Αξιότιμε κ. Διευθυντά,
Διάβασα πρόσφατα στον τοπικό τύπο για τις ενέργειες που γίνονται από μέρους των αρχών του τόπου μας για την παραμονή των τμημάτων στην Φλώρινα. Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ στο θέμα αυτό με την εμπειρία των 30 σχεδόν χρόνων στην ανώτατη εκπαίδευση. Καλές οι ενέργειες για την επέκταση των κτιριακών υποδομών, καλές οι επερωτήσεις στην βουλή, αλλά νομίζω ότι μεταξύ μας το συζητάμε και λέμε ότι «πρέπει να παραμείνουν στην Φλώρινα οι σχολές». Το ζητούμενο είναι να το πει και το υπουργείο παιδείας. Ήδη με συνοπτικές διαδικασίες «ξηλώθηκαν» τμήματα των ΤΕΙ από την Φλώρινα. Θα ξυπνήσουμε ένα πρωί και θα αναρωτιόμαστε που είναι οι σχολές μας;
Εξακολουθώ να πιστεύω στην λάθος απόφαση της δεκαετίας του ’90 να μην πάρουμε την έδρα του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στην Φλώρινα. Όχι γιατί θα έρχονταν 50-60 άτομα παραπάνω στην πόλη, αλλά πιο εύκολα ξεριζώνεις το δόντι ενός οργανισμού παρά την καρδιά του. Αν αναλογισθούμε ότι στην Φλώρινα (σαν έδρα) θα γίνονταν επισκέψεις υπουργών, υφυπουργών, γραμματέων, κτλ. του υπουργείου παιδείας, με ότι αυτό σήμαινε στις προσβάσεις που θα υπήρχαν στο εν λόγω υπουργείο, τότε πραγματικά ο τόπος έχασε μία μεγάλη ευκαιρία τότε. Οι 5.000 φοιτητές που ψευδώς έλεγαν κάποιοι ότι θα ρθουν δεν ήρθαν ποτέ. Πως άλλωστε θα γίνονταν αυτό, πώς μία πόλη με πληθυσμό 12.000 κατοίκων περίπου θα μπορούσε να φιλοξενήσει άλλα 5.000 άτομα. Ποτέ και πουθενά δεν έχει γίνει.
Ας φύγουμε όμως από τα παλιά γιατί το ζητούμενο είναι το μέλλον των σχολών στον τόπο. Δική πεποίθηση είναι ότι, παράλληλα με τις κτιριακές υποδομές και τις άλλες ενέργειες που γίνονται, θα πρέπει να δημιουργηθεί αυτό που λέμε «ΚΛΙΜΑ». Και όχι μεταξύ μας αλλά να βγουν οι σχολές, οι ίδιες, προς τα έξω. Σαν πρώτο βήμα θα πρότεινα μεταξύ όλων των σχολών που λειτουργούν στη Φλώρινα να δημιουργηθεί από τα μέλη ΔΕΠ μια Επιτροπή Επικοινωνιακού Χειρισμού. Κύριο μέλημα της επιτροπής αυτής θα είναι το να γραφτεί ένα σύντομο φυλλάδιο που να περιγράφει (εκλαϊκευμένα) την επιστημονική - κοινωνική δραστηριότητα του κάθε ιδρύματος. Να αναδειχθεί η εθνική, οικονομική και κοινωνική προστιθέμενη αξία π.χ. της σχολής Εικαστικών Τεχνών. Να αναδείξουν την συμβολή τους: α) στην εκπαίδευση των φοιτητών που θα συμμετέχουν ως πτυχιούχοι στην δημιουργία της προαναφερόμενης προστιθέμενης αξίας, β) στην πραγματοποίηση πρωτότυπης έρευνας που συμβάλλει στη δημιουργία νέας γνώσης και στη μεταφορά εμπειρίας εφαρμογής στην διδασκαλία και πρακτική των φοιτητών και γ) στη συμμετοχή μεταπτυχιακών φοιτητών στην απόκτηση επαγγελματικής και ερευνητικής εμπειρίας.
Και φυσικά ότι άλλο κρίνει η επιτροπή ότι θα είναι σημαντικό για την προβολή των σχολών (π.χ. βραβεύσεις φοιτητών που μετέχουν σε διάφορους διαγωνισμούς, κατάταξη της σχολής σε σχέση με τα ερευνητικά προγράμματα που εκπονεί, οι επιστημονικές συνεργασίες με ευρωπαϊκούς φορείς, κτλ.).
Τα φυλλάδια αυτά να μοιραστούν στην περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας (υπουργούς, βουλευτές, περιφερειάρχες, δημάρχους, κτλ.), να αποσταλούν στους αδελφοποιημένους δήμους με τον δήμο Φλώρινας και επίσης στους συλλόγους Φλωρινιωτών που δραστηριοποιούνται σε διάφορες πόλεις της χώρας, να μοιρασθούν στις διάφορες εκθέσεις που συμμετέχει ο Δήμος Φλώρινας, κτλ. Οι σύλλογοι Φλωρινιωτών μπορούν να δράσουν σαν πολλαπλασιαστές του μηνύματος για την δραστηριότητα των σχολών στη Φλώρινα.
Πιστεύω ότι δεν είμαστε στο παρά πέντε, ούτε στο και πέντε. Είμαστε κάπου στο παρά δύο. Για αυτό τον λόγο πρέπει να γίνουν άμεσες ενέργειες από τις σχολές τις ίδιες. Φυσικά θα τονισθεί και η κτιριακή και εργαστηριακή υποδομή ή η αξιολόγηση (αν έχει γίνει) κάποιας σχολής από ανεξάρτητο διεθνή φορέα. Όλα τα παραπάνω είναι ένα απλό περίγραμμα το τι μπορεί να περιλαμβάνει το φυλλάδιο αυτό, γιατί τα μέλη ΔΕΠ των σχολών ξέρουν σαφώς καλύτερα τα εσωτερικά τους από εμένα. Υπάρχει υποδομή, παράδοση, εμπειρία και διάθεση. Πιστεύω ότι αξίζει να γίνει μία ακόμα προσπάθεια και προς αυτή την κατεύθυνση.
Με εκτίμηση
Θεόδωρος Τσάπανος
Καθηγητής Σεισμολογίας – Α.Π.Θ.
Πηγή: Εφ. "ΕΘΝΟΣ"
Ο μόνος που νοιάζεται πραγματικά για την Φλώρινα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροτάσεις καινοτόμες και εφαρμόσιμες, οι οποίες απαιτούν πρωτοποριακή σκέψη, ικανότητα αντίληψης και διάθεση υλοποίησης από τους καθ' ύλην αρμοδίους των σχολών. Μένει η διάθεση για υλοποίηση των προτάσεων. Αλλά πολύ φοβάμαι ότι θα κυριαρχήσει πάλι το αυστηρά ατομικό συμφέρον κάποιων και θα πέσουν στο κενό και αυτές οι προτάσεις. Ήδη ακούγεται πάρα πολύ ότι οι ίδιοι οι καθηγητές των σχολών - ή κάποιοι απ' αυτούς - προτιμούν να κλείσουν οι σχολές στη Φλώρινα, γιατί πιστεύουν ότι με τον τρόπο αυτό θα γίνουν καθηγητές κάποιας σχολής στη Θεσσαλονίκη. Εμείς οι υπόλοιποι, απλά ελπίζουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή