Σάββατο 30 Μαρτίου 2013

Επιστήμη: ένα εκτροχιασμένο τρένο


Γράφει ο Βαγγέλης Τσούκας
Ως επιστήμη ορίζεται η ανθρώπινη δραστηριότητα που μελέτα το περιβάλλον με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων και την παραγωγή γνώσης. Ανέκαθεν η κοινωνία διατηρεί ευνοϊκή στάση απέναντί της, καθώς τη θεωρεί τη βάση της τεχνολογική προόδου και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Η απόκτηση της γνώσης, ή αλλιώς της Αλήθειας, γίνεται με την εφαρμογή της λεγόμενης επιστημονικής μεθόδου και την παράλληλη χρήση της στατιστικής.


Αφού τεθεί ένα ερώτημα προς απάντηση ή ένα φαινόμενο προς εξήγηση, η επιστημονική μέθοδος διατυπώνει μια αρχική υπόθεση, δηλαδή μια θεωρητική λύση του προβλήματος βασισμένη στην υπάρχουσα γνώση και σε σχετικό συλλογισμό. Ακολούθως εκτελείται ένα κατάλληλο πείραμα, τα αποτελέσματα του οποίου αξιοποιούνται για την επαλήθευση ή όχι της υπόθεσης. Αν συμφωνούν με την τελευταία, γεγονός που σήμερα συμβαίνει στην συντριπτική πλειοψηφία των καλά σχεδιασμένων μελετών, τότε η έρευνα ολοκληρώνεται με επιτυχία, ενώ αν όχι, τότε δεν λαμβάνεται υπόψιν. Με άλλα λόγια, επιστημονική μέθοδος συνδέει τα αποτελέσματα με την υπόθεση, την πράξη με τη θεωρία, ώστε να μην αφήνεται κανένα περιθώρειο αμφιβολίας για τη σημασία αυτών και να εξασφαλίζεται η εγκυρότητα του συμπεράσματος.

Επειδή όμως κάθε έρευνα προσεγγίζει εξ ορισμού άγνωστα αντικείμενα, ποτέ δεν είναι εφικτή η πλήρης γνώση για αυτά. Για το λόγο αυτό υπεισέρχεται πάντα η πιθανότητα, ενώ το πείραμα συμφωνεί με την υπόθεση και καθιστά αυτήν αποδεκτή, στην πραγματικότητα να είναι εσφαλμένη και να μην ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Η πιθανότητα αυτή στην ορολογία ονομάζεται "διάστημα εμπιστοσύνης" και εδώ και έναν αιώνα έχει επικρατήσει στην παγκόσμια βιβλιογραφία να ισούται με 5% ή 1/20. Δηλαδή, υπάρχει 5% πιθανότητα κάθε μελέτη να έχει καταλήξει σε λάθος συμπέρασμα ή αλλιώς 1 στις 20 μελέτες είναι λανθασμένες. Αν αναλογιστούμε τα εκατομμύρια των μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί τότε μια σημαντική ποσότητα της παραχθείσας γνώσης είναι άκυρη και παραπλανητική. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Γιάννης Ιωαννίδης, σε ένα ιστορικό άρθρο του το 2005 με τίτλο "Γιατί τα περισσότερα δημοσιευμένα ερευνητικά ευρήματα είναι λάθος", επισήμανε θεμελιώδεις αδυναμίες της επιστημονικής μεθόδου όπως εφαρμόζεται σήμερα και αθροίζοντας μια σειρά ακόμα υποκειμενικών παραγόντων (το συστηματικό σφάλμα γνωστό ως bias, την επίδραση του συμφέροντος κα.) απέδειξε ότι ένα μεγάλο μέρος του επιτευγμένου επιστημονικού έργου είναι άκυρο.

Η σημασία λοιπόν της επιστήμης έγκειται στο να ελέγξει την αναπόφευκτη αοριστία του αγνώστου, να δαμάσει τους αόρατους παράγοντες που υπεισέρχονται στα φαινόμενα και να εκτιμήσει το δεδομένο κίνδυνο αποτυχίας του ανθρώπου κατά την παρατήρηση του περιβάλλοντος. Είναι αναμφισβήτητα ένα χρήσιμο εργαλείο για την πρόοδο, όταν όμως αποκρύπτεται το πραγματικό της νόημα καταλήγει σε πνευματική παραπλάνηση που φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα, όπως συμβαίνει σήμερα σε μεγάλη έκταση. Η επιστήμη ανακυκλώνεται γύρω από ερωτήματα χωρίς πρακτική σημασία καταναλώνοντας άσκοπα πόρους και χρόνο και τελικά διασπά την προσοχή της κοινωνίας από τα ουσιαστικά προβλήματα. Ο Πλάτωνας οριοθέτησε τη λειτουργία της επιστήμης πολύ πριν αυτή εφαρμοστεί στην πράξη λέγοντας "Πᾶσά τε ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία, οὐ σοφία φαίνεται". Επίκαιρος, όσο διαχρονικός.

2 σχόλια:

  1. Ας μην κατηγορούμε πάντα την επιστήμη για αναληθή αποτελέσματα λόγω συμφέροντος ή ανακριβών μετρήσεων,αλλά να βλέπουμε και τους επιστήμονες, που την απαρτίζουν όπου η οικογενειακή τους ζωή δεν βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με την επαγγελματική τους. Είναι δυνατόν να μην επηρεαστούν και να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα από μια τέτοια μη ισόρροπη κατάσταση και να τύχουν της ευρύτερης αποδοχής του κόσμου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χρήστος Παπούλκας30 Μαρτίου 2013 στις 10:28 μ.μ.

    Εξειδίκευση ή συγχώνευση σχολών ;

    Ο κ Τσούκας πολύ σωστά μας περιέγραψε πως ορίζεται τεχνοκρατικά η έννοια της επιστήμης και πως στα πλαίσια τόσο της Πλατωνικής άποψης ,αλλά και της σύγχρονης αντίληψης όπως του καθηγητή Ιωαννίδη, ελλοχεύει ο κίνδυνος “εκτροχιασμού” από τα βασικά ζητήματα που πρέπει να υπηρετεί , δεδομένου ότι τα επιστημονικά λάθη προσδιορίζονται γύρω στο 5% .
    Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν στην έρευνα και μελέτη που διεξάγει κάθε επιστήμονας, προς αποφυγή του σφάλματος εμπιστοσύνης ,να υπάρχει όσο το δυνατό μεγαλύτερη έρευνα και εξειδίκευση ,προκειμένου να έχουμε πάνω από όλα για το καλό της ανθρωπότητας, τις πιο έγκυρες και χρήσιμες επιστημονικές απόψεις και συμπεράσματα.
    Γι’αυτόν και πολλούς άλλους λόγους, παρατηρούμε διαχρονικά να εξελίσσεται η επιστήμη σε ιδιαίτερους κλάδους και επίσης τα Πανεπιστήμια όλου του κόσμου να έχουν προβεί σε ίδρυση σχολών και τμημάτων με τις αντίστοιχες κατευθύνσεις .
    Τόσο στην ιατρική όσο και στις λοιπές επιστήμες έχουμε μεγάλη εξειδίκευση και ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, γεγονός που πριν από 50 χρόνια δεν θα μπορούσε να διανοηθεί κανείς .
    Αγαπητοί αναγνώστες σας έκανα αυτή τη μικρή εισαγωγή με αφορμή το παραπάνω δημοσίευμα , ώστε να μοιραστώ τον προβληματισμό μου για ένα ζήτημα που αφορά τόσο την τριτοβάθμια εκπαίδευση όσο και την κοινωνία της Φλώρινας σε σχέση με τις δρομολογούμενες εξελίξεις μέσω του σχεδίου Αθηνά, σε σχέση με το ΤΕΙ της Φλώρινας.
    Η μη διατήρηση του ΤΕΙ στην σημερινή μορφή και η μετεξέλιξη του σε ένα ΤΕΙ μιας συγχωνευμένης σχολής 3 τμημάτων με αντίστοιχες κατευθύνσεις ,εκτός του ότι θα είναι άλλη μια δυσμενής εξέλιξη για την τοπική οικονομία , λόγω της μείωσης του αριθμού των φοιτητών , είναι και ότι προεξοφλείτε θεσμικά και τεχνοκρατικά η συρρίκνωση του ΤΕΙ.
    Πιστεύω ότι η τακτική αυτή μας πάει πίσω πάρα πολλά χρόνια..
    Σε όλες τις επιστήμες όπως προανέφερα η εξέλιξη είναι τόσο μεγάλη ώστε όχι μόνο δεν χρειάστηκε να συγχωνευτούν αλλά απαιτήθηκε να διευρυνθούν κάποιες κατευθύνσεις σε ιδιαίτερο τομέα και κλάδο έρευνας, όπως π.χ. η επιστήμη της Μοριακής Βιολογίας ,που παλαιότερα μπορεί να μην υπήρχε ούτε ως μάθημα στις ιατρικές σχολές.
    Όταν όμως τα πάντα θυσιάζονται στο βωμό του χρήματος ,αφού πλέον ως στόχος μπαίνει η εξοικονόμηση πόρων ,τότε θυσιάζεται και η ίδια η επιστήμη και προφανώς δεν μιλάμε ούτε για έρευνα ,ούτε για προγράμματα σπουδών.
    Συνεπώς η εξέλιξη αυτή στο ΤΕΙ Φλώρινας αρχικά είναι λάθος για την ίδια την επιστήμη και δευτερευόντως για τους ίδιους τους αποφοίτους που θα είναι κάτι λίγο από όλα, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα και ιδιαίτερη επιστημονική κατάρτιση.
    Συνήθως οι κατευθύνσεις υπάρχουν στην κάθε σχολή χωριστά, πχ τεχνολόγος Γεωπονίας φυτών μεγάλης καλλιέργειας ή θερμοκηπιακών εκμεταλλεύσεων ή τεχνολόγος ποιοτικού ελέγχου φυτικών & ζωικών προϊόντων κ.ο.κ.
    Εξάλλου μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας του ΤΕΙ Φλώρινας ,εκτιμώ ότι υπάρχει η απαιτούμενη υποδομή, η γνώση και εμπειρία προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί με ακόμα πιο σύγχρονη και βελτιωμένη μορφή.
    Εύχομαι λοιπόν η φημολογούμενη συρρίκνωση του ΤΕΙ να μην υλοποιηθεί και σε κάθε περίπτωση κάποιοι πιο αρμόδιοι και ειδικοί από εμένα ,να ασχοληθούν ιδιαίτερα με το θέμα αυτό .

    ΑπάντησηΔιαγραφή