Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

Αφεντικά, μισθωτοί και μεροκαματιάρηδες

Μανάβηδες στην παλιά Δημοτική Αγορά Φλώρινας 


Γράφει ο Δημήτρης Μεκάσης
 «Να είσαι αφεντικό. Να μην έχεις κανέναν στο κεφάλι σου. Να έχεις ένα μαγαζάκι και ας είναι τσαγκαράδικο ή μπακάλικο. Να δουλεύεις και να βγάζεις περισσότερα από έναν μεροκαματιάρη». Αυτά τα λόγια έλεγαν στα
παιδιά τους οι Φλωρινιώτες του κέντρου της πόλεως. Συμβουλές που τις πραγματοποιούσαν οι νέοι. Τα ίδια λόγια έλεγαν και αυτοί στα παιδιά τους. Αιώνες έλεγαν τα ίδια λόγια. Λόγια σοφά, αφού τους εξασφάλιζαν τα προς το ζην. Από ένα μαγαζάκι ζούσε όλη η οικογένεια: οι γέροι, οι νέοι και τα παιδιά.   
Στην εποχή των παππούδων μας δεν υπήρχε καμία κρατική οικονομική υποστήριξη. Δεν υπήρχαν συντάξεις. Οι άνθρωποι αυτοί έζησαν το φεουδαλικό οθωμανικό σύστημα με τα χαράτσια του. Μετά το 1912, πλήρωναν τους φόρους που επέβαλαν οι ελληνικές φιλελεύθερες δημοκρατίες και κατά καιρούς και οι δικτατορίες. Είχαν μάθει να βγάζουν χρήματα χωρίς να απαιτούν τίποτε από την κυβέρνηση. Ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και αφεντικά. Ο έμπορος είχε το κατάστημά του, ο τεχνίτης το εργαστήριο του, ο ξενοδόχος το ξενοδοχείο του, ο γεωργός τα χωράφια του και ο κτηνοτρόφος τα κοπάδια του.
Τα παιδιά των παππούδων μας δεν μάθαιναν πολλά γράμματα. Τελείωναν το δημοτικό σχολείο και δούλευαν στα μαγαζιά τους. Τότε βέβαια δεν υπήρχε η σημερινή νομοθεσία, που απαγορεύει την παιδική εργασία. Δωδεκάχρονα παιδιά σταματούσαν το παιχνίδι και στρώνονταν στην δουλειά για να μάθουν τέχνη. Στην αρχή ήταν τσιράκια, μετά γίνονταν καλφάδες και μερικά χρόνια μετά την στρατιωτική τους θητεία γίνονταν μάστορες και άνοιγαν δικά τους εργαστήρια. Ήταν τιμή τους να είναι αφεντικά, κι ας ήταν τσαγκάρηδες.
Το ίδιο συνέβαινε και με τα παιδιά των γεωργών και κτηνοτρόφων. Μετά το δημοτικό σχολείο και αυτά τα παιδιά ασχολιόταν αποκλειστικά με αγροτικές δουλειές. Όλοι ζούσαν από τις σοδιές του κάμπου και τα κοπάδια και τα ξύλα των βουνών.
Οι εργάτες δεν είχαν σταθερή δουλειά. Εργάζονταν όπου έβρισκαν. Οι αποδοχές τους ελάχιστες. Καμία εξουσία δεν νοιαζόταν για αυτούς. Μόνο η εκκλησία τους βοηθούσε με λίγα τρόφιμα. Η κρατική βοήθεια ήταν ανύπαρκτη. Όμως με τον ερχομό των πρώτων προσφύγων, ο Δήμος Φλώρινας στάθηκε αρωγός προς αυτούς, καθώς υπήρξε έλλειψη τροφίμων.  Τότε κάπως άρχισε να λειτουργεί πιο οργανωμένα η κοινωνική πρόνοια. Λίγο πριν και λίγο μετά το 1930, το κράτος άρχισε να χτίζει τους συνοικισμούς των προσφύγων. Τότε για πρώτη φορά το κράτος έδωσε σπίτια στους άστεγους πρόσφυγες.
Στα χρόνια της τουρκοκρατίας οι Φλωρινιώτες δεν γίνονταν δημόσιοι υπάλληλοι του οθωμανικού κράτους. Αλλά και μετά την απελευθέρωση του 1912, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι ήταν από την νότια Ελλάδα. Ο Φλωρινιώτης είχε μάθει να ζει με τις δικές του δυνάμεις. Οι φτωχοί ζούσαν πολύ φτωχικά. Ενώ οι έμποροι και οι τεχνίτες κέρδιζαν από τα μαγαζιά τους διπλάσια και τριπλάσια, από τον μισθό των δημοσίων υπαλλήλων, που ήταν ντυμένοι με «κουστούμια από ρετσίνα», όπως έλεγαν υποτιμητικά γι αυτούς. Η ρετσίνα ήταν ένα φθηνό ύφασμα.
Μετά την δεκαετία του 1940, που ήταν δεκαετία πολέμων, ο κόσμος άλλαξε. Η κομμουνιστική ιδεολογία, με την έννοια του κράτους, είχε περάσει σε όλους, σε φτωχούς και πλούσιους, σε αριστερούς και δεξιούς. Οι Φλωρινιώτες άρχισαν να ασφαλίζονται, για σύνταξη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Η κοινωνική πρόνοια για τους φτωχούς ενισχύθηκε με την αμερικανική βοήθεια. Ο κόσμος άρχισε να συνέρχεται από τις καταστροφές των πολέμων με την βοήθεια του κράτους. Μεταπολεμικά άλλαξαν όλα, ακόμη και οι αντιλήψεις στις σχέσεις εργοδότη και εργαζομένου.
Στην δεκαετία του 1950, άρχισε πλέον να φαίνεται ότι οι γνώσεις του δημοτικού σχολείου δεν επαρκούσαν σε έναν κόσμο που μεταβαλλόταν. Οι μαθητές του γυμνασίου αυξάνονταν, καθώς με το απολυτήριο του εξαταξίου γυμνασίου έβρισκαν καλοπληρωμένες δουλειές. Μετά το 1960, το σχολείο ήταν πια «κεφάλαιο». Η τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν το όνειρο κάθε μαθητή. Και γιατί να μην ήταν; Δουλειές υπήρχαν. Ένα πτυχίο πανεπιστημίου σου εξασφάλιζε εργασία με καλό μισθό και κοινωνική θέση. 
Και όσο το εκπαιδευτικό μας σύστημα ήταν επιλεκτικό, το σχολείο βρισκόταν σε καλό επίπεδο. Μετά το 1980, το σχολείο έπαψε να είναι επιλεκτικό και χαλάρωσε σε τέτοιο βαθμό, που να δίνει τίτλους σπουδών χωρίς αντίκρισμα γνώσεων. Τα παιδιά από τα χωριά έφυγαν στις πόλεις επηρεασμένα από τα λόγια των δασκάλων: «διαβάστε γιατί αλλιώς τσομπάνηδες θα γίνετε». Τα παιδιά της πόλης παράτησαν τα οικογενειακά μαγαζιά τους. Όλοι στράφηκαν στις σπουδές, σε μια εποχή που τα πτυχία «δίνονταν με την σέσουλα».
Τα βουλευτικά γραφεία έγιναν γραφεία ευρέσεως εργασίας. Όλοι αναζητούσαν μια θέση στο Δημόσιο, με προσόντα κάποιο πτυχίο, που απέκτησαν χωρίς κόπο. Οι βουλευτές διόριζαν με αντάλλαγμα τις ψήφους. Αυτές οι πελατιακές σχέσεις κατάστρεψαν την δημοκρατία, για άλλη μια φορά.
Και όταν πλούτισε η χώρα με δανεικά χρήματα, όλοι σχεδόν ήταν επιδοτούμενοι από το κράτος. Δημιουργήθηκε λοιπόν κενό στις χειρονακτικές εργασίες. Η λύση βρέθηκε. Ήρθαν οι αλλοδαποί να εργαστούν, αφού τα δισέγγονα των παππούδων μας συνέχιζαν να σπουδάζουν μέχρι τα τριάντα τους χρόνια και βάλε.
Όλοι είχαν χρήματα χωρίς να εργάζονται ή τουλάχιστον να καταναλώνουν περισσότερα από αυτά που κέρδιζαν. Καταναλωτισμός και καλή ζωή δημιούργησαν μια κοινωνία χωρίς αξίες. Οι περισσότεροι γάμοι οδηγούσαν στα διαζύγια. Ο θεσμός της οικογένειας έγινε πολύ χαλαρός στα νέα ζευγάρια. Η διαφθορά πλέον έγινε φανερή σε όλους τους τομείς. Και όταν εμφανίστηκε η οικονομικής κρίση, κατέρρευσαν οικονομικά όλοι όσοι δεν κράτησαν τον παραδοσιακό τρόπο ζωής.
Πόσο άλλαξε η πόλη μας από τον καιρό των παππούδων μας μέχρι τα δισέγγονά και τρισέγγονα τους! Και όμως αυτοί είχαν να μας διδάξουν πολλά, γιατί αυτοί κατάφεραν και κράτησαν όλες τις ισορροπίες και στην οικογένειά τους και στην κοινωνία. Σήμερα σε μια χαλαρή κοινωνία όλοι περιμένουν από το κράτος. Όλοι θέλουν να είναι κρατικοδίαιτοι και επιδοτούμενοι.
Όμως οι καιροί  άλλαξαν. Οικονομική κρίση και ανεργία. Οι σπουδές και τα πτυχία δεν ανοίγουν πια νέους επαγγελματικούς δρόμους. Το τοπικό εμπόριο δεν εξασφαλίζει επαρκή εισοδήματα, και οι τέχνες χάθηκαν και αυτές. Ξένοι επενδυτές εισπράττουν τα χρήματά μας και τα επενδύουν αλλού.  Όλα αυτά είναι κακοί οιωνοί για το μέλλον της περιοχής μας.
Δημήτρης Μεκάσης





4 σχόλια:

  1. ΚΥΡΙΕ ΜΕΚΑΣΗ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ ΣΕ ΟΤΙ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ!!ΟΜΩΣ ΟΙ ΜΕΡΟΚΑΜΑΤΙΑΡΗΔΕΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΔΕΝ ‘’ΕΖΗΣΑΝ ’’ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΑΛΟΠΕΡΑΣΗΣ ΟΠΟΥ ‘’ΛΕΦΤΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ‘’ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΤΙΜΗΜΑ ΚΑΘΩΣ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΨΙΧΟΥΛΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΑΝ ΕΧΕΙ ΔΟΥΛΕΙΑ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλε Δημήτρη. Η απαγόρευση της παιδικής εργασίας είναι ένα "φρούτο" σχετικά καινούργιο. Είμαι 56 ετών και θυμάμαι ότι στη διάρκεια του καλοκαιριού, τα περισσότερα παιδιά της εποχής μου, πολύ πριν από την εφηβεία έβγαζαν το χαρτζιλίκι όλης της χρονιάς, μαζεύοντας βύσσινα, κεράσια και μήλα. Εμείς που μέναμε δίπλα στον Παπαστεργίου, βγάζαμε ενισχυμένο χαρτζιλίκι γιατί φορτώναμε με καυσόξυλα τα μικρά φορτηγά που είχε για κατ' οίκον διανομή. Επίσης, πολλά παιδιά της εποχής έβγαζα το χαρτζιλίκι τους πουλώντας "μαξιλαράκια" στο γήπεδο. Γενικά τα παιδιά της εποχής μάθαιναν από πολύ μικρή ηλικία τη δουλειά, έχοντας ένα σοβαρό οικονομικό κίνητρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Δημήτρη οι δεκαετίες 70 μα κυρίως 80 σημαδεύτηκαν από την είσοδο της βιομηχανίας στην περιοχή. Αρχικά με την κατασκευή εργοστασίων της ΔΕΗ στην Κοζάνη και αργότερα στην Φλώρινα. Η αστικοποίηση άρχισε τότε και το όνειρο και το πάρε δώσε νέων με βουλευτές ήταν μία θέση εργασίας ειδικά στην ΔΕΗ. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τόσο ο πρωτογενής όσο και ο δευτερογενής οικονομικός τομέας παραγωγής -εργασίας να καταρρέουν σιγά σιγά . Οι νέοι των πόλεων αλλα και από όλα τα χωριά επίσης σπούδαζαν για να γίνουν βιομηχανικοί εργάτες δημόσιοι υπάλληλοι και ειδικά δεητζήδες με μισθούς η προνόμοια ασύληπτα για τους προπαππούδες. Χωριά ολόκληρα καταστραφηκαν άδειασαν από νεους τα χωράφια και τις κτηνοτροφικές μονάδες οι νέοι τα εγκατέληψαν. Η εμφάνιση πολυεθνικών αλυσίδων καταστημάτων από το 1990 και μετά ώθησε ντόπιες αλυσίδες καταστημάτων τροφίμων και μικρά μπακάλικα να κλείσουν με ότι συνεπάγεται για όσους δουλέυαν σε αυτά. Το άτυπο άνοιγμα αγορών στο Μοναστήρι Σκοπίων και τα ταξιδάκια καταναλωτων σε άλλες πόλεις για ψώνια γονάτισαν μικρά καταστήματα στην Φλώρινα τα οποία έκλεισαν με ότι συνεπάγεται εξ αυτού. Το χρήμα και η οικονομία πήγαινε σε λάθος κατεύθυνση με αποτέλεσμα την δραματική μείωση θέσεων εργασίας για νέους η παλαιότερους μεροκαματιάρηδες υπαλλήλους κλπ . Οικοδομικές εργασίες είχαν άνθιση μετά το 1970 μέχρι και το 2000 όπου ντόπιοι μάστορες εργολάβοι οικοδομών και δεκάδες επαγγέλματα έδιναν εργασία και ψωμί σε πολλές οικογένειες ντόπιων και της αλλοδαπής ( κυρίως μετά το 1995).Όπως γράφει ο νοσταλγός οι νέοι ακόμη και σήμερα δουλεύαμε περιστασιακά μετά το κλείσιμο των σχολείων τα καλοκαίρια ( ανασφάλιστοι) με καλές απολαβές . Η διόγκωση του δημόσιου τομέα άρχισε το 1982 και συνεχίσθηκε μέχρι τέλη της δεκαετίας του 1990 με την "επιδοματική σοσιαλοποίηση" της οικονομίας- εργασίας όπου το όνειρο του κάθε νέου η γονιού και στο τελευταίο σπίτι του πιο ξεχασμένου χωριού ήταν μια θέση στην ΔΕΗ, στο δημόσιο, η κρατική αγροτική επιδότιση , οι αποζημειώσεις και επιχορηγήσεις . Σήμερα βλέπω τους νέους που θέλουν να εργαστούν μα ούτε καταστήματα υπάρχουν ούτε επιχειρήσεις υπάρχουν ούτε δημόσιο υπάρχει ούτε υπάρχει η τάση εκείνη για επιστροφή σε αγροτικές εργασίες το κόστος των οποίων είναι δυσανάλογο των μηδαμινών απολαβών των αγροτων η κτηνοτρόφων στα χωριά . Οι νέοι δουλεύουν αν δουλέυουν μεσα σε συνθήκες η απολαβές που μόνο οι ίδιοι ξέρουν . Όσο το χρήμα κυκλοφορούσε η ανακυκλώνονταν στην Φλώρινα υπήρχαν όπως τόσο γλαφυρά περιγράφεις εργασίες ακόμη και του ποδαριού της μιάς ημέρας η εργασίες που εξασφάλιζαν ένα σταθερά κυμαινόμενο κεφάλαιο για οικογένειες. ¨Ηδη άρχισε νέα μετανάστευση για εργασία στο εξωτερικό των νέων γραμματιζούμενων η μη . Μία λέξη πολύ πικρή και γνώριμη ειδικά για εμάς τους Φλωρινιώτες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνώ απόλυτα με το φίλο ανώνυμο 9.20 και παίρνω τη σκυτάλη για να συνεχίσω με κάποιες από τις εκτιμήσεις μου, για το πιθανολογούμενο "αύριο", σε σύγκριση με το χθες. Όχι τόσο η λέξη αλλά πολύ περισσότερο η έννοια της μετανάστευσης, είναι πράγματι πολύ πικρή για τους κατοίκους της περιοχής μας. Η διαφορά είναι ότι η "νέα μετανάστευση" αναμένεται να είναι πολύ πιο πικρή από την παλαιότερη, γιατί ... α) Την παλιά μετανάστευση την είχαν προκαλέσει οι απανωτές πολεμικές αναμετρήσεις 1940 - 1945 και 1946 - 1949 με τους κινδύνους που συνεπάγονταν, σε συνδυασμό με την πείνα, τις κακουχίες και τη δυστυχία που είχαν προκαλέσει αυτές οι ακραία δυσάρεστες καταστάσεις. Σήμερα οι νέοι γίνονται μετανάστες γιατί δεν βλέπουν ελπιδοφόρο ορίζοντα σε καιρό ειρήνης. Δηλαδή κάτι σαν αναγκαστική αυτοεξορία. β) Τότε οι μετανάστες αποτελούνταν από καθαρά εργατικό δυναμικό. Τώρα φεύγουν τα "γερά μυαλά" της πατρίδας μας. Φεύγουν νέοι άνθρωποι με πολλές σπουδές, πολλά πτυχία, πολλές γνώσεις. Ως νέοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν το μέλλον της πατρίδας μας, η οποία θα μπορούσε και όφειλε να επενδύσει πάνω σε αυτή τη γνώση και να δημιουργήσει προϋποθέσεις ανάπτυξης και όχι μόνον. Με τη μετανάστευση αυτών των νέων επιστημόνων, η πατρίδα μας εξάγει εντελώς δωρεάν σε άλλες χώρες έτοιμη υποδομή ανάπτυξης. γ) Τότε έφευγε ένας από την οικογένεια, αφήνοντας πίσω την υπόλοιπη οικογένεια. Αυτό σήμαινε ότι έστελνε χρήματα για να συντηρήσει την οικογένειά του και ταυτόχρονα ενίσχυε την εθνική οικονομία, αφού με τα χρήματα που έστελνε εισέρρευσε συνάλλαγμα στη χώρα μας. Επί πλέον, έχοντας στην Ελλάδα τα υπόλοιπα μέλη της οικογενείας του, ήταν δεδομένος ο μόνιμος επαναπατρισμός του. Σήμερα φεύγουν νέοι άνθρωποι που δεν έχουν δημιουργήσει ακόμη οικογένεια, πράγμα που σημαίνει ότι φεύγουν ανεπιστρεπτί, αφού στη χώρα στην οποία θα επιλέξουν να μείνουν και να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά, θα εγκατασταθούν ΓΙΑ ΠΆΝΤΑ. Αποτέλεσμα: Η Ελλάδα σε λίγα χρόνια θα είναι μια χώρα γερόντων που θα αποτελούν τη μειοψηφία, αφού η πλειοψηφία θα αποτελείται από μετανάστες, από χώρες χαμηλού βιοτικού επιπέδου. ΛΙΓΌΤΕΡΟ ΝΟΣΤΑΛΓΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή