Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

Μια μετέωρη πόλη


Γράφει ο Βαγγέλης Τσούκας
Η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα της περιοχής της Φλώρινας αποτελεί αναμφισβήτητα η θέση της ανάμεσα σε τρία κράτη διαφορετικών κόσμων: κείται στην Ελλάδα, άρα στη δύση, και συνορεύει με τα κράτη των Σκοπίων 

και της Αλβανίας που ανήκουν στο σλαβικό και ισλαμικό πολιτισμό αντίστοιχα.

Μέχρι σήμερα η διεθνής και ελληνική πολιτική κρατάει εσκεμμένα μετέωρη την περιοχή μεταξύ των παραπάνω χωρών. Η ανοχή και μερικές φορές ανοικτή ενίσχυση από την κεντρική και τοπική αρχή και την κοινή γνώμη των φιλο-σκοπιανών και φιλο-αλβανικών τάσεων, η αυξημένη φανερή και μυστική παρουσία των αστυνομικών και άλλων δυνάμεων ασφαλείας, η αναπάντεχη και ακατανόητη διακοπή της κάθετης οδού της Εγνατίας στην Πτολεμαϊδα με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο να είναι κακής ποιότητας και η διατήρηση μειωμένης οικονομικής ευρωστίας σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα υποδηλώνουν την επιθυμία για μια περιοχή αποδυναμωμένη, απομονωμένη και διχασμένη. Στα ανωτέρω προστίθενται η απομακρυσμένη από άλλες ελληνικές πόλεις αλλά πλησίον του Μοναστηρίου θέση, το ιδιαίτερα ψυχρό κλίμα που προσομοιάζει των άλλων βαλκανικών χωρών και η εμπειρία της μακράς ιστορικής συνύπαρξης των διαφόρων λαών.

Ο λόγος της ανωτέρω κατάστασης είναι ότι η διεθνής πολιτική απαιτεί ασταθή Βαλκάνια με σκοπό "να διαίρει και να βασιλεύει" σε αυτήν την κρίσιμη για την Ευρασία περιοχή. Με πρωτοστάτες μεγαλο-επενδυτές, όπως ο George Soros, χρηματοδοτήθηκε μεταξύ άλλων η ίδρυση του κράτους των Σκοπίων βασιζόμενη στο αμφισβητούμενο επιχείρημα της συγγένειας των κατοίκων με την Αρχαία Μακεδονία της εποχής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ στην πραγματικότητα ο πληθυσμός αποτελείται από ένα συνονθύλευμα σέρβων, αλβανών και βουλγάρων που καθιστά δυσχερή την σταθερότητα του ως ενιαίο κράτος. Στο έργο αυτό συνέτεινε και η ανωριμότητα, η ημιμάθεια και το πάθος των πλευρών, οι οποίες τάχθηκαν σε στρατόπεδα χωρίς να γίνει προσπάθεια για αποτελεσματική συζήτηση. Το όνομα του κράτους των Σκοπίων χρησιμεύει ως μήλον της Έριδος που διατηρεί αεναώς το ασταθές κλίμα. Το αποτέλεσμα είναι η Φλώρινα να βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού, καθώς σε μια κρίσιμη πολιτική ή οικονομική κατάσταση θα μπορούσε χωρίς ιδιαίτερο κόστος να αλλάξει χέρια. Σε μια τέτοια εξέλιξη, ένα σημαντικό ποσοστό του κόσμου θα ήταν ανεκτικό, η μακρινή αθηνοκεντρική πολιτική αρχή "θα ένιπτε τας χείρας της", η κοινή γνώμη θα απέκρυπτε το γεγονός και νέα σύνορα θα διέκοπταν εύκολα το οδικό δίκτυο (πχ. μεταξύ των σιδηρογραμμών που ανόητα κόβουν τον δρόμο). Προηγουμένως θα έχει πουληθεί φθηνά ο ορυκτός πλούτος της περιοχής και ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα ενδιαφέρεται για το κράτος στο οποίο αυτή ανήκει.

Η λύση του προβλήματος είναι δυνατή μόνο από τη βάση. Ο φανατισμός και η μισαλλοδοξία κάνει πιο εύκολο το έργο των αρχών που σκηνοθετούν το θέατρο της αντιπαλότητας. Αντίθετα, απαιτείται σοβαρή πολιτική και ιστορική ψυχραιμία, ωριμότητα και εμπειρία ώστε να επιτευχθεί η φυσικά εκπορευόμενη κατάσταση που αρμόζει στους λαούς της περιοχής. Δεδομένο είναι η κοινωνική συνύπαρξη ως έχουν των πολιτισμών και των λαών και ζητούμενο η εξεύρεση κοινών οδών κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής συνεργασίας. Η φράση κλειδί που προκύπτει από παρόμοια ιστορικά παραδείγματα είναι ότι "Εθνή μπορούν να υπάρχουν μόνον αφού καταργηθούν τα έθνη".

11 σχόλια:

  1. "η ημιμάθεια και το πάθος των πλευρών" γράφεις σε κάποιο σημείο.. (πολύ σωστά) ως γενικευμένη διατύπωση. Αν την κάνουμε όμως πιο λιανά, από πίσω κρύβεται η ημιμάθεια και η άγνοια των Σκοπιανών για την δωρική ελληνικότατη καταγωγή των αρχαίων Μακεδόνων.. Και την ώρα που εμείς πολλές φορές κοιμόμαστε ήσυχοι, οι Σκοπιανοί συνεχίζουν να εκδίδουν καινούρια σχολικά βιβλία με τόσο απίστευτες παραδοξότητες που άμα τις διαβάσει ένας απλός Φλωρινιώτης θα του ανέβει απότομα το αίμα στο κεφάλι, και να αμέσως-αμέσως το "πάθος" της μιας πλευράς για το οποίο μιλάς.. Πως να γίνει γόνιμη συζήτηση μαζί τους;;; Ήδη οι προηγούμενες γενιές των Σκοπιανών το έχουν φάει αυτό το παραμύθι με φανατισμό.. και να το "πάθος" της άλλης πλευράς.. Έχουν αλλοιώσει τόσο πολύ την ιστορική αλήθεια οι Σκοπιανοί.. και την έχουν πιστέψει τόσο πολύ, που είναι αδύνατον να συζητήσει κάποιος μαζί τους. Εσύ Βαγγέλη γενικώς καλά τα γράφεις, είναι ωραίο το κείμενό σου. Όμως τι μπορεί να αλλάξει, και τι να ανατρέψει;;
    Είναι καλύτερα να παρουσιάσεις ευθείες και τολμηρές προτάσεις για το θέμα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ακριβής απόδειξη ότι δεν έχουν φάει ούτε οι ίδιοι αυτό το παραμύθι είναι ότι ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΛΜΗΣΟΥΝ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΓΛΩΣΣΑΣ,ΕΘΝΟΥΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΣΤΟ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΟ ΚΡΑΤΙΔΙΟ ΤΟΥΣ,ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ,ΣΕΡΒΙΚΕΣ,ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΙΚΕΣ ΣΥΝΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ.
      Δεν λέει ΤΙΠΟΤΑ ένα ΜΟΝΟΥΠΟΨΗΦΙΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΥ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ.
      Κι όσα αλληλοαντικρουόενα ψέμματα κι αν σερβίρουν, όσες γενιές κι αν περάσουν, θα αρκεί πάντα ένα μικρό φύσημα του βαλκανικού ανέμου, για να σκορπίσουν στα εξ ων προσπάθησαν να συντεθούν.Θα τους ξεσκίσουν τα ψέμματά τους...
      Η λύση του προβλήματος βρίσκεται ακριβώς στην ένταση της προσπάθειας παραμυθοποίησης που προσπαθούν να κάνουν.
      Οσο περισσότερα ψέμματα προσπαθείς να πεις, τόσο περισσότερα λάθη κάνεις, τόσο περισσότερο μαζεύεις το ελατήριο επαναφοράς της αλήθειας ή ακόμα χειρότερα γιαυτούς, των εθνικών αληθειών...
      Σα να λέει ένας παθητικός ομοφυλόφυλος(για όσο καιρό βρίσκεται ο αστυνόμος στην αυλή του) ότι είναι ο μοναδικός άνδρας στην περιοχή και ισχυρίζεται ότι δέρνει τον ένα γείτονα, τακτοποιεί τον άλλο γείτονα,χλευάζει τον τρίτο γείτονα κλπ. Οταν θα φύγει ο αστυνόμος;

      Διαγραφή
  2. Σημείωσα το παρακάτω:

    "Το αποτέλεσμα είναι η Φλώρινα να βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού, καθώς σε μια κρίσιμη πολιτική ή οικονομική κατάσταση θα μπορούσε χωρίς ιδιαίτερο κόστος να αλλάξει χέρια".

    - Απομονώνω στη συνέχεια, το:
    "η Φλώρινα να βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού".

    - Συμπληρώνω μετέπειτα: (Ακολουθώντας, την "ροή"...):
    "Πάντα ήταν στην κόψη του ξυραφιού".

    - Συμπέρασμα (mine):
    Στο τέλος, από ότι διαπιστώνω τόσα χρόνια τώρα, την "λεπίδα" ακόνιζαν, "λατρεμένοι" - "εξουσιοδοτημένοι" (ψηφισμένοι εννοώ) και "λογοδοσμένοι" κατά μια έννοια ("οικογενειοκρατία" το ονομάζουν "αυτοί"), στην συγκεκριμένη περιοχή.

    Τώρα..., τι περιμένουμε να αλλάξει;

    Ο "Ψευτοαγάς", που πληρώνει, "την 30άρα" για τα χατήρια του; (30 χρόνια συζητώ το θέμα, γιαυτό και η συγκεκριμένη ηλικία - οποιαδήποτε ομοιότητα με χαρακτήρες και ηλικίες, είναι "πρόβλημα των χαρακτήρων") :-)

    Κακά τα ψέματα,... δεν προλαμβάνουμε ποτέ, σε αυτόν τον τόπο.

    (Το μεγαλύτερο μέρος πάντως των τοπικών εφημερίδων και των Μ.Μ.Ε., ως προς το θέμα έχει ως εξής, από ότι διαβάζω και ακούω: "Τι θα φάμε", "Τι θα πιούμε" και "Τι θα αρπάξει, ο κ_λος τους" -(όχι "μας", αλλά "τους"...)

    Έχει σημασία αυτό το "τους", ως προς τον "μικρόκοσμο" που κουβαλάνε αρκετοί, όχι μόνο προς το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και γενικότερα).

    Praetorian.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eχει δίκιο ο Praetorian.Oλο το ζουμί εκεί είναι.
      Κι αυτό ήθελε να μας πει ο συγγραφέας: σε μια κρίσιμη κατάσταση η Φλώρινα εύκολα θα άλλαζε χέρια.Μα δεν θα ήταν η πρώτη φορά.
      Υπάρχει η ιστορία της περιοχής, που πολλοί θέλουν σκόπιμα να πνίξουν.
      Ναι, ΞΑΝΑ ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΘΕΣΗ Η ΦΛΩΡΙΝΑ 12-2-49.
      Οχι μόνο οικονομικά και πολιτικά απομονωμένη αλλά ΚΑΙ ΞΕΓΡΑΜΜΕΝΗ ΚΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ.
      Και με πολύ υπέρτερες στρατιωτικές δυνάμεις να την πολιορκούν.
      Και τότε ήταν μετέωρη, κι όχι μόνο: Δίπλα στο ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ ήταν.Κι αγκαλιά με τους Αγγέλους.
      Και της έδωσαν τη ρομφαία τους, λίγο από τον ΗΛΙΟ ΤΗΣ ΔΙΑΚΙΟΣΥΝΗΣ.Και νίκησαν, ενάντια σε όλες
      τις προβλέψεις.
      Οχι,δεν υπήρξαν ποτέ μετέωροι τόποι.
      Υπάρχουν μετέωροι κι ανίκανοι άνθρωποι και ηγέτες.
      Στον τόπο μας όμως, τους πελαργούς, άμα μας το παίζουν μετέωροι, τους βάζουμε και κάνουν το παγώνι,με τους μετεωρισμούς τους...

      Διαγραφή
    2. Μπράβο ρε παιδιά.Μπήκατε μια φορά στην ουσία του ζητήματος.Δεν είναι η Φλώρινα, ως περιοχή.
      Είναι το αριστερό Βυζάντιο,στο χάρτη.
      Είναι η οριζόντια φραγή προς βορράν.
      Στον τόπο όπου προσπάθησαν, κατά καιρούς, να αναδείξουν Σαμουήληδες και Γρουγιοπιάσματα,
      (χονδρικώς ή μη),σαν πέτσινα οδοφράγματα, στην ελεύθερη διέλευση ,από και προς βορράν.
      Γιαυτό τον τόπο τον βάζανε να τον κυβερνάνε άνθρωποι που είτε δεν τους έκοβε, είτε είχαν το ...θέμα τους, είτε βαράγανε στο γάμο του καραγκιόζη, είτε βγάζαν το βαλκανικό τους κόμπλεξ, είτε ήταν λαμόγια ή σαρδανάπαλοι.
      Ελάχιστες οι εξαιρέσεις, που και που.

      Διαγραφή
  3. Αλλους αυτοκλητους μερτζους δεν θα ανεχτουμε κ. Τσουκα. Ωραιοι οι πατριωτικοι λογοι αλλα εσυ καλλιεργεις το δογμα που λεει για να αντιμετωπισεις εναν εθνικιστη πρεπει να γινεις και εσυ εθνικιστής. Οσο για τον σορος και τις αναφορες σου μαλλον εχεις επηρεαστει απο τον liako.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν γίνεται να αντιμετωπίσεις τον ινδιάνο να γίνεις πρώτα εσύ ινδιάνος, για να σκέφτεσαι σαν ινδιάνος. Απαξ κι έγινες ινδιάνος, θα διαπιστώσεις την άδικη καταπάτηση των λευκών από τη μιά και την εντιμότητα των ινδιάνων από την άλλη, που θα σε θεωρούν και αδελφό τους.
      Καλώς να έρθει ο κ.Τσούκας στην πνευματική παρέα μας, με όποια πρόθεση κι αν έρθει.


      Διαγραφή
  4. Πολύ σωστά και σοβαρά όλα τα σχόλια. Και μην ξεχνάμε ότι έτσι κι αλλιώς, η απομονωμένη γεωγραφική θέση της Φλώρινας.. την βλάπτει εκ φύσεως σοβαρά.. άσχετα από την πολιτική εγκατάλειψή και το αιώνιο ξεπούλημά της.. και μόνο για αυτόν τον λόγο.. οι Φλωρινιώτες θα έπρεπε να είναι πολύ ενωμένοι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ 7:31 μάλλον είσαι τελείως απληροφόρητος για τα καμώματα του Σόρος.. Μέχρι και τις εκδόσεις σχολικών βιβλίων χρηματοδοτεί ο Σόρος στα Σκόπια.. Αλλά τι να πει κανείς για τον βαθύ ύπνο σας;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. το επιχειρημα της συγγενειας το Νοτιοσλαβων FYROMεζων με τους Μακεδονες δεν ειναι αμφισβητουμενο αλλα απολυτως ψευδες. Πιο συγγενεις με τους Κινεζους ειναι παρα με τους μακεδονες.Η αλβανια απο την αλλη δεν ανηκει στον ισλαμικο πολιτισμο,εστω κι αν εχει μουσουλμανους ,αλλα εχει πολυ εντονο χριστιανικο στοιχειο και ελληνικο.Μια επισκεψη στην Κορυτσα και στη Μοσχοπολη δεν θα εβλαπτε.Οσο για τα δεινα της πολης ,ε ,ας προσεχαμε τι ψηφιζουμε και σε ποιους σκυβουμε τιο κεφαλι μην εκτεθουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο 7:31 βρίσκεται σε λήθαργο.. και αυτό δεν είναι το μεγάλο κακό. Το κακό είναι ότι όλοι αυτοί οι δήθεν δημοκράτες αριστεροί, που πιστεύουν ότι πρώτοι ανακάλυψαν τον κόσμο και διδάσκουν ήθος, δημοκρατία και ισονομία.... στην καθημερινή ζωή τους και συμπεριφορά... ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΦΑΣΙΣΤΕΣ!!! Φτάνει πια ψεύτες και υποκριτές.. ΒΓΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΑΥΤΗ ΠΛΑΝΗ ΕΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ.. για να μη χρησιμοποιήσω λέξεις που "δεν πρέπει"... ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή