Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΟΥ


Στις 7 Νοέμβρίου γίνονται εκλογές για τη ανάδειξη του πρώτου αιρετού Περιφερειάρχη και του πρώτου αιρετού περιφερειακού συμβουλίου. Γίνεται ένα βήμα για τη διεύρυνση της δημοκρατίας, καθώς για περισσότερες από 300 αρμοδιότητες, που παραχωρήθηκαν στις Περιφέρειες, θα αποφασίζει ο λαός διαμέσου των εκλεκτών του.
Η διοικητική μεταρρύθμιση ήταν μια πραγματική ανάγκη που επιβαλλόταν από το Λαό. Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ της λαϊκίστικης αποκέντρωσης που ευαγγελιζόταν το ΠΑ.ΣΟ.Κ με το σχέδιο ‘Καποδίστριας’ ήταν δεδομένη. Εν μια νυκτή οι αρχικά προτεινόμενοι δήμοι υπερδιπλασιάσθηκαν κάτω από «τοπικά» συμφέροντα. Οι πολιτικοί ηγέτες που δημιούργησαν τον ‘Καποδίστρια’ όφειλαν να ξέρουν πως δεν μπορεί να έχει αναπτυξιακό ρόλο ένας δήμος με 3 υπαλλήλους.
Σήμερα, 16 χρόνια μετά, βρισκόμαστε σε μια νέα πρόκληση την οποία οφείλουμε να κάνουμε επιτυχημένη. Πολλά είναι τα εμπόδια που πρέπει να υπερβούμε για να επιτύχουμε, με σημαντικότερα την οικονομική κρίση και την κρίση θεσμών και αξιών.
Πρώτο βήμα στην επιτυχημένη πορεία είναι ο στόχος που έχει τεθεί, ο οποίος δεν είναι άλλος από την ύπαρξη ενός μηχανισμού που θα δουλεύει για τον Πολίτη.
Θεματικά Προγράμματα στην Δυτ. Μακεδονία για την οικονομία, την ενέργεια, τη γεωργική ανάπτυξη, τον τουρισμό, τον πολισμό, την υγεία κ.α. υπάρχουν καταρτισμένα από ειδικούς επιστήμονες, συμπεριλαμβανομένου και εμού σε θέματα αγροτικής ανάπτυξης. Η εμπειρία των πολιτών καταδεικνύει ως σημαντικό πρόβλημα την εφαρμογή των προγραμμάτων και σ’ αυτό το τομέα ερχόμαστε με νέο ήθος να ενεργοποιήσουμε τους ανθρώπινους πόρους που διαθέτουμε. Μέσα σε ένα εργασιακό περιβάλλον που επικρατούν μειώσεις μισθών και επιδομάτων και ανασφάλεια, θα προσπαθήσουμε να ενεργοποιήσουμε το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται στην Περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας. Θα εφαρμόσουμε άμεσα ένα νέο οργανόγραμμα των υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας, καταργώντας το προτεινόμενο από την Κεντρική Κυβέρνηση της χώρας, που παρουσιάζει σοβαρές λειτουργικές αστοχίες και αντίκειται στους βασικούς κανόνες διοίκησης, όπως έχω αναφέρει σε ανάρτησή μου στο διαδίκτυο. (http://www.facebook.com/note.php?note_id=155531687817209&id=110486422349210&ref=mf).
Ο πολιτική εξουσία της νέας Περιφέρειας με συνεχείς συσκέψεις θα επιβλέπει, θα καθοδηγεί και θα προσαρμόζει την υλοποίηση των θεματικών προγραμμάτων, χωρίς να αναλώνεται σε μικροκομματικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες και εξυπηρετήσεις. Οι αποφάσεις θα αποσκοπούν στο κοινό συμφέρον.
Θα εφαρμοσθούν σύγχρονες δομές διοίκησης. Η Εξουσία, που ταυτίζεται με την ευθύνη, (σύμφωνα με μια από τις τρεις βασικές αρχές διοίκησης) θα δοθεί στους υπαλλήλους. Έτσι θα μπορούν να αναζητηθούν ευθύνες σε υπαλλήλους. Θα μπορέσει πλέον ο πολίτης να καταλογίσει την πολιτική ευθύνη για το πρόγραμμα και δεν θα υπάρχουν δικαιολογίες για την εφαρμογή του. Δεν θα υπάρχουν φαινόμενα τύπου Πάγκαλου, που, ενώ κρατά δέσμια και δεν παραδίδει την εξουσία, εν συνεχεία χαρακτηρίζει «τεμπέληδες» αυτούς που πρέπει να την ασκούν. Θα ενεργοποιήσουμε τους ανθρώπινους πόρους.
Θέτοντας τους παραπάνω στόχους και θεωρώντας ότι οι γνώσεις μου για έργα κοινού συμφέροντος και η εμπειρία μου στη δημόσια διοίκηση θα βοηθήσουν τον τόπο, κατεβαίνω ως υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος όχι για να δώσω το δικαίωμα της επιλογής, αλλά για να δημιουργήσω στον ψηφοφόρο το δίλημμα αν θέλει να συνεχίσουμε στην ίδια πορεία ή θα χαράξουμε ένα νέο δρόμο ήθους και ανάπτυξης.
Βασίλειος Άμπας
Γεωπόνος M.Sc., Ph.D.
Υπ. Περιφερειακός Σύμβουλος με τον συνδυασμό "Συμμαχία των πολιτών" του Γ.Δακή

Περί διαπλοκής ο λόγος…ανησυχίες νέων.


… Παρ’ όλο που θέλαμε να πιστεύουμε όλοι πως τακτικές διαφθοράς και εκβιασμού έπαψαν να υφίστανται, στο πολιτικό παρασκήνιο της πόλης μας, τον τελευταίο καιρό, και εν όψει των επεκείμενων εκλογών, άρχισαν και πάλι να βλέπουν το φως της δημοσιότητας “υπόγειες” ενέργειες ορισμένων που επιβεβαιώνουν, για ακόμη μία φορά την πολιτική σήψη του τόπου μας.
Μέχρι και σήμερα εν έτει 2010, οι πελατειακές σχέσεις, η εξαγορά ψήφων και κυρίως η πατρωνία καλά κρατούν. Νοέμβριος δεν μπήκε καλά – καλά και οι “Άγιοι Βασίληδες” δίνουν και παίρνουν. Καθημερινώς, γινόμαστε μάρτυρες δωροδοκίας και ξεπουλήματος της προσωπικότητας των απλών πολιτών, που όντες εύκολη λεία, υποκύπτουν σε στυγνές “προσφορές” μερικών εκατοντάδων ευρώ. Ο πολιτικός ξεπεσμός ορισμένων δεν έχει έλεος. Απευθυνόμενοι σε αδύναμες και όχι μόνο κοινωνικές ομάδες τάζουν ρουσφέτια στο … “παρα πέντε”, που στόχο έχουν να τους “εγκλωβίσουν” την ημέρα της κάλπης.
… Και εκεί που φαινομενικά όλα ήταν έτοιμα και οι συνδυασμοί κόντευαν να “κλειδώσουν”, ξαφνικά, γίναμε θεατές μιας κατάφορης παραβίασης του δικαιώματος των συμπολιτών μας στο “εκλέγεσθαι”. Συγκεκριμένα, ορισμένα άτομα που αρχικά εξέφρασαν την επιθυμία να θέσουν υποψηφιότητα με κάποιο συνδυασμό, κατέληξαν “όμηροι” και “θύματα εκβιασμού” από μέλη αντίπαλων συνδυασμών.
Παρατηρώντας όλα αυτά, φαινόμενα μιας γερασμένης πολιτικής, δεν αναρωτήθηκε κανείς μήπως η λύση βρίσκεται στα χέρια ατόμων, και κυρίως νέων, που δεν τους έχει δοθεί ποτέ η ευκαιρία να αναλάβουν τα ηνία της αυτοδιοίκησης; Δώστε τους, λοιπόν, την δυνατότητα να αποδείξουν ότι δεν θα γίνουν συνεχιστές αυτής της σαθρής πολιτικής των προκατόχων τους και να αποτελέσουν την αφετηρία για μια καθαρή πολιτική του αύριο.

Νίκος Ι. Κωνσταντινίδης
Μηχανικός Δομικών Έργων

ΤΡΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


Όνειρο θερινής νυκτός;  Για τη σημερινή Δυτική Μακεδονία, ναι. Για μια άλλη σύγχρονη χώρα όχι. Εκεί, ένα τέτοιο «ταξίδι – αστραπή» είναι υπόθεση ρουτίνας. Στην Ισπανία ο επιβάτης για να μεταβεί σιδηροδρομικώς σε απόσταση 540 χλμ κάνει 2,5 ώρες και μπορεί να επιστρέψει ξεκούραστα την ίδια μέρα! Ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ο σιδηρόδρομος καλύπτει σημαντικό ποσοστό της μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, στην Ελλάδα είναι ο φτωχός συγγενής. Είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη αφού τα τραίνα μας καλύπτον μόλις το 1,9 % των μεταφορών.
Το τραίνο έχει τη μικρότερη συμμετοχή στην ατμοσφαιρική ρύπανση σε σχέση με τα άλλα μεταφορικά μέσα (ανά επιβάτη). Οι εκπομπές CO2  στα τρένα υψηλών ταχυτήτων είναι το 1/3 των εκπομπών των αυτοκινήτων ΙΧ και μόνο το 1/5 των εκπομπών του αεροπλάνου. Επιπλέον, ο επιβάτης αισθάνεται άνεση και ευχαρίστηση, αποφεύγει το μποτιλιάρισμα, το θόρυβο, τα συχνά δυστυχήματα, την ταλαιπωρία των ελέγχων στα αεροδρόμια. Για τις αποστάσεις κάτω των 500 χιλιομέτρων είναι η πιο γρήγορη λύση.
Τα οικονομικά ελλείμματα του ΟΣΕ χρησιμοποιήθηκαν ως πρόσχημα για τον ακρωτηριασμό του πιο βιώσιμου μεταφορικού μέσου. Αυτό βέβαια αποτελεί μνημείο υποκρισίας, διότι:
·         Το 40% του σωρευτικού ελλείμματος του ΟΣΕ οφείλεται σε τόκους δανείων που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις που χρηματοδοτούσαν πλήρως τη συντήρηση και λειτουργία δρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων αλλά αρνούνταν κάθε αντίστοιχη χρηματοδότηση για υποδομές του τραίνου.
·         Η Ελλάδα δεν έχει περιθώρια για «μικρότερο ΟΣΕ», όταν το μερίδιο μεταφορικού έργου για το σιδηρόδρομο είναι ήδη το μικρότερο σε όλη την Ευρώπη. 

Το καλοκαίρι η κυβέρνηση προχώρησε σε νέες περικοπές δρομολογίων μειώνοντας την αξιοπιστία του ΟΣΕ. Οι περικοπές δρομολογίων εφαρμόστηκαν και στη Δυτική Μακεδονία, η οποία είναι από τις πιο υποβαθμισμένες περιφέρειες της χώρας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η Εναλλακτική Δράση θέτει ως σιδηροδρομικούς στόχους για τη Δυτική Μακεδονία:
·         τη σιδηροδρομική Εγνατία
·         τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Λάρισα και την Κοζάνη
·         την αύξηση των δρομολογίων Θεσσαλονίκης-Φλώρινας
·         την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου στη Δυτική Μακεδονία
την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών συνδέσεων της Φλώρινας με το Μοναστήρι και το Πόγραδετς.



Άννα Σπύρτου

Υποψήφια στο συνδυασμό «Εναλλακτική Δράση»
Για τη Δυτική Μακεδονία                      
Επίκουρος Καθηγήτρια
Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας