Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

Όλα οδηγούν στην Ιδέα

Γράφει ο Βαγγέλης Τσούκας
Eδώ και χιλιάδες χρόνια o άνθρωπος έχει εντοπίσει τα θεμέλια της πνευματικής και κοινωνικής του υπόστασης και λειτουργίας όπως τη λογική, την ηθική, την πολιτική κτλ. Η πρώτη φορά που εκφράστηκαν οι φιλοσοφικές αυτές έννοιες υπήρξε η
περίοδος του αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού η οποία αποτέλεσε ταυτόχρονα και την πιο ποιοτική, άρτια και πλήρη αναφορά που ακολούθησε έκτοτε. Κανένας διανοητής, από τους χιλιάδες που ασχολήθηκαν με τα ίδια θέματα, δεν πραγματοποίησε κάποια ουσιαστική προσθήκη στις αρχικές διατυπώσεις οι οποίες παραμένουν η κύρια πηγή γνώσης.

Από την Κλασική περίοδο διασώζεται ποικιλία προσεγγίσεων από διάφορους φιλοσόφους οι οποίες μετέπειτα αναπαρήχθηκαν και επεκτάθηκαν. Το κοινό χαρακτηριστικό όλων είναι ότι μέσα από διαφορετικές οδούς καταλήγουν στην ίδια πνευματική κορύφωση και ψυχική γαλήνη. Οι απόψεις και στάσεις που προκύπτουν από την κάθε μία χαρακτηρίζονται από παγκοσμιότητα και διαχρονικότητα, απελευθερώνουν τον άνθρωπο από οποιαδήποτε δεσμά και αποτελούν την ιδανική παιδεία και κληρονομιά για τις επόμενες γενεές. Ως ανώτατες έννοιες εντοπίζονται και λειτουργούν υπεράνω εθνοτήτων, γλωσσών, θρησκειών, τοπικών παραδόσεων, υποκειμενικών προσεγγίσεων και σχετικών συγκρίσεων καθώς κυριαρχούν παντού και πάντα. Οι φθοροποιές δυνάμεις που επιχειρούν να τις αμφισβητήσουν παραγκωνίζονται όπως ο αιθέρας, αφού άλλωστε και οι ίδιες υπακούουν ασυνείδητα σε αυτές. Το υπαρξιακό "Είναι" του Παρμενίδη, ο συμπαντικός "Κόσμος" του Πυθαγόρα, το αόρατο "Άτομο" του Δημόκριτου, ο ηδονικός "Κήπος" του Επίκουρου, η διαλεκτική "Αγνοια" του Σωκράτη και η μεταφυσική "Λογική" του Αριστοτέλη οδηγούν από διαφορετικές παράπλευρες οδούς στην ίδια πνευματική κορύφωση. Ο Πλάτωνας όμως, με την έννοια της αφηρημένης "Ιδέας" χάραξε τον ευθύ, πιο σύντομο αλλά και δυσκολότερο δρόμο για την κατάκτηση αυτής. Αν αφαιρεθεί ο εφήμερος και φθαρτός υλικός κόσμος και αναιρεθεί η αποσπαστική επίδραση της τεχνολογίας, αυτό που μένει είναι ο κόσμος των Ιδεών ο οποίος ουσιαστικά αποτελεί την ανθρώπινη νόηση και του οποίου προβολή και υποσύνολο είναι το σύμπαν που παρατηρούμε.

Το κλασικό πνεύμα του 5ου π.Χ. αιώνα κατέχει την κεντρική θέση στην ανθρώπινη πολιτιστική ιστορία και όσο απομακρυνόμαστε σε χώρο και χρόνο από αυτό, τόσο η καθαρότητα και το εύρος των εννοιών αρχίζει να εκφυλίζεται. Μπορεί μάλιστα ως ένα βαθμό να εντοπιστεί γραμμική συσχέτιση, π.χ. η απόσταση που είχε ο πολιτισμός 1000 έτη πριν από τον Κλασικό εκτιμάται περίπου ως παρόμοια με αυτήν που είχε και 1000 έτη μετά, κατά τον Μεσαίωνα. Έτσι σήμερα διαπιστώνουμε ότι, παρόλη τη μεγάλη ποσότητα ύλης και ανθρώπων, κατά μέσο όρο πνευματικά, ηθικά και πολιτικά βρισκόμαστε σε αντίστοιχο επίπεδο με αυτό των απαρχών του πολιτισμού.

4 σχόλια:

  1. Μήπως βρισκόμαστε σε ένα επίπεδο όπου
    διανύουμε την απαρχή μιας νέας αρχής;

    Γιατρέ, ζωγράφισες!
    Τα σέβη μου,
    Διογένης

    Υπάρχει πρόβλημα εάν προωθήσω το κείμενο
    άνευ αδειών, σφραγίδων και υπογραφών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οποιαδήποτε ιδέα, όπως το παρόν άρθρο, δεν μας ανήκει ακόμα και αν είμαστε οι πρώτοι που την είχαμε γιατί προυπάρχει και απλά την ανακαλύψαμε. Αν είναι καλή, ανήκει σε όλην την ανθρωπότητα. Τα πνευματικά δικαιώματα είναι μια από τις πληγές του πολιτισμού. Ευχαριστώ, ο γράφων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σου πω την αλήθεια, από εσένα δεν περίμενα τίποτε διαφορετικό. Καί μυαλό έχεις (όλοι έχουμε) αλλά καί το βάζεις να δουλεύει. Τώρα, κατά πόσο οι ιδέες προϋπάρχουν και εμείς απλώς τις ανακαλύπτουμε/ανακαλούμε, είναι ένα άλλο θέμα. Πάντως, από κει και πέρα, η ουσία είναι μία: Όντως τα "πνευματικά δικαιώματα" είναι μία από τις μεγάλες πληγές του πολιτισμού μας. Τα "πνευματικά δικαιώματα", και κυρίως ο τρόπος χρήσης τους, είναι μία από τις πιο τερατώδεις απάτες στην ιστορία της ανθρωπότητας, η οποία κατοχυρώθηκε και νομικώς τους τελευταίους αιώνες, ώστε να μπορούν να εκμεταλλεύονται την κατάσταση οι επιτήδειοι. Όμως Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΪΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΔΙΑΝΟΗΣΗΣ, συνεπώς, ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΛΟΓΟ και ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟ ΝΑ ΕΜΠΟΕΥΜΑΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ.
      Αυτήν τη στιγμή παθαίνουν παιδιά στον Τρίτο και Αναπτυσσόμενο Κόσμο από απλές ασθένειες, εξαιτίας των νόμων περί "πνευματικών δικαιωμάτων". Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, με την ανοχή-συνενοχή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απαγορεύει τη διακίνηση φθηνών φαρμάκων που παρασκευάζονται από μικρές βιομηχανίες του Αναπτυσσόμενου Κόσμου, γιατί δεν έχουν κατοχυρωμένα "πνευματικά δικαιώματα". Και γι’ αυτόν τον λόγο γίνονται συστηματικές προσπάθειες προκειμένου αυτές οι μικρές φαρμακοβιομηχανίες να εξοντωθούν. Μόνον οι διάφορες διαπλεκόμενες Pfizer, Novartis και Bayer –με τα πανάκριβα φάρμακά τους– επιτρέπεται να μας σώζουν... Οι φτωχές χώρες αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα και στην περίπτωση της άλλης μεγάλης τους ανάγκης, τα τυποποιημένα τρόφιμα: παιδικές τροφές κλπ.
      Εσύ, φαντάζομαι πως τα ξέρεις αυτά... Για τα "πνευματικά δικαιώματα" και αιτιολόγηση των ανωτέρω, όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να πάρει μία ιδέα εδώ:
      http://anti-ntp.blogspot.com/2011/12/5_18.html?showComment=1324235723860#c2050689768097238789
      Διογένης

      No Rights Accepted

      Διαγραφή
  3. Ο Χαρακτηρισμός «ηδονικός Κήπος» του Επικούρου, κ. Τσούκα είναι περιφρονητικός για τον επικουρισμό, από τους αντιπάλους του και κυρίως αυτούς της σχολής του Πλάτωνα. Στα χρόνια του Επίκουρου την Ακαδημία του Πλάτωνα εκπροσώπησε ο Αρκεσίλαος, σφοδρός επικριτής του επικουρισμού. Στον Κήπο συμμετείχαν δούλοι και γυναίκες ισότιμα, κάτι που χλευάστηκε από τους πλατωνικούς που θεωρούσαν τη γυναίκα υποδεέστερο είδος.
    Με τη φιλοσοφία του στάθηκε κοντά στον άνθρωπο και κεντρικός πυρήνας της φιλοσοφίας του ήταν η ευτυχία του ανθρώπου. Η αφηρημένη Ιδέα του Πλάτωνα περιείχε πολλές μεταφυσικές δεισιδαιμονίες, οι οποίες κατά τον Επίκουρο ήταν γεμάτες αμφιβολία και προκαλούσαν σύγχυση στους ανθρώπους.
    Για τον Επίκουρο η φιλοσοφία είχε νόημα μόνο αν ήταν αρωγός για τον άνθρωπο: «Μάταιος είναι ο φιλοσοφικός λόγος που δεν θεραπεύει κανένα ανθρώπινο πάθος’ ακριβώς όπως η ιατρική δεν ωφελεί παρά μόνο σαν θεραπεύει τις αρρώστιες του σώματος, έτσι και η φιλοσοφία δεν προσφέρει τίποτα αν δεν απαλλάσσει την ψυχή από τα πάθη της» Επικ. απόσπ. 54 (Πορφυρίου Προς Μαρκέλλαν 31).
    Χρήστος Αντωνίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή