Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017

Επιλέγουμε την αλήθεια κ. Ζεμπιλιάδου και προχωράμε με θάρρος για να κάνουμε πραγματικότητα όσα στερήθηκε η Δυτική Μακεδονία. Εσείς, ως πότε θα αρνείστε την πραγματικότητα;

Είναι εδώ και καιρό εμϕανής η απελπισμένη προσπάθεια της κ. Ζεμπιλιάδου να δημιουργήσει ντόρο, μετερχόμενη κάθε μέσου για να πετύχει το σκοπό της. Θεωρεί, μάλλον, ότι με τις μακροσκελείς
επιστολές της και παριστάνοντας δήθεν τον κήρυκα του ήθους, θα καταϕέρει να πλήξει τον Περιϕερειάρχη στην …αχίλλειο πτέρνα του.

Πάνω στον αγώνα της αυτό, το μόνο που καταϕέρνει είναι να στρέϕεται εναντίον της ανάπτυξης αυτού του τόπου, να στέκεται απέναντι στους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας και τελικά να μαλώνει με τα ρούχα της.

Αναϕέρεται η κ. Ζεμπιλιάδου σε μια σειρά έργων συνολικού προϋπολογισμού 8εκ.€ που έχουν δοθεί προς υλοποίηση σε τρίτους ϕορείς, δηλαδή στα Επιμελητήρια, στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα, στην Εγνατία Οδό, πολλά από τα οποία έπρεπε να έχουν γίνει χθες. Δηλαδή τι θέλει η κ. Ζεμπιλιάδου; 

Να μην γίνουν έργα σε μια σειρά κρίσιμων τομέων;

Να μην προχωρήσουν οι μελέτες της Εγνατίας Οδού για τον κάθετο άξονα Φλώρινα - Πτολεμαΐδα – Κοζάνη, για τις οποίες μάλιστα κάποιοι διαβεβαίωναν ότι υπήρχε ωριμότητα;

Να μπει τροχοπέδη στις δράσεις των Επιμελητηρίων για την τόνωση της επιχειρηματικότητας;

Να σταματήσει την καινοτομία μέσα από την υλοποίηση εξειδικευμένων δράσεων και υποδομών εργαστηρίων για τα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα;

Η αλήθεια δεν βρίσκεται κρυμμένη πίσω από τις αμέτρητες δήθεν αποκαλύψεις της Γεωργίας Ζεμπιλιάδου που τεχνηέντως επιδιώκουν να συσκοτίσουν την κατάσταση. 

Τα πράγματα είναι απλά και έχουν ως εξής:
Με την υπ’ αριθμ. 98/14 (11-4-2014) απόϕαση του Περιϕερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας εγκρίθηκε το Επιχειρησιακό Σχέδιο για το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (ΕΑΠ) της Περιϕέρειας Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο και αναρτήθηκε στο site της Περιϕέρειας, προκειμένου να ενημερωθούν ϕορείς και πολίτες για το περιεχόμενο και τις δυνατότητες αξιοποίησής του.  Στο υπόψη επιχειρησιακό και πιο συγκεκριμένα στο παράρτημα με την περιγραϕή του περιεχομένου των τεχνικών δελτίων μέτρων περιγράϕονται οι ενδεικτικοί ϕορείς υλοποίησης, στους οποίους περιλαμβάνονται σειρά αρμοδίων ϕορέων. Στο ίδιο παράρτημα, μάλιστα, παρατίθεται και υπόδειγμα τεχνικού δελτίου έργου, όπου υπάρχει η δυνατότητα αναγραϕής τόσο του προτείνοντα ϕορέα, όσο και του ϕορέα υλοποίησης.

Με την αριθμ. 122/15 (9-6-2015) απόϕαση του Περιϕερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας επιβεβαιώνεται ότι το ίδιο πρόγραμμα ξαναπαρουσιάστηκε και εγκρίθηκε επίσης ομόϕωνα.

Η εξειδίκευση του προγράμματος στο επόμενο διάστημα που ακολούθησε έγινε με αποϕάσεις του Π.Σ. που οριστικοποιούν την ένταξη των έργων στο πρόγραμμα.

Όλα τα έργα εντάσσονται οριστικά στο πρόγραμμα, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Παρακολούθησης (ΕΠ) του ΕΑΠ, στην οποία υπάρχει διακριτή αναγραϕή τόσο του προτείνοντα ϕορέα, όσο και του ϕορέα υλοποίησης και αποτυπώνονται με τον ίδιο τρόπο στις αποϕάσεις του Π.Σ. περί οριστικής ένταξης.

Οι αποϕάσεις αυτές αναρτώνται στη «Διαύγεια» και εγκρίνονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου Δυτικής Μακεδονίας για τη νομιμότητά τους.

Όλα ανεξαιρέτως τα έργα εντάσσονται οριστικά με αποϕάσεις του Π.Σ. με τη διαδικασία που προαναϕέρθηκε, ως μονόδρομος.

Η ένταξη ενός έργου στο ΕΑΠ δεν αποτελεί δημόσια σύμβαση, αλλά ο χαρακτηρισμός αυτός ισχύει κατά τη ϕάση υλοποίησης και για τα έργα που αϕορά ανάλογα με το ϕορέα υλοποίησης.

Κατά τη ϕάση υλοποίησης των έργων και πριν την πιστοποίηση για πληρωμή, η Επιτροπή Ελέγχου Έργων (ΕΕΕ) ελέγχει τις διαδικασίες υλοποίησης και εξασϕαλίζει τη νομιμότητα τους ανάλογα με το καθεστώς που διέπει τον κάθε ϕορέα υλοποίησης, όπως συμβαίνει και στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Δεν είναι άλλωστε λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες επεστράϕη το αίτημα ϕορέων από την Επιτροπή Ελέγχου για έλεγχο και πληρωμή, προκειμένου να εϕαρμοστούν τα αναγκαία.

Με σκοπό μάλιστα να εξασϕαλιστούν οι συνθήκες προς όϕελος του χρονοδιαγράμματος και να διευκολυνθούν οι ϕορείς υλοποίησης, η ΕΕΕ διαμέσου του αρμόδιου γραϕείου αποστέλλει συνήθως οδηγίες και προδιαγραϕές για το περιεχόμενο της αίτησης και τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν. Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και το γνωστό έργο της «Αγίας Όλγας», του οποίου το αίτημα για την έναρξη των διαδικασιών υλοποίησης επεστράϕη από την ΕΕΕ και άρα δεν καταβλήθηκε κανένα ποσό.

Άλλωστε η ΕΕΕ αποτελείται από εκπροσώπους δημοσίων ϕορέων, αλλά και εκπροσώπους των ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ, ΟΕΕ και σύμϕωνα με τα προβλεπόμενα στην υπουργική απόϕαση έχει δικαίωμα να ζητήσει από το ϕορέα υλοποίησης του έργου «οποιοδήποτε στοιχείο κρίνει απαραίτητο προκειμένου να βεβαιώσει τις εργασίες που εκτελέστηκαν».

Επιπρόσθετα των ανωτέρω σε πολλές περιπτώσεις, π.χ. μελετών, αυτές ελέγχονται και εγκρίνονται από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες τόσο τμηματικά όσο και στο τέλος πριν την έναρξη της ϕάσης κατασκευής.

Η διαδικασία ανάθεσης από ϕορείς υλοποίησης σε τρίτους γίνεται ανάλογα με το καθεστώς που τους διέπει, σε πολλές περιπτώσεις ως δημόσια σύμβαση, σύμϕωνα με τα προβλεπόμενα.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι διαδικασίες που εϕαρμόζονται ελέγχονται από την ΕΕΕ, γι’ αυτό άλλωστε όπως προαναϕέρθηκε επιστράϕηκαν πολλά αιτήματα πληρωμών, συμπεριλαμβανομένου και αυτού της Αγίας Όλγας.

Δεν υπάρχει καμία περίπτωση εντολής έργου –επομένως και του επίμαχου της Αγίας Όλγας-, στην οποία να μην αναγράϕεται ο προτείνων ϕορέα και ο ϕορέας υλοποίησης στην απόϕαση ένταξης που λαμβάνει το Π.Σ., συμπεριλαμβανομένης και της τροποποίησης ένταξης.

Διευκρινίζεται επίσης, σύμϕωνα με την Υ.Α., ότι δικαίωμα πρότασης για την ένταξη έργων έχουν όλοι οι ενδιαϕερόμενοι και επιλέξιμοι ϕορείς με την υποβολή τεχνικού δελτίου έργου.

Είναι αυτονόητο ότι οι ϕορείς αυτοί ενδεικτικά και μόνο αναϕέροντα στα εγκεκριμένα τεχνικά δελτία έργων.

Άλλωστε το θέμα αυτό απασχόλησε προ πολλού την ίδια την Επιτροπή Παρακολούθησης του προγράμματος ΕΑΠ, όπως παρακάτω αναϕέρεται:

α) στη συνεδρίαση της 26-3-2015, η οποία εγκρίθηκε με την α/α 56/15 (30-3-2015) απόϕαση του Π.Σ.

α) στη συνεδρίαση της 13-10-2015 όπου και λήϕθηκαν ορισμένες αποϕάσεις για το θέμα των ϕορέων υλοποίησης.

Πρόσϕατα, μάλιστα, κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπή Παρακολούθησης στις 25-8-2017 έγινε εκτενής συζήτηση επί του θέματος και ζητήθηκε η υποβολή εισήγησης, με στόχο την περαιτέρω εξασϕάλιση των διαδικασιών ανάθεσης από αυτούς και επομένως των έργων, η οποία με τη μορϕή οδηγιών θα παρέχεται στους ϕορείς υλοποίησης μετά την ένταξή τους στο ΕΑΠ.

Κλείνουμε, επαναλαμβάνοντας ότι οι πόροι, όταν απαντούν σε ανισότητες και δίνουν προοπτική στο μέλλον για την ασϕάλεια των πολιτών και την ανάπτυξη της περιοχής, τότε μόνο πιάνουν τόπο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου