Γράφει ο Βαγγέλης Τσούκας
Η ανθρώπινη πνευματική λειτουργία βασίζεται σε δύο θεμελιώδη στοιχεία: τη Γνώση που αποτελεί τις διαθέσιμες πληροφορίες και τη Λογική με την οποία εξάγονται συμπεράσματα από αυτή. Το ερώτημα του νοήματος της Γνώσης, του τρόπου απόκτησης, της χρήσης και των ορίων αυτής απασχολεί εδώ και αιώνες τους διανοητές. Ο αρχαίος φιλόσοφος
Πλάτωνας και σε αυτήν την περίπτωση επέδρασε
αποφασιστικά: έδωσε τον ορισμό της Γνώσης την οποία παρομοιάζει με το φως του
Ήλιου, θέτοντας έτσι τις βάσεις ενός εκ των σημαντικότερων φιλοσοφικών κλάδων
που λέγεται Επιστημολογία. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα η Γνώση είναι η «Μετά Λόγου
Αληθή Δόξα» που έχει τρεις συνιστώσες: είναι Αληθές γεγονός, είναι
Τεκμηριωμένο, δηλαδή μπορούμε να αποδείξουμε και ταυτόχρονα είναι Πεποίθηση την
οποία έχουμε. Για παράδειγμα, για να γνωρίζουμε το γεγονός ότι 2+2=4 θα πρέπει
να είναι αληθές (ενώ το 2+2=5 δεν είναι), να μπορούμε να το αποδείξουμε (με
βάση τον κανόνα της πρόσθεσης) και ταυτόχρονα να πιστεύουμε ότι ισχύει.Η ανθρώπινη πνευματική λειτουργία βασίζεται σε δύο θεμελιώδη στοιχεία: τη Γνώση που αποτελεί τις διαθέσιμες πληροφορίες και τη Λογική με την οποία εξάγονται συμπεράσματα από αυτή. Το ερώτημα του νοήματος της Γνώσης, του τρόπου απόκτησης, της χρήσης και των ορίων αυτής απασχολεί εδώ και αιώνες τους διανοητές. Ο αρχαίος φιλόσοφος
Κατά τους επόμενους αιώνες διάφοροι φιλόσοφοι επέκτειναν, ανέλυσαν και κατηγοριοποίησαν τη Γνώση βασιζόμενοι πάντα στον αρχικό ορισμό. Ετσι διακρίθηκε η θεωρητική γνώση πληροφοριών και η πρακτική που αφορά σε ικανότητες, όπως πχ η γνώση ενός χορού ή αθλήματος. Ενας σημαντικός διαχωρισμός είναι η Γνώση που έχει αποκτήσει κάποιος πριν έλθει σε επαφή με ένα αντικείμενο, όπως πχ. ότι η παραμονή σε φυλακή είναι κάτι κακό, και η εμπειρική που αποκτιέται μετά από μάθηση. Σχετικές με το τελευταίο είναι οι απόψεις για τον τρόπο απόκτησης της γνώσης: ο Εμπειρισμός δέχεται ως μόνη μέδοθο την εμπειρία, ο Ιδεαλισμός ότι η γνώση ενυπάρχει στον άνθρωπο και ο Ρασιοναλισμός ότι και οι δύο πηγές είναι υπαρκτές.
Το 1963 ο ορισμός της Γνώσης δέχτηκε μια προσωρινή αμφισβήτηση: ο αμερικανός Edmund Gettier σε ένα σύντομο άρθρο τριών σελίδων παρουσίασε περίπτωση όπου μπορεί ένα γεγονός να είναι αληθινό, αποδεδειγμένο και πιστευτό αλλά παρόλαυτά να μην το γνωρίζουμε. Οπως προέκυψε όμως ήταν μία ειδική περίπτωση που παρακάμφθηκε μετά από διορθωτική επισήμανση άλλων συγγραφέων. Ενα πραγματικό πρόβλημα είναι αυτό της Αναγωγής, σύμφωνα με το οποίο αν μία γνώση πρέπει να βασίζεται σε μία άλλη τότε η αναδρομή αυτή συνεχίζεται επάπειρον ώστε δεν μπορεί να υπάρξει μια αρχή. Η λύση του προβλήματος μας επιστρέφει στη διατύπωση του διδασκάλου του Πλάτωνα, Σωκράτη: "Η μόνη αληθινή Γνώση είναι ότι δεν υπάρχει καμία γνώση". Είμαστε όμως έτοιμοι να πιστέψουμε κάτι τέτοιο;
O Σωκράτης με όσα έχει αναφερθεί στο θέμα.. εννοεί πως όταν ένα ον όπως ο άνθρωπος, δεν γνωρίζει ούτε από που προέρχεται, αλλά και ούτε που πάει... δεν μπορεί να νοείται ως γνωστικό. Και πράγματι έτσι είναι... και γι΄αυτό η πληθώρα των ανόητων θρησκειών και αιρέσεων στον πλανήτη. Στον πλανήτη είπα;; Κι αυτός Πλάνητας είναι...!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω τι είναι γνώση, εκείνο που ξέρω είναι τι είναι η γνώση: Το ισχυρότερο εργαλείο/όπλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιογένης
Το μέγεθος της γνώσης δεν μετράει;; Και αν ναι.. υπάρχει γνωσιόμετρο για να μετράμε τις γνώσεις του καθενός;; Δεν γνωρίζουμε το μέγεθος και το είδος των γνώσεων του καθενός... πράγμα που σημαίνει ότι η γνώση υποπίπτει ως κάτι αόριστο στην αντίληψη μας όσον αφορά τους άλλους. Όταν σκέφτεται για τον εαυτό του ο καθείς όμως.. νομίζει πως κάτι ξέρει όσον αφορά το μέγεθος. Και τότε είναι.. που από προτέρημα η "γνώση".. μετατρέπεται σε ανθρώπινη βλακεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκετά χρόνια πριν τον Πλάτωνα (427-347π.Χ) κ. Τσούκα με τους φιλοσόφους της Αρχαϊκής περιόδου επιχειρείται η επιστημονική ερμηνεία του κόσμου. Για πολλούς μελετητές ο Θαλής ο Μιλήσιος (624-546π.Χ) θεωρείται ο δημιουργός της επιστημονικής προσέγγισης του κόσμου. Τότε γίνεται η μετάβαση από τον μύθο στο λόγο, από τη μυθολογία στην ορθολογική ερμηνεία της προέλευσης του κόσμου. Ο Θαλής χωρίς να αναφέρεται σε υπερφυσικές δυνάμεις (ανθρωπόμορφους θεούς, μύθους, ήρωες) εξήγησε όσο πιο φυσικά μπορούσε φαινόμενα, όπως οι σεισμοί, οι αστραπές κ.α Μάλιστα για τον Άγγλο φιλόσοφο Μπέρναρτ Ράσελ «ο Δυτικός πολιτισμός αρχίζει με τον Θαλή».
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά αναζητήθηκε η γνώση με αποδείξεις από το Σωκράτη (469-399π.Χ) και ύστερα ακολούθησε ο Πλάτωνας. Να συμπληρώσω σε ότι είπατε για τον Πλάτωνα και μια αναφορά του στον «Μένωνα», όπου αναφέρει ότι η γνώση προϋπάρχει των εμπειριών. Ότι μπορούμε να γνωρίζουμε κάτι πριν ακόμα το διδαχθούμε. Αυτή η άποψή του ήταν απόρροια της ιδέας της μετενσάρκωσης ότι δηλαδή η ψυχή προϋπήρχε σε μια άλλη ζωή και μεταφέρει τη γνώση στην παρούσα ζωή.
Ωστόσο οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι και στις δυο περιπτώσεις φιλοσόφων δεν εξέλειπε τελείως το μυθικό στοιχείο. Για τον Θαλή από το νερό δημιουργήθηκε ο κόσμος (επήρεια της μυθικής εικόνας του Ωκεανού) και για τον Πλάτωνα η ιδέα του φιλοσόφου –βασιλιά επήρεια της μυθικής εικόνας του θεού ως σοφός – βασιλιάς.
Χρήστος Αντωνίου.
Στο κείμενο αναφέρθηκε ρητά ότι υπάρχει o Ιδεαλισμός σύμφωνα με τον οποίο "η γνώση ενυπάρχει στον άνθρωπο" όπως γράφτηκε στο Μένωνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι επειδή η "γνώση" εξελίσσεται συνεχώς.. θα έπρεπε να γνωρίζετε και να αναφερθείτε στην μεταφορά της γνώσης μέσω του DNA από προγόνους προς απογόνους.. και όχι μέσω της μετενσάρκωσης. Γι΄αυτόν τον λόγο άλλωστε πολλοί άνθρωποι βλέπουν όνειρα σε περιοχές που επισκέφθηκαν πριν πολλά χρόνια οι πρόγονοί τους.. χωρίς οι ίδιοι να τις έχουν επισκεφθεί ποτέ. bye.
ΑπάντησηΔιαγραφή