Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

Ταξίδι στην αιωνιότητα


Ο Αγγελόπουλος έφυγε ξαφνικά και άδικα, αλλά έχει σημασία ότι ο θάνατος τον αντάμωσε πάνω στην δουλειά του όπως τους άξιους στρατηγούς στο πεδίο της μάχης. Η ''άλλη θάλασσα'' [η ταινία που δεν ολοκλήρωσε ο ίδιος] είναι η μετά θάνατον θάλασσα. Η θάλασσα του βάθους με ανεξιχνίαστα ρεύματα της ιστορίας. Είναι η θάλασσα των 

δικών του εικόνων στις ταινίες του. Εκεί που το αργό πλάνο τις μετέτρεπε σε πίνακα ζωγραφικής, που σε ανάγκαζε να σκέφτεσαι, να συναισθάνεσαι, να συμπάσχεις για τους πρόσφυγες, τους μετανάστες, τους ηττημένους της ιστορίας. Αυτούς που έμειναν μετέωροι ανάμεσα στο δίκιο και στο άδικο, στο σωστό και το λάθος. Ποιητής του κινηματογράφου, στοχαστής- φιλόσοφος της ιστορίας, με το βλέμμα του να δακρύζει στα πάθη του ελληνικού εμφυλίου. Λάτρης της βασανιστικής αναζήτησης της αλήθειας και μόνον αυτής, μακριά από βερμπαλισμούς και φθηνούς εθνικισμούς, μακριά από το αποχαυνωτικό σινεμά, μέσα στη μαγεία της σκέψης, της κριτικής ματιάς, της έρευνας, της απόρριψης, της αμφισβήτησης αλλά και της αποδοχής. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αγαπήθηκε ως δημιουργός από πολλούς, Έλληνες και μη. Οι λίγοι που τον ''αφόρισαν'' δεν ήξεραν, δεν διάβασαν, σκέφτηκαν και κρίναν όπως 0ι ''κατηχητές '' τους είπαν. Τον πολέμησαν με δανεικές ασπίδες και ακόντια. Γι’ αυτό όταν ο χρόνος ωρίμασε ηττήθηκαν. Όμως ο Αγγελόπουλος με τους ηττημένους ήταν και θα είναι για πάντα.
Γερμανίδης Θανάσης

Υ.Γ. ο Δημοσιογράφος Κωνσταντίνος Καιμάκης γράφει στην εφημερίδα FREE SANDAY. ''Μεγαλύτερη επιρροή στη ζωή του [του Αγγελόπουλου] την άσκησε ο πατέρας του.'' Σε απόσπασμα συνέντευξης του [''Θόδωρος Αγγελόπουλος'', εκδόσεις Καστανιώτη], αναφέρει: «Δεκέμβρης 1944. Ξεσπάει εμφύλιος. Η οικογένειά μου χωρισμένη στα δύο. Άλλοι με τους ''αριστερούς'' και άλλοι όπως ο πατέρας μου, παλιοί Φιλελεύθεροι με την παλιά τάξη πραγμάτων. Στη μάχη της Αθήνας, που κατέληξε σε σφαγή, ο πατέρας προσπάθησε να κρατήσει ουδέτερη στάση και κριτική απέναντι και στους δύο. Συνελήφθη από τους ''αριστερούς επαναστάτες'' με τον ξάδελφό μου επικεφαλής και μεταφέρθηκε έξω από την πόλη για εκτέλεση. Ψάχναμε μέρες με την μητέρα μου να βρούμε το πτώμα του ανάμεσα σε άλλα πτώματα, σκόρπια σε χωράφια και οικοδομές. Έχω ακόμη το τρέμουλο του χεριού της στα χέρια μου. Μετά την ήττα και την υποχώρηση του Δημοκρατικού Στρατού μάθαμε ότι τον είχαν πάρει όμηρο. Γύρισε αργότερα. Έπαιζα στον δρόμο, όταν τον είδα να έρχεται από μακριά. Αντί για παπούτσια είχε στα πόδια πανιά... Φώναξα τη μάνα μου. Βγήκε αλαφιασμένη. Θυμάμαι πως έτρεξαν ο ένας προς τον άλλο... μπήκαμε στο σπίτι... από τη συγκίνηση δεν μιλούσε κανείς... σωπαίναμε και κοιτούσαμε ο ένας τον άλλο... ούτε αυτός μιλούσε… κοιτάζανε τον πατέρα, κοιτάζαμε ο ένας τον άλλο… το φαγητό ήταν μια σούπα, κι αυτή η σούπα κράτησε μια αιωνιότητα. Ήμουν 9 χρονών».

2 σχόλια:

  1. Χαλαρά, θανάση. Η πραγματική τέχνη ποτέ δεν ήταν ελιτίστικη ούτε οι οδυνηρές εμπειρίες των παιδικών χρόνων αρκούν για να κάνουν κάθε δημιουργό μεγάλο. Η αλήθεια, μια που σ' αρέσει να την ψάχνεις βασανιστικά, είναι ότι οι ταινίες του Αγγελόπουλου δεν άγγιξαν ποτέ το λαό. Εξάλλου, απ' ό,τι φαίνεται (όχι απ' ό,τι θα ήθελες εσύ να ισχύει) ο δημιουργός τους δεν απευθυνόταν παρά μόνο στους "ειδικούς" (κριτικούς, επιτροπές φεστιβάλ κλπ). Αριστοκρατική αντίληψη περί τέχνης, καθ' όλα σεβαστή (από την εποχή του Πλάτωνα κιόλας) αλλά ...λίγη.

    Όσο για την αυτούς που τον κυνήγησαν χωρίς να έχουν διαβάσει, δεν ήταν οι μόνοι σε εκείνους τους χρόνους ούτε οι πρώτοι διδάξαντες. Θα μπορούσε να τους κατηγορήσει κάποιος επειδή αντέγραψαν την ...Αριστερά, η οποία έχει αναγάγει σε επιστήμη την εξόντωση κάθε διαφορετικής φωνής. Να σου θυμήσω μόνο την ΕΛΕΝΗ του γκατζογιάννη, που έκανε τα "ΚΝΑΤ" της εποχής να εισβάλλουν στις αίθουσες διακόπτοντας την προβολή (εννοείται με τους ανάλογους προπηλακισμούς, ξυλοδαρμούς και άλλα τέτοια, εξίσου δημοκρατικά και προοδευτικά).
    Είμαι σίγουρος ότι κι εσύ δε συμφωνείς μ' εκείνες τις τακτικές, όπως και κάποιοι από όσους τότε πρωταγωνίστησαν. Το ζητούμενο είναι πότε θα μπορέσουμε να βγούμε ο καθένας από τη δική μας αυτάρκεια και κυρίως από την αυταρέσκεια -και εδώ, οι αριστεροί έχετε μεγάλη διαδρομή να διανύσετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλε, ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις, καλοδεχούμενες. ΔΙΑΒΆΖΩ ΜΕ ΠΟΛΎ ΠΡΟΣΟΧΉ ΤΗΝ ΆΛΛΗ ΑΠΟΨΗ.Πληγωμένος από την αριστερή όχθη[αδελφός της μητέραs μου από την κορυφή-Turie ]δεν αγνοώ τις πληγές των άλλων. Το ταξίδι της αλήθειας και της ιστορίας δεν καταλήγει πάντα στην Ιθάκη, αξίζει όμως το ταξίδι έστω και ''μετέωρο ''. Προτιμώ να ζώ με τις αμφιβολίες μου παρά με βεβαιότητες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή