Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

ΤΡΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


Όνειρο θερινής νυκτός;  Για τη σημερινή Δυτική Μακεδονία, ναι. Για μια άλλη σύγχρονη χώρα όχι. Εκεί, ένα τέτοιο «ταξίδι – αστραπή» είναι υπόθεση ρουτίνας. Στην Ισπανία ο επιβάτης για να μεταβεί σιδηροδρομικώς σε απόσταση 540 χλμ κάνει 2,5 ώρες και μπορεί να επιστρέψει ξεκούραστα την ίδια μέρα! Ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ο σιδηρόδρομος καλύπτει σημαντικό ποσοστό της μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, στην Ελλάδα είναι ο φτωχός συγγενής. Είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη αφού τα τραίνα μας καλύπτον μόλις το 1,9 % των μεταφορών.
Το τραίνο έχει τη μικρότερη συμμετοχή στην ατμοσφαιρική ρύπανση σε σχέση με τα άλλα μεταφορικά μέσα (ανά επιβάτη). Οι εκπομπές CO2  στα τρένα υψηλών ταχυτήτων είναι το 1/3 των εκπομπών των αυτοκινήτων ΙΧ και μόνο το 1/5 των εκπομπών του αεροπλάνου. Επιπλέον, ο επιβάτης αισθάνεται άνεση και ευχαρίστηση, αποφεύγει το μποτιλιάρισμα, το θόρυβο, τα συχνά δυστυχήματα, την ταλαιπωρία των ελέγχων στα αεροδρόμια. Για τις αποστάσεις κάτω των 500 χιλιομέτρων είναι η πιο γρήγορη λύση.
Τα οικονομικά ελλείμματα του ΟΣΕ χρησιμοποιήθηκαν ως πρόσχημα για τον ακρωτηριασμό του πιο βιώσιμου μεταφορικού μέσου. Αυτό βέβαια αποτελεί μνημείο υποκρισίας, διότι:
·         Το 40% του σωρευτικού ελλείμματος του ΟΣΕ οφείλεται σε τόκους δανείων που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις που χρηματοδοτούσαν πλήρως τη συντήρηση και λειτουργία δρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων αλλά αρνούνταν κάθε αντίστοιχη χρηματοδότηση για υποδομές του τραίνου.
·         Η Ελλάδα δεν έχει περιθώρια για «μικρότερο ΟΣΕ», όταν το μερίδιο μεταφορικού έργου για το σιδηρόδρομο είναι ήδη το μικρότερο σε όλη την Ευρώπη. 

Το καλοκαίρι η κυβέρνηση προχώρησε σε νέες περικοπές δρομολογίων μειώνοντας την αξιοπιστία του ΟΣΕ. Οι περικοπές δρομολογίων εφαρμόστηκαν και στη Δυτική Μακεδονία, η οποία είναι από τις πιο υποβαθμισμένες περιφέρειες της χώρας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η Εναλλακτική Δράση θέτει ως σιδηροδρομικούς στόχους για τη Δυτική Μακεδονία:
·         τη σιδηροδρομική Εγνατία
·         τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Λάρισα και την Κοζάνη
·         την αύξηση των δρομολογίων Θεσσαλονίκης-Φλώρινας
·         την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου στη Δυτική Μακεδονία
την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών συνδέσεων της Φλώρινας με το Μοναστήρι και το Πόγραδετς.



Άννα Σπύρτου

Υποψήφια στο συνδυασμό «Εναλλακτική Δράση»
Για τη Δυτική Μακεδονία                      
Επίκουρος Καθηγήτρια
Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου