόνων, είχαν εξασθενίσει.΄Ομορφα χρόνια μιάς άλλης Φλώρινας,που δυστυχώς έφυγε οριστικά.Θερμά συγχαρητήρια αγαπητέ Τάκη.Α.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Πράγματι, η κλίκα των χριστιανιμπάν ήρθε, ξέρασε και απήλθε. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος. Βρήκαν όμως αφορμή από το θαυμάσιο άρθρο του Δημήτρη του Μεκάση, του Πετρόπουλου της Φλώρινας, που μας ταξιδεύει κάθε τόσο και μας μαθαίνει γι' αυτόν τον αγαπημένο τόπο. Που μας προσγειώνει στα γήινα και στις συνήθειες των ανθρώπων, που μας μαθαίνει πώς το συμβολικό γίνεται ουσία υλική και διακοσμεί την, ούτως ή άλλως, ανυπόφορη ζωή μας.
    Αυτή τη φορά οι χριστιανιμπάν είναι όμως προσεκτικοί. Δεν αφόρισαν τον Δημήτρη. Περιμένουν μάλλον κάποιο άγαλμά του στο μέλλον, για να του σπάσουν τα χέρια και τα πόδια, το κεφάλι και τη μύτη και να το σύρουν στη μέση της κάποτε ανθούσας αγοράς. Άλλωστε σ' αυτό είναι καλά εκπαιδευμένοι.

    Λοιπόν, μέρες που 'ναι, να περάσουμε όλοι καλά, να απολαύσουμε τη γιορτινή αυτή μέρα και να μην ξεχάσουμε να ονειρευόμαστε, γιατί είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορούν να μας μειώσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ρασάικος Λάζαρος του Δημητρίου23 Δεκεμβρίου 2011 στις 8:17 μ.μ.

    Αγαπητέ κύριε Μεκάση συγχαρητήρια . Μας θυμήσατε πώς ήταν στα παιδικά μας χρόνια το έθιμο του ανάμματος των φωτιών. Πώς μικρά παιδάκια τά ΄΄ομορφα χρόνια εκείνα μαζεύαμε σπρέγκες πουρνάρια γραντζιές ξύλα και ελαστικά αυτοκινήτων για να ανάψουμε την φωτιά της γειτονιάς μας. Πώς ασυναίσθητα οργανωνόμασταν σε παιδικές ομάδες και ακόμη με την κρυπτία μαζεύαμε "δυνάμεις" για το άναμμα της φωτιάς. Πώς φυλάγαμε τις κρύες νύχτες του χειμώνα τα "λάφυρα" μας απ τους...΄μικρούς ληστές των γειτονικών συνοικιών. Ειλικρινά διαβάζοντας όλα τα άρθρα σας ένα παράπονο έχω...Γιατί κανένας δέν αξιοποίησε τον πλούτο των λαογραφικών σας γνώσεων μέχρι σήμερα..Να εκδόσει ένα λαογραφικό λεύκωμα με όλες τις αναφορές διηγήσεις για την παλαιά Φλώρινα που αργοσβήνει σήμερα. Για τις φωτιές σήμερα που έχουν καταλήξει απο ένα πηγαίο πατροπαράδοτο έθιμο των λαικών συνοικιών σε φιέστα ή ..τουριστική ατραξιόν της πόλης μας με έτοιμα φρεσκοκομμένα ξύλα και φωτιές σάν πύργοι που δέν θυμήζουν σε τίποτα εκείνες των παιδικών μας χρόνων. ¨Αν ζούσατε κύριε Μεκάση σε μία άλλη πολιτεία θα είχατε αξιοποιηθεί απο τους αρμοδίους για τον πλούτο λαογραφίας ιστορίας που διαθέτετε..Εύχομαι Καλά Χριστούγεννα και καλή χρονιά σε εσάς και στην οικογένεια σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ο βόθρος των μηδενιστών και αθέων εκπωματίστηκε και πάλι.Προτού μιλήσουν για τον Καντιώτη που έσωσε 8150 συνανθρώπους μας στην κατοχή στην Κοζάνη καλό θα είναι να πλύνουν το στόμα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Απ τα μπατζάκια σου στάζει το αντιχριστιανικό μένος ανώνυμε των 6:35μ.μ.Ντροπή σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Η αντιχριστιανική μανία είναι τόσο αδικαιολόγητη για ανθρώπους που παριστάνουν τους μη φανατικούς, που μόνο μία εξήγηση υπάρχει: ο Χριστός είναι ο προαιώνιος Θεός γι' αυτό και όλες οι δυνάμεις του σκότους λυσάνε μόλις κάποιος υπερασπίζεται την πίστη σ' αυτόν.

    ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Η κα Βαργουδή εξέφρασε τις απόψεις της κατά τρόπο κόσμιο.Κάποιοι άλλοι εξετράπησαν και μίλησαν όπως μίλησαν κατά του μακαριστού π.Αυγουστίνου Καντιώτη.Πιθανώς ο π.Αυγουστίνος να έδωσε υπερβολική διάσταση στο εν λόγω θέμα αν και υπάρχει και η αντίθετη άποψη.Δεν αφόρισε όμως κανέναν απ τους συμμετασχόντες και συμμετέχοντες στο εν λόγω έθιμο ούτε τους στέρησε τη Θεία Κοινωνία ούτε τους απέκοψε απ την εκκλησιαστική κοινωνία εν γένει.Ο π.Αυγουστίνος αγάπησε τη Φλώρινα κι αγαπήθηκε από πολλούς Φλωρινιώτες έστω κι αν δε συμφωνούσαν με όλες τις θέσεις του.Υπήρξε ασκητικότατος στην προσωπική του ζωή.Κοιμόταν σε σανίδι.Δεν ήξερε το χρώμα του χρήματος.Αντιστάθηκε στη χούντα σε σημείο να ισχυρίζεται ο Παττακός ότι κυριαρχούμε παντού στην Ελλάδα εκτός απ τη Φλώρινα.Εξυγίανε την τοπική εκκλησιαστική ζωή.Αγωνίστηκε όσο λίγοι για την κάθαρση της Εκκλησίας και γι αυτό διώχθηκε απ την επίσημη εκκλησιαστική αρχή.Βοήθησε πολύ τα επαγγελματικά σωματεία όπως π.χ. τους ταξιτζήδες.Πολέμησε τον κοινωνικό ρατσισμό βαφτίζοντας και περιθάλποντας τους αθιγγάνους.Ο κόσμος ρίχνοντας τον οβολό του στο κυτίο του παγκαριού ήταν σίγουρος ότι τα χρήματά του δε θα γίνουν βίλα και πισίνα του δεσπότη αλά φιλανθρωπικά ιδρύματα με τα οποία κόσμησε τη Φλώρινα.Σελίδες ολόκληρες να γράψει κανείς για την προσωπικότητά του δε φθάνουν για να περιγράψουν το μέγεθος του έργου του.Ας μην προσπαθούν λοιπόν κάποιοι να δημιουργούν εντυπώσεις γιατί εκτίθενται οι ίδιοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Συνοψίζοντας τα υπάρχοντα σχόλια έχω να επισημάνω τα εξής:α) το άρθρο είναι εξ ορισμού πετυχημένο, αφού προκαλεί τόσα σχόλια, το ίδιο και ο συγγραφεας του β) η αναφορά στον τρόπο με τον οποίο βίωνε μια ολόκηρη γενιά το έθιμο των φωτιών ενεργοποιεί τη μνήμη μιας ολόκληρης γενιάς 50άρηδων ή εξηντάρηδων που διαθέτουν ανάλογες εμπειρίες και δεν διαπραγματεύονται τις μνήμες τους, δεν τις απαλλοτριώνουν και δεν νομιμιποιούν κανέναν να τις ενοχοποιεί εν ονόματι κανενός επίγειου ή επουράνιου τιμητή γ) οι βιωμένες εμεπιρίες όπως αυτή του συγκεκριμένου εθίμου αναβιώνουν ανεξάρτητα από τις επιθυμίες της κρατούσας εξουσίας ή της όποιας κυοφορούμενης και επωάζουσας και συνθέτουν την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της πόλης επενδύοντας παράλληλα με ποίηση την πεζή καθημερινότητα δ)οι κραυγάζοντες σχολιαστές, τιμητές ή φρουροί κατηχητικών αξιών ας θυμηθούν το περιώνυμο ο Θεός να μας φυλάει από τους φύλακες..και όταν αυτοί δρουν ελέω Θεού περισσότερο..ε) το έθιμο της Φλώρινας δυστυχώς δεν έχει τίποτα από τον φιλοσοφικό παγανισμό του Paolo Coelhio, όπως και οι συντηρητικές αξίες του καντιωτισμού πόρρω απέχουν από την ορθόδοξη εκδοχή της πίστης (βλ. Γιανναράς)
    Τάκη Μεκάση συγχαρητήρια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Και ποια είναι η ορθόδοξη εκδοχή της πίστης ανώνυμε των 11:34 που ειρωνεύεστε τους διφωνούντες προς τις απόψεις σας σχολιαστές;Μήπως ο αναμείξας τη θεολογία με τη φιλοσοφία γιανναρισμός;Ο π.Αυγουστίνος έπραξε εν προκειμένω ό,τι επιτάσσουν το Ευαγγέλιο και οι Ιεροί Κανόνες επόμενος επίσης και των πατέρων της Εκκλησίας που παρομοίως ενεργούσαν προκειμένου να προφυλάξουν το ποίμνιό τους απ τη νόθευση του ορθοδόξου ήθους.Απλά τα αυτονόητα στην εκκοσμικευμένη εποχή του συσχηματισμού και του συγκρητισμού μας φαίνονται αλλόκοτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Κάποιος ανώνυμος ισχυρίστηκε ότι στα γηροκομεία πέφτει μάσα.Ας καταθέσει λοιπόν τα σχετικά στοιχεία που πιστοποιούν την αλήθεια των γραφομένων του.Όχι να μιλάμε γενικά και αόριστα.Κάποιος άλλος μίλησε για κραυγάζοντες σχολιαστές και φρουρούς των κατηχητικών αξιών.Οι κραυγές όμως από αλλού ξεκίνησαν.Απ αυτούς που κραύγασαν για χριστιανιστάν,ταλιμπάν,χριστιανμπάν κ.τ.ο.Αυτές πρώτα θα έπρεπε να καυτηριάσει.Έτερός τις ισχυρίστηκε ότι η θρησκεία ασκεί πλύση εγκεφάλου.Κάθε θρησκεία.Έλα όμως που πλειάδα επιστημόνων όπως ο Πασκάλ,ο Νεύτων,ο Καρέλλ,ο Βέρνερ φον μΠράουν,ο Κέπλερ,ο Κοπέρνικος,ο Έκκλες και πολλοί άλλοι,ποιον να πρωτοαναφέρω,διακήρυτταν την πίστη τους στο Θεό.Όλοι αυτοί είχαν υποστεί πλύση εγκεφάλου;Άκόμη κι ο Βολταίρος αναγκάστηκε να ομολογήσει ότι κι αν ακόμη δεν υπήρχε Θεός θα έπρεπε να Τον δημιουργήσουμε!Ο Θεός είναι δίπλα μας!Απλά τα πάθη μας μας εμποδίζουν σαν μια αχλύς απ τη θέα Του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Βαρέθηκα να ακούω διάφορες εκδοχές για τις Φωτιές της Φλώρινας, από ειδικούς και μη, και ο καθένας με τον τρόπο του να συνδέει το έθιμο ανάλογα με τα πιστεύω του.Aγαπητέ κύριε Μεκάση τα είπες όλα στον πρόλογο πρίν διεξαχθεί ένας άτυπος χαρτοπόλεμος ανωνύμων σχολιαστών που φοβούνται να γράψουν το όνομα τους αλλα ευθαρσώς και ξεδιάντροπα εκτοξεύουν μίσος τέτοιες ημέρες . Απ αυτή την νοσηρότητα η Φλώρινα ποτέ δέν θα αποθεραπευτεί. Το τί πιστεύει ο καθένας ειδικά αυτές τις ημέρες να τις κρατάει για την μικρότητα του. Αλλα όχι και να σκυλεύουν απάνω σε ένα έθιμο της Φλώρινας. Τέτοιος ορυμαγδός "προπαγάνδας" δέν ξανάγινε.
    Πάσχουμε ώς τοπική κοινωνία και αφήστε την νοσηρή σας προπαγάνδα μακρυά απ το έθιμο ανάμματος των φωτιών.¨Κάπως έτσι αγαπητέ κ.Μεκάση το έθιμο κατάντησε ατραξιόν και μήλον του έριδος ή να το πώ πολύ απλά "δύο γαιδάροι μάλωναν σε ξένη αχυρώνα" γιατί δέν εκφράζουν ειλικρινά την αφοσίωση τους στις παραδόσεις αλλα στις ιδιοτελείς μικρότητες τους. Άλλη μία αρνητική διαφήμιση των φωτιών ή πολύ απλά ΔΥΣΦΉΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΜΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΦΩΤΙΩΝ ΣΤΗΝ ΦΛΩΡΙΝΑ απο τους ίδιους του Φλωρινιώτες. Και με αυτά τα χάλια θέλουμε να αναβιώνουμε έθιμο ή φαντάσματα του παρελθόντως. Το οιδιπόδιον σύμπλεγμα είναι ανίατο στην Φλώρινα..και ο νοών νοείτω..κούτσουρα και σπρέγκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μας ενοχλούν οι φωτιές;!
    Και οι ολυμπιακοί αγώνες ειδωλατρικό έθιμο είναι... Γιατί λοιπόν τους συνεχίζουμε και τους στηρίζουμε με τόσο πάθος και "εθνική υπερηφάνεια" και μάλιστα δαπανούμε τεράστια ποσά για τους αγώνες της παγκόσμιας ντόπας;
    Παντελής Κλιγκάτσης
    Καρδιολόγος Γ.Ν.Φλώρινας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ο καθείς έχει το δικαίωμα της έκφρασης γνώμης κε Ρασάικε σ ένα δημοκρατικό μπλογκ όπως είναι το Florinea.gr.Kαι επιτέλους δε διαπράττουν έγκλημα καθοσιώσεως επειδή έχουν την Α ή τη Β άποψη για το έθιμο της φωτιάς.Πολύ περισσότερο δε σκυλεύουν το εν λόγω έθιμο όπως ισχυρίζεσθε.Η πόλη έχει σοβαρότερα προβλήματα όπως και η κοινωνία γενικότερα απ τις φωτιές.Η φωτιά της ανέχειας κάποιων συμπολιτών μας και της έλλειψης ελπίδας για το αύριο έχει γίνει πυρκαγιά.Ας μην αλληθωρίζουμε λοιπόν σε υποδεέστερα θέματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Πάλι δώθηκε θρησκευτική διάσταση στο έθιμο των Φωτιών. Λάθος. Μέγα λάθος. Έχω κάνει έρευνα σχετική με το έθιμο και έχω μαρτυρίες από τον 19ο αιώνα. Κανένας Επίσκοπος δεν πήρε το θέμα στα σοβαρά, αφού ήταν ένα ομαδικό παιχνίδι των παιδιών. Κανένας Επίσκοπος δεν το απαγόρευσε. Επειδή το έθιμο, άγνωστο πως ξεκίνησε, δεν είχε παρουσίες ιερέων ή μάγων. Τίποτε από όλα αυτά. Οι ξένοι περιηγητές δεν το αναφέρουν. Οι συγγραρφείς, όπως ο Γεώργιος Μόδης, ο Ίων Δραγούμης, οι οπλαρχηγοί στα απομνημονεύματά τους, όπως ο Ιωάννης Καραβίτης, ο Βάρδας και άλλοι καμία αναφορά δεν κάνουν σε αυτό το έθιμο, ομαδικό παιχνίδι των παιδιών. Μόνο ο Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης αντέδρασε και έδωσε στο έθιμο θρησκευτική διάσταση. Λάθος, μεγάλο λάθος. Όσο για τα ξύλα που καίγονται και δεν δίνονται στους φτωχούς, έχω να πω, πως φωχοί και πλούσιοι, το παγωμένο βράδυ των Φωτιών, όλοι μαζί απολαμβάνουν την ζεσταστασιά της Φωτιάς.
    Χρόνια Πολλά και του χρόνου.

    Δημήτρης Μεκάσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Στο παρόν άρθρο το θέμα είναι οι φωτιές όχι ο Αυγουστίνος Καντιώτης. Είναι η Φλώρινα και όχι η αντίληψη του τέως Φλωρίνης για τη Φλώρινα και τις φωτιές της. Δεν είναι η κατά Γιανναράν οθοδοξία ή η κατά Καντιώτη. Χάνουμε το μέτρο. Δεν μπορούμε να απολαύσουμε απλά την πόλη μας χωρίς να πλανάται πάνω μας η δαμόκλειος σπάθη των τιμητών και δικαστών μας. Τελικά είμαστε άξιοι της μοίρας μας. Αν δεν υπήρχε ο Καντιώτης εδώ στη Φλώρινα θα έπρεπε να τον εφεύρουμε..
    Καλά Χριστούγεννα Τάκη Μεκάση και λοιιποί ανώνυμοι εραστές της πόλης μας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αν δεν υπήρχε η αναφορά στον αποθανόντα επίσκοπο απ το συντάκτη της ανάρτησης δε θα δημοσιεύονταν τόσα σχόλια που σχετίζονται με την παρουσία του Αυγουστίνου Καντιώτη στο τιμόνι της τοπικής Εκκλησίας.Θεωρούν κάποιοι ότι κακώς δόθηκε στο έθιμο θρησκευτική διάσταση απ το μακαριστό επίσκοπο ενώ κάτι τέτοιο κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι λάθος.Δε νομίζω ότι ο κοιμηθείς μητροπολίτης έσφαλλε.Η κοινή λογική επιτάσσει να αναζητούμε τις αρχέγονες ρίζες κάθε εθίμου που κατά πλειοψηφία είναι παγανιστικές και να μην αποδίδουμε τη γένεσή του σε παιδική εφεύρεση ομαδικού παιγνίου.Ο κος Μεκάσης είναι τω όντι αξιέπαινος για την έρευνα που με μεράκι διεξήγαγε και για την αγάπη του για τα ήθη και έθιμα της πόλης μας.Πλην όμως θεωρώ ότι και ο ρηθείς ιεράρχης προτού μεμφθεί το εν θέματι έθιμο το ζύγισε στο ζυγό του Ευαγγελίου και των ιερών κανόνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Επανερχόμενος στο θέμα που "αναψε φωτιές" σε πολλές "ντοπιες ή νεοφερτες ντόπες ή ,με το συμπάθειο κατα το λαικώς εκφραζόμενο ...χειραντλίες σκέψης".

    Με τον μόνο κύριο που θα συμφωνήσω εδώ μέσα είναι με το άγαπητό φίλο κ. Μεκάση.Οι φωτιές αφορούν παραδοσιακό παιδικό παιχνίδι συνυφασμένο με τα Χριστούγεννα

    Τώρα εάν κάποιοι΄προπαγανδιστές δήθεν παγανιστές υποβολιμιαία αποπροσανατόλισαν το θέμα σε θρησκευτικές αντιπαλότητες εκθέτουν τους ίδιους.

    Προσωπικά το τονίζω προσωπικά σέβομαι τον Αυγουστίνο Καντιώτη αλλά έπαψαν να σέβομαι υβριστές "ευλογημένους διαφόρων αιρετικών παπαπατσάδων αργυρώνυτων μισθοφόρων " οι οποίοι αναλόγως της προπαγάνδας τους είτε μας το παίζουν ευσεβείς πιστοί χριστιανοί του παλαιού ή του νεου βουλγάρου ΄Σαμουήλ είτε των σημερινών κακέκτυπων εξαπτέρυγων του είτε εάν δέν τους βολέυει ο χριστιανισμός κάνουν ραμαζάνι τρώγοντας χοιρινά με "άλλους" ή απλά το παίζουν ..παγανιστές νεοειδωλολάτρες σφυρίζοντας ....φλογέρες, άσχετα εάν είναι βαπτισμένοι με χριστιανικό ορθόδοξο όνομα.Μου κάνει εντύπωση ότι μόνο οι καθολικοι και οι ιαχωβάδες δέν εξεφρασαν εδω μέσα άποψη για τις..φωτιές! Έλεος...

    Εάν νομίζουν ότι έτσι θα μας βάλουν φωτιά, θα θολώσουν τα θρησκευτικά μας πιστεύω είναι οικτρά γελασμένοι .Είναι μία δακτυλοδεικτουμενη μειοψηφία...

    Και αλλού αυτά με τις προπαγανδιστικές σας "εικονοφωτιομαχίες" ..Οι φωτιές ήταν και θα παραμείνει ένα παραδοσιακό ομαδικό έθιμο των παιδιών της πόλης ( μικρών ή μεγαλύτερων( και όλα τα άλλα προπαγανδιστικά τα ρίχνω σάν σκουπίδια προπαγάνδας στο ποτάμι με τον σάκο με τα Λέβα......

    υγ Σάκο Λέβα εστί σάκος με χαρτονομίσματα ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ σάν εκείνα που πέταξαν οι βαροσιανοί μετά το θάνατο του γραφικου Λογγόρη στης Φλωρινα στο ποτάμι ...τα πήρε το ποτάμι...

    Αγκαπούλα πές στο κελεμπία ...
    με τις φωτιές της Φλώρινας δέν πουλάει η προπαγάνδα...
    πες στο κελεμπία αντι να σφυρίζει φλογέρα να πουλήσει αλλού την πραμάτεια του σε άλλο ζωοπάζαρο , σε κανένα διπλανό μοναστήρι ή όπως αλλιώς το λές στην γκλώσσα σου ..

    ντά? ή να στο πώ στα...ΡΩΣΙΚΑ??????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Καιρός να σταματήσουμε τα σχόλια σχετικά με τις Φωτιές και τον Καντιώτη. Έχομε διαφορετικές απόψεις, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζουμε κάποιες πτυχές της προσωπικότητας του Αυγουστίνου Καντιώτη. Δεν με ενδιαφέρει και πολύ αν έκανε ναούς και γηροκομείο, αν βοήθησε ή οχι την πόλη και τόσα άλλα. Εγώ θα τον θυμάμαι από ένα και μόνο περιστατικό.
    Ήταν τότε που ο Αγγελόπουλος είχε στήσει τα σκηνικά στο ποτάμι και οι συζητήσεις υπέρ και κατά ήταν ατελείωτες. Εγώ τότε νέος υπάλληλος στο Οικοτροφείο έτυχε να αντιμετωπίσω μια δύσκολη περίπτωση. Ένα δεκάχρονο παιδί του Οικοτροφείου ζαλιζόταν και έπεφτε. Στο νοσοκομείο Φλώρινας έμεινε περισσότερο από ένα μήνα, χωρίς βελτίωση. Όταν πήγα να πάρω το παιδί, κάποιος παιδίατρος με πλησίασε και μου είπε ότι επειγόντως το παιδί έπρεπε να πάει στην Θεσσαλονίκη σε συγκεκριμένο μεγαλογιατρό, και ότι μόνο ο Δεσπότης θα μπορούσε να με βοηθήσει.
    Αποφάσισα να πάω στην Μητρόπολη και ότι γίνει. Εξάλλου δεν πήγαινα για προσωπική μου υπόθεση. Του εξιστόρισα το γεγονός και αυτός αμέσως ετοίμασε μια επιστολή, έδωσε εντολή σε δυο παπάδες να ετοιμάσουν το αυτοκίνητο για να φύγουμε στην Θεσσαλονίκη. Όλα γίνανε πολύ γρήγορα. Επισκευτήκαμε τον γιατρό και του έδωσε κάποια φάρμακα. Ως εκ θαύματος το παιδί συνήλθε σε ένα μήνα και άρχισε να παίζει μπάλα, κρυφτό, και να πηγαίνει κανονικά στο σχολείο. Το προσωπικό του Οικοτροφείου διχάστηκε. Άλλοι μιλούσαν για θαύμα και άλλοι για τον καλό γιατρό. Εγώ έμεινα κολλημένος στην καλοσύνη που έδειξε ο Αυγουστίνος Καντιώτης. Μια απέραντη καλοσύνη για αυτό το παιδάκι. Αυτόν το Καντιώτη θέλω να θυμάμαι και ας συγκρουστήκαμε πολλές φορές για άλλα θέματα.

    Δημήτρης Μεκάσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. τι πάει να πει δεν σε ενδιαφέρει τι έκανε ο Καντιώτης......και το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι η ιστοριούλα με το "θαύμα"....ούτε και την προτροπή για να σταματήσουν τα σχόλια την κατάλαβα. Μήπως το μπέρδεψες το πράμα τώρα στο τέλος ρε Μεκάση....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. AMA TEΛΕΙΩΣΕΤΕ ΤΟ ΚΟΥΣ ΚΟΥΣ ΒΑΛΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΒΙΣΣΗ: ΣΤΗΝ ΠΥΡΑ ΣΤΗΝ ΠΥΡΑ ΜΕ ΤΙΣ ΞΕΝΕΡΩΤΕΣ...ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στον κο Μεκάση γιατί είναι απροσωπόληπτος.Μπορεί να διαφωνεί με μερικές πτυχές της προσωπικότητας του Αυγουστίνου Καντιώτη αλλά αυτό δεν τον εμποδίζει να αναγνωρίζει την καλοσύνη του αείμνηστου ιεράρχη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Συγχαρητήρια Κε Μεκάση για την υπέροχη αυτή αναδρομή στα αθώα παιδικά μας χρόνια. Οι υπόλοιποι(ΔΗΘΕΝ Χριστιανοί) μπορείτε απλά να γρυλίζετε στο κλουβί σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. κολεντα μπαμπο , κολεντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. are floriniotes den exetai ixnos ntrophs mesa sas!den ftanei poy eksetias ton fwtion arxetai kosmos kai sas dinei ta leftoydakia toy poy ama den yphrxe ayto to ethimo kai alla akoma me gaidoyria tha kykloforoysate!!oloi oi xristiani ekei exete mazeytoi!!to prwi to pezetai tis eklhsias kai to brady pate ston blac ston mpoympi kai sta bitola gia na perasetai kala!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Η παράθεση ουσιωδών επιχειρημάτων ταυτίστηκε από κάποιον με γρύλισμα και μίλησε για κλουβί.Απλά ο εν λόγω φανερώνει κατ αυτόν τον τρόπο το επίπεδό του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Μεγάλο το ενδιαφέρον για το πράγματι πολύ όμορφο έθιμο των Φωτιών. Καλή η λαογραφία, αλλά καλύτερη η Λαοκρατία στην εποχή που διανύουμε. Όσο για το παπαδαριό, φροντίζει αδιάλειπτα εδώ και μισό αιώνα τουλάχιστον, να κρατά τη Φλώρινα "στο γύψο". Καληνύχτα καημένη Φλώρινα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Συγχαρητήρια Τάκη για το υπέροχο άρθρο σου ,μ'έκανες να αναπολήσω τα παλιά,ωραία χρόνια της παιδικής μας αθωότητας...Με έκανες να ονειρευτώ την ανόθευτη Φλώρινα.ΝΑΝΑ ΛΟΥΣΤΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Μπραβο Τακη!!!.Τα χρονια της νοσταλγιας ειναι μια οαση στο γκριζο σημερα,που παει να γινει μαυρο.
    Περιγραφεις τις αναμνησεις, με τοση ζωντανια και ρεαλισμο,ωστε ο ντοπιος αναγνωστης να βλεπει τα παιδικα του χρονια σε ντοκιμαντερ.
    Οσο για μερικους μικροψυχους σχολιαστες σου,εχω να γραψω τουτο.
    Το "Διαιρει και Βασιλευε" των Αγγλων,εχει κανει μεγαλο κακο στην πανεμορφη Φλωρινα.Δεν το αξιζει ομως.Αξιζει αγαπη και ενοτητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Αντί να παραθέσει η Rafaela τις αντιρρήσεις της στις απόψεις του παπαδαριού όπως ειρωνικά αποκαλεί τον κλήρο μιλάει για γύψο.Επιχειρήματα κα Ραφαέλα κι όχι ηχηρές λέξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή