Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

Εγκύκλιος του Μητροπολίτου π.Θεοκλήτου για τα Χριστούγεννα


«Ἰδού ἡ παρθένος ἐν γαστρί ἕξει
καί τέξεται υἱόν, καί καλέσουσι τό ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ,
ὅ ἔστι μεθερμηνευόμενον μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός»
(Ἡσ. ζ’14 καί Ματθ. α’23).

Ἀγαπητά μου πνευματικά παιδιά,
Πολλές εἶναι οἱ προφητεῖες πού ἔχουν καταγραφεῖ στό ἱερό βιβλίο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης γιά τήν ἐνσάρκωση καί τήν ἐπί γῆς παρουσία τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ. Σέ κανένα ἄλλο θρησκευτικό σύστημα δέν

ὑπάρχουν προφῆτες καί προφητεῖες γιά τόν Θεό παρά μόνο μέσα στήν Ἐκκλησία γιά τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. 800 καί 1000 χρόνια πρίν τήν ἐνσάρκωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ καί ἄνδρες πλήρης Πνεύματος ἁγίου «πολυμερῶς καί πολυτρόπως» (Ἑβρ.1,1) προεφήτευσαν μέ καταπληκτική ἀκρίβεια τήν ἔλευση στή γῆς τοῦ ἀναμενόμενου Μεσσία. Ὅπως λέγει ὁ μέγας Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας μας Βασίλειος ἔγιναν τά κάτοπτρα, οἱ καθρέπτες, τῆς θείας ἐνέργειας. Μέσα σέ αὐτούς τούς καθρέπτες, τούς προφῆτες, μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, σκιαγραφήθηκε τό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί φανερώθηκε στόν λαό τοῦ Θεοῦ. Ὅπως σημειώνει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ ἁγιορείτης «φανερῶς οἱ θεῖοι προφῆτες διά Πνεύματος Ἁγίου ἐπροεφήτευσαν τήν ἔνσαρκον παρουσίαν τοῦ Ἐμμανουήλ».
Ἕνας ἀπό αὐτούς τούς προφῆτες, ὁ Ἡσαῒας, ὁ ὁποῖος γιά τό πλῆθος τῶν προφητειῶν του περί τοῦ προσώπου τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὀνομάστηκε πέμπτος  Εὐαγγελιστής, σέ μιά καταπληκτική προφητεία του ἀναφέρει: «Νά ἡ παρθένος θά συλλάβει καί θά γεννήσει γιό καί θά τόν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, τό ὁποῖο ὄνομα μεταφραζόμενο στά ἑλληνικά σημαίνει ὁ Θεός εἶναι μαζί μας».
Μετά τήν πτώση τῶν πρωτοπλάστων καί τήν ἐκδίωξή τους ἀπό τόν παράδεισο ὁ ἄνθρωπος συνεχόμενα ἀπομακρυνόταν ἀπό τόν Θεό. Ἡ ἁμαρτία ὕψωσε μεσότειχο ἀνάμεσα στόν Θεό καί στόν ἄνθρωπο, μέ ἀποτέλεσμα τή δημιουργία ἀποστάσεως Θεοῦ καί ἀνθρώπου. Μέσα στόν παράδεισο ὁ ἄνθρωπος συνδέονταν μέ τόν Θεό στενά, θρεφόταν ἀπό τήν ἀγάπη Του καί ζοῦσε ἀπό τήν παρουσία Του. Ἐκτός παραδείσου, ἡ διάλυση αὐτῆς τῆς ἀγαπητικῆς σχέσεως Θεοῦ-ἀνθρώπου ὁδήγησε τόν ἄνθρωπο στήν ἀπομόνωση καί στήν ψευδοαίσθηση ὅτι ὁ Θεός ἦταν πολύ μακριά του. Φυσικά ὁ Θεός οὐδέποτε ἐγκατέλειψε τόν ἄνθρωπο. Μέ πολλούς τρόπους καλοῦσε τό ἀνθρώπινο γένος σέ μετάνοια. Ἡ ἁμαρτία ὅμως πού συνεχόμενα διέπραττε ὁ ἄνθρωπος τόν ἐγκλώβιζε στόν ἐγωιστικό κόσμο πού εἶχε δημιουργήσει, μέ ἀποτέλεσμα νά μήν μπορεῖ νά αἰσθανθεῖ τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ στή ζωή του, μιά πού ὅπου ἁμαρτία, ἐκεῖ ἀπουσία Θεοῦ.
Ἡ ἀγάπη ὅμως τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο ἦταν καί εἶναι μεγάλη. Μανική καί ἐκστατική τήν ὀνομάζουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Αὐτός, λοιπόν, ὁ Θεός τῆς ἀγάπης δέν μποροῦσε νά βλέπει τό πλάσμα του, τόν ἄνθρωπο, νά ζεῖ μέσα στήν τραγικότητα τῆς ἁμαρτίας.  Γι’ αὐτό ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἔφτασε στά ὅρια τῆς ἁμαρτίας, ὅταν, ὅπως γράφει ὁ Μέγας Παῦλος, ἐπλεόνασε στόν κόσμο ἡ ἁμαρτία, τότε ὑπερπερίσσευσε ἡ Χάρις ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις. «Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί»(Α’Τιμ. 3,16 ) , ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος, «ἐκ Πνεύματος ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου». Ὁ Θεός εἰσέρχεται μέσα στή ζωή τῶν ἀνθρώπων.  Ὁ Υἱός καί Λόγος Του γίνεται ὅμοιος μέ ἐμᾶς ἐκτός τήν ἁμαρτία, προσλαμβάνει τή δική μας ἀσθενῆ φύση γιά νά τή θεραπεύσει. «Ὁ ἐν μορφῇ Θεοῦ ὑπάρχων» ταπεινώνεται, «ἑαυτόν ἐκένωσε μορφήν δούλου λαβών» (Φιλ. 2,7) ὥστε νά λυτρώσει μέ τήν ταπείνωσή του τούς πεπτωκότες. «Πλούσιος ὤν ἐπτώχευσε» (Β’ Κορ.8,9) ὥστε μέσω τῆς πτωχείας του νά ἐμεῖς νά πλουτίσουμε. Μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ ὑπάρχων γίνεται καί υἱός τῆς Παρθένου ὥστε γενόμενος «πρωτότοκος ἐν πολλοῖς ἀδελφοῖς»(Ρωμ. 8,29) ἐμεῖς νά γίνουμε παιδιά τοῦ Θεοῦ ἐξ  υἱοθεσίας. Μέ τήν γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἐπιβεβαιώνεται μέ τόν πιό ἐπίσημο καί ἀληθινό τρόπο ὅτι ὁ Θεός εἶναι μεθ’ ἡμῶν. Δέν μᾶς ἐγκατέλειψε, παρ’ ὅτι τό ἀξίζαμε, ἀλλά μᾶς χάρισε τόν Υἱόν Του, «ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτόν μή ἀπόληται ἀλλ’ ἔχῃ ζωήν αἰώνιον» (Ἰωαν. 3,16) Αὐτό εἶναι τό πιό ἐλπιδοφόρο μήνυμα πού ἄκουσε ποτέ ὁ ἄνθρωπος στούς αἰῶνες. «Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός»! «Ἄσατε τῶ Κυρίῳ πᾶσα ἡ γῆ καί ἐν εὐφροσύνη ἀνυμνήσατε λαοί ὅτι δεδόξασται».
Ἀγαπητά μου πνευματικά παιδιά,
Τά ἐφετεινά Χριστούγεννα βρίσκουν τήν μικρή μας πατρίδα σέ μιά ἀπό τίς κρισιμώτερες φάσεις τοῦ νεοελληνικοῦ βίου της. Ἡ οἰκονομική κατάσταση τῆς χώρας μας καί οἱ συνέπειες πού ἔχει ἐπιφέρει ἔχουν δημιουργήσει μεγάλα κοινωνικά καί προσωπικά προβλήματα. Ἀπό παντοῦ ἔρχονται μαύρα μηνύματα, τά ὁποία ἀφαιμάσουν τήν ἐλπίδα γιά ἕνα καλύτερο αὔριο. Πολλές εἶναι οἱ αἰτίες γιά τή δημιουργία αὐτῆς τῆς κατάστασης. Μία ὅμως ἐγώ θεωρῶ ὡς τήν κυριώτερη. Γιά νά θυμηθῶ τόν λόγο τοῦ μακαριστοῦ προκατόχου μου καί πνευματικοῦ μας πατρός Αὐγουστίνου «στηρίξαμε τή ζωή μας στόν χρυσό καί ὄχι στόν Χριστό». Αὐτή εἶναι ἡ αἰτία ὅλων τῶν κρίσεων πού διερχόμαστε. Βγάλαμε τόν Χριστό ἀπό τή ζωή μας, ἀπό τίς οἰκογένειές μας, ἀπό τά σχολειά μας, ἀπό τήν πατρίδα μας καί σήμερα ζοῦμε τίς τραγικές συνέπειες αὐτῆς τῆς ἐπιλογῆς μας.
Ὅμως, ἀδελφοί μου, ὅσο καί ἄν ἐμεῖς ἀρνηθήκαμε τόν Χριστό, ὅσο καί ἄν ἐμεῖς πολεμήσαμε τό σῶμα Του, τήν Ἐκκλησία, ὅσο ἐμεῖς καί ἄν χλευάσαμε τό πανάγιο ὄνομά Του, ὁ Χριστός δέν μᾶς ἐγκαταλείπει. Εἶναι μεθ’ ἡμῶν. Εἶναι μαζί μας. Μᾶς τό ὑποσχέθηκε ἄλλωστε  ὁ ἴδιος: «Καί ἄν ἡ μάνα ξεχάσει τά παιδιά πού γέννησε ἐγώ ποτέ δέν θά σᾶς ξεχάσω». Μέσα, λοιπόν, σέ αὐτή τήν ζοφερή ἀτμόσφαιρα πού ζοῦμε ὑπάρχει ἐλπίδα  νά ἐξέλθουμε ἀπό τό σκοτάδι. Καί ἡ ἐλπίδα ὀνομάζεται Ἐμμανουήλ, Ἰησοῦς Χριστός. Ἡ σημερινή μεγάλη ἑορτή τῶν Χριστουγέννων αὐτό τό μήνυμα διαλαλεῖ. «Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός». «Καί εἰ ὁ Θεός μεθ’ ἡμῶν τίς καθ’ ἡμῶν;» Ὅταν εἶναι ὁ Θεός μαζί μας ποιός μπορεῖ νά εἶναι ἐναντίον μας;
Παιδιά μου,
Ὡς ἐπίσκοπος καί πνευματικός πατέρας σας, σήμερα ἑορτή τῶν Χριστουγέννων σᾶς καλῶ σέ μιά ἐν μετανοία ἐπιστροφή στόν Θεό τῶν πατέρων μας. Καί παράλληλα σᾶς παρακαλῶ νά ἀφήσετε τίς ψυχές σας ἐλεύθερες νά βιώσουν τό ἐλπιδοφόρο μήνυμα ὅτι ὁ Θεός εἶναι μαζί μας. Μήν ἀπελπίζεστε. Μήν γεμίζετε τίς καρδιές σας μέ σκοτάδι. Στηρίξτε τή ζωή σας στόν Χριστό καί θά ἐξέλθουμε ἀπό τήν κρίση.
«Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός»! Τό χαρμόσυνο αὐτό μήνυμα ἄς γλυκάνει τίς πικραμένες καρδιές μας καί ἄς γεννήσει ὀραματισμούς γιά μιά πατρίδα δημιουργική, εὐημεροῦσα, ὀρθόδοξη καί ἑλληνική.
Χρόνια πολλά κι εὐλογημένα!
Μετά πολλῶν πατρικῶν ἑορτίων εὐχῶν

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ὁ Φλωρίνης, Πρεσπῶν & Ἑορδαίας
ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου