Σάββατο 3 Μαΐου 2014

Η Φλώρινα στα χρόνια των ληστών

Γράφει ο Δημήτρης Μεκάσης
Στα χρόνια της τουρκοκρατίας πολλοί χριστιανοί χωρικοί, άλλοι επαγγελματικά και άλλοι ευκαιριακά, επιδίδονταν στην ληστεία. Οι χριστιανοί ληστές είχαν την υποστήριξη των χριστιανικών ορεινών
χωριών, καθώς οι ληστές ήταν οι προστάτες τους. Ήταν αποδεκτοί και σεβαστοί, που δίκαζαν και έλυναν τις διαφορές των χωρικών. Ήταν ένα επάγγελμα σεβαστό, όπως όλα τα άλλα. Οι ληστές κατοικούσαν στα λημέρια τους στα ψηλά βουνά. Έκαμναν ενέδρες στους ορεινούς δρόμους και λήστευαν τα καραβάνια και τους περαστικούς. Πολλές φορές απήγαγαν κάποιους πλούσιους και για να τους ελευθερώσουν ζητούσαν λύτρα. Κερδοφόρο επάγγελμα, από θεοσεβούμενους ανθρώπους, καθώς από τις ληστείες και τα λύτρα,  χάριζαν το ένα δέκατο των χρυσών λιρών στις εκκλησίες φτωχών χωριών και μοναστηριών, και τις υπόλοιπες λίρες τις παράχωναν στην γη. Μερικοί χωρικοί από τα ορεινά χωριά γίνονταν ληστές, από ανάγκη, για κάποιο χρονικό διάστημα και μετά γύριζαν πάλι πίσω στα κοπάδια τους.
Ένα μόνο χριστιανικό χωριό υπήρχε στην Φλώρινα που επιδίδονταν στην ληστεία. Ένα χωριό φτιαγμένο από κατατρεγμένους Σαρακατσάνους, Βλάχους, Αρβανίτες και ντόπιους κτηνοτρόφους. Ήταν το Παλιοχώρι, που βρισκόταν ψηλά στην πλαγιά του βουνού, πάνω από τον ναό του Αγίου Νικολάου της πόλης μας. Οι βοσκοί αυτού του χωριού έκρυβαν και τροφοδοτούσαν τους ληστές, καθώς πολλοί από αυτούς ευκαιριακά γίνονταν και ίδιοι ληστές. Στα μέσα του 19ου αιώνα, οι Τούρκοι έσφαξαν τους κατοίκους αυτού του χωριού και κατεδάφισαν τα σπίτια τους. Δεν ξαναχτίστηκε το χωριό. Στον ακατοίκητο αυτόν χώρο έφτιαχναν τις καλύβες τους οι Σαρακατσάνοι, και έβοσκαν τα πρόβατά τους.
Στα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα δεν υπήρχαν ληστές στην περιοχή μας. Τα βουνά ελέγχονταν από έλληνες αντάρτες και βούλγαρους κομιτατζήδες. Οι χριστιανοί ληστές προσχώρησαν, άλλοι στα ελληνικά αντάρτικα σώματα και άλλοι στις βουλγάρικες τσέτες. Οι Τούρκοι και οι Αλβανοί ληστές δεν τολμούσαν να πλησιάσουν την περιοχή, καθώς τα βουνά δεν παρείχαν ασφάλεια γι αυτούς.  
Μετά το τέλος του Α΄ παγκοσμίου πολέμου, το 1919, και κυρίως μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, γέμισαν τα βουνά ληστές, που οι περισσότεροι ήταν Τούρκοι και Αλβανοί. Και από το Τέτοβο και από την Αλβανία έφταναν οι συμμορίες των ληστών για να ληστέψουν τους χριστιανούς χωρικούς. Ήταν η εποχή που επέστρεφαν οι μετανάστες από την Αμερική. Ήταν αυτοί οι μετανάστες, που μετανάστευσαν, το 1900 περίπου, και επέστρεφαν μετά από είκοσι χρόνια σκληρής δουλείας στην ξενιτειά, γεμάτοι δολάρια.
Η Ελληνική Χωροφυλακή με τα αποσπάσματα, καταδίωκε τους ληστές στα βουνά, αλλά η ληστεία παρέμενε μόνιμη απειλή για τους χωρικούς. Όταν όμως ανταλλάχτηκαν οι μουσουλμάνοι, και απεχώρησαν οι Τούρκοι και οι Αλβανοί, η ληστεία περιορίστηκε.
Νέοι ληστές εμφανίστηκαν στον Όλυμπο, που η φήμη τους έφτανε μέχρι την Φλώρινα. Ο Γιαγκούλας, ο Μπαμπάνης και τόσοι άλλοι. Ο ληστής Φώτης Γιαγκούλας αναστάτωσε μια φορά και την Φλώρινα. Στο νεόχτιστο και πολυτελέστατο καφενείο «Εθνικόν», εμφανίστηκε κάποιος ξένος με ευρωπαϊκά ρούχα και φρεσκοξυρισμένος. Ήπιε τον καφέ του, πλήρωσε και άφησε ένα μεγάλο φιλοδώρημα και ένα χαρτάκι πάνω στο τραπεζάκι, για τον σερβιτόρο. Ο ξένος έφυγε και εξαφανίστηκε. Ο σερβιτόρος πήρε το φιλοδώρημα γεμάτος χαρά, αλλά όταν διάβασε το χαρτάκι πάγωσε το αίμα του. Το χαρτάκι έγραφε «Από τον ληστή Φώτη Γιαγκούλα». Ειδοποιήθηκε αμέσως η Χωροφυλακή και άρχισαν οι έρευνες μέσα στην πόλη. Τα αποσπάσματα με τους χωρικούς ερευνούσαν τα βουνά. Όλοι οι τολμηροί έψαχναν το Γιαγκούλα, επειδή το ποσό της επικήρυξης ήταν μεγάλο. Ο Γιαγκούλας όμως δεν βρέθηκε πουθενά. Λίγο αργότερα, το 1925, ο ληστής Φώτης Γιαγκούλας, σκοτώθηκε στο Όλυμπο, περικυκλωμένος από το απόσπασμα του Μοιράρχου Ιωάννη Πετράκη.
Ο Πετράκης πήρε προαγωγή και έγινε ταγματάρχης Χωροφυλακής. Τον μετέθεσαν στην Φλώρινα, όπου έγινε Διοικητής της Χωροφυλακής. Ο Πετράκης ήταν ένας κοκκινόξανθος άνδρας, από την Κρήτη, πολύ καλός στην δουλειά του. Κανείς δεν μπορούσε να τον δωροδοκήσει, αλλά και δεν δεχόταν παρεμβάσεις από τον πολιτικό χώρο. Έμενε σε ένα διαμέρισμα του Ξενοδοχείου «Τόλης», με την οικογένεια του. Είχε δυο αγόρια στο δημοτικό σχολείο, που τον ένα μάλιστα τον είχαν βαφτίσει Ολύμπιο. Τα παιδιά του έπαιζαν στο Βαρόσι, όπου έκαμαν πολλές φιλίες με τα παιδιά αυτής της γειτονιάς.
Ο Πετράκης είχε γίνει θρύλος και στην Φλώρινα. Η ειδικότητα του ήταν να διαλύει τις συμμορίες των ληστών. Δεν άφησε καμία συμμορία να ληστεύει τους χωρικούς. Μέσα σε λίγα χρόνια, όλοι οι ληστές που τρομοκρατούσαν την περιοχή σκοτώθηκαν στην μάχη ή εκτελέστηκαν ή φυλακίστηκαν. Η ληστεία εξαλείφτηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1930, και η περιοχή της Φλώρινας έγινε μια ασφαλής περιοχή για όλους.
Όλοι οι Μοίραρχοι της Χωροφυλακής που υπηρέτησαν στην Φλώρινα, ασχολήθηκαν σοβαρά με το θέμα της ληστείας. Ο Μοίραρχος Πετράκης όμως ήταν μοναδική περίπτωση. Δεν δίστασε να κλείσει στις φυλακές και παλιούς Μακεδονομάχους, που έγιναν ληστές από φτώχεια. Ο Πετράκης ανακούφισε τους χωρικούς, που πήγαιναν στα χωράφια τους άφοβοι και κοιμόνταν τις νύχτες ήσυχα. Έσωσε τις οικονομίες των μεταναστών από τα χωριά, δηλαδή τους κόπους μιας ζωής. Η φήμη του, ως διώκτης των ληστών, ήταν μεγάλη. Ξεχάστηκε όμως και αυτός και η δράση του. Ίσως η μικρή αυτή αναφορά στους ληστές, φέρει στην μνήμη των γεροντότερων, όλους αυτούς που κάποτε συμμετείχαν στα αποσπάσματα και κατάφεραν να πατάξουν την ληστεία, που ήταν μια αληθινή μάστιγα για τους κατοίκους της υπαίθρου.
Δημήτρης Μεκάσης




8 σχόλια:

  1. Δεν μας είπες όμως για την καταγωγή του Γιαγκούλα.. μήπως ήταν από ορεινό χωριό της Κοζάνης;; Μήπως Ηπειρώτης;; Από που ήταν;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Φωτης Γιαγκούλας καταγόταν από το Λιβαδερό Κοζάνης, και έδρασε στο Σαραντάπορο, Θεσσαλία και Όλυμπο.

      Διαγραφή
  2. Ουάου!!!! πρέπει να ήταν μεγάλος μάγκας στην εποχή του ο λήσταρχος Φώτης. όσο για τον ..Πετράκη θυμήθηκα έναν πολιτευτή καλαμαρά που συμπλήρωνε στους αγράμματους χωρικους δωρεάν η επι πληρωμή αιτήσεις για τις δουλειές τους με το δημόσιο και συχνά πολιτεύονταν είτε για δήμαρχος είτε για βουλευτής είτε σαν υποψήφιος καλαμαράδων η μπουνταλάδων κάπως έτσι στην Φλώρινα . Μία Κυριακή στο Ελληνίς ως πολιτευτής υποψήφιος ( σαν τους σημερινούς) είχε μάλιστα βγάλει λόγο στην κατάμεστη αίθουσα του σινεμά και υποσχόταν ότι ΘΑ φέρει ΘΑλασσα καράβια κοπέλες ( για τους άγαμους νεαρού ή ηληκιωμένους ) θα φτιάξει παραλίες στην Φλώρινα.Μιλάμε το καλαμπούρι που έπεσε και το ..χειροκρότημα δόνησε ολόκληρο το κτήριο!...Δεν γνωρίζω αυτόν που περιγράφεις κ.Μεκάση αλλά μάλλον για απεσταλμένο σπιουνάκο σε διατεταγμένη υπηρεσία κολονακιωτών Αθηναίων τον κόβει το μάτι μου ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όι ληστές δεν ήταν παιδάκια που έπαιζαν κλέφτες και αστυνόμοι. Μελλοντικά θα δημοσιεύσω αρκετά γεγονότα, που συνέβησαν στην δεκαετία του 1920, και θα καταλάβεις πόσο υπέφερε ο πληθυσμός της υπαίθρου.

      Διαγραφή
    2. Συγγνώμη προς τι ο υπαινισμός σου ; Ποιος είναι ο "κλέφτης" και ποιος ο "αστυνόμος" Δυστυχώς ανώνυμε ( αν και όλοι γνωριζόμαστε στην Φλώρινα) προσπαθείς να πλατιάσεις με αυτά που γράφεις και σε τελική ανάλυση πέφτεις έξω...Απαντάς σε εμένα και θα σου απαντήσω μονολεκτικά ΟΥΤΕ ΚΛΕΦΤΕΣ ΟΥΤΕ ΑΣΤΥΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΜΟΥ ΔΕΝ ΓΟΥΣΤΑΡΩ...και δυστυχώς από ότι διαπίστωσα ένας εξ αυτών ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΕΣΥ....Λυπούμαι ...Εάν το κάνεις από κάποιο κόμπλεξ που έχεις ή το κάνεις σκόπιμα γράφοντας διάφορα για να πολιτικαντίζεις ή ποντικίζεις.....Απέδειξες πολλά με αυτό που μου έγραψες...

      Διαγραφή
  3. Σοβαρή ιστορική παρουσίαση ενός θέματος, το οποίο μόνον οι ειδήμονες γνωρίζουν πως - πέρα από τα αυτονόητα και με εντυπωσιακό τρόπο θρυλούμενα - είχε και διαστάσεις ανθρωπιστικές, κοινωνικές, θρησκευτικές και εθνικές, τουλάχιστον στο ξεκίνημά του.
    Με την πάροδο του χρόνου, όπως εύστοχα παραθέτει τεκμήρια ο Δημήτρης Μεκάσης, το φαινόμενο εκφυλίστηκε και κατάντησε μονοσήμαντο, επιβεβαιώνοντας, έτσι, το όνομά του. ( ληστής και λήσταρχος). Έτσι συμβαίνει και σε ζητήματα θεσμικά κατοχυρωμένα, αφού η ανθρώπινη αλλοτρίωση ελάχιστους μόνο δεν αγγίζει. Και αν μεταφερθούμε σ' εκείνες τις εποχές, είναι εύκολο να αντιληφθούμε τις διολισθήσεις. Η μεγάλη συνεισφορά του Δημήτρη Μεκάση, όπως συμβαίνει πάντα με τα ερυνητικά του άρθρα, είναι ότι παρουσίασε, εμπεριστατωμένα, ένα κοινωνικό φαινόμενο σε όλες του τις διαστάσεις, το οποίο θα καταγραφεί στην τοπική μας ιστορία και δεν θα χαθεί, αλλά και η ανάδειξη κάποιων σοβαρών θετικών πτυχών, τις οποίες αγνωούσαμε. ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ληστές τότε στα βουνά, ληστές τώρα στην πολτική. O tempora.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κ. Μεκάση θα θέλαμε και μία παρόμοια αναφορά για τη ηρωική μορφή του Καπετάν Ναούμ του Φλωρινιώτη Μακεδονομάχου που απήγαγε τον Καιμακάμη στα χρόνια της Ελληνικής κλεφτουριάς ( υπάρχει νομίζω και σχετικο δημοτικό τραγούδι) όπως και μία αναφορά για εκείνο το μισοδιαλυμμένο παλιόσπιτο που έμενε ο καϊμακάμης και υπάρχει στο ποτάμι απέναντι από την Μητρόπολη στην αγαπημένη μας την γειτονια , το Βαρόσι ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή