Βράδυ Ιουνίου, Θεσσαλονίκη, οι δρόμοι γεμάτοι κόσμο κι αυτοκίνητα μέσα
σε μια ροή συνοστισμού. Στον 4ο όροφο της Τσιμισκή 52, στη
γκαλερί Λόλα Νικολάου, οι επισκέπτες ακολουθούν τις παράλληλες ροές ενός
ορίζοντα 72 έργων από 52 καλλιτέχνες βαλμένες σε μια ανήσυχη πόλη. Πριν ανοίξει
η έκθεση, παρευρέθηκαν οι ιστορικοί τέχνης Θάλεια Στεφανίδου και Μαρία
Κενανίδου, όπου επισήμαναν τα έργα της προτίμησή τους. Στη
συνέχεια,
διαδραματίστηκε ένα επιτοίχιο παιχνίδι μεταξύ έργων και επισκεπτών-παικτών σαν
μια προσπάθεια αποφόρτισης της ενέργειας που πλεονάζει και παίρνοντας έναν ρόλο
ανάπαυλας, κάνοντας την αγορά μια ευχάριστη και ξεκούραστη διαδικασία. Στους
τρείς βασικούς χώρους δεξιά κι αριστερά στην γκαλερί , τα
έργα ακολουθούν έναν ευθύ ορίζοντα στο ύψος των ματιών του θεατή, ενώ η
κεντρική αίθουσα είναι άδεια με το πορτραίτο του Rembrandt να
δεσπόζει στη μέση και ψηλά σαν ένα πρόσωπο που προσπαθεί να κρατήσει τη φήμη
του μέσα σε μια πολύφωνη βουή. Οι παίκτες της art-monopolis επιλέγουν
όποιο έργο τους αρέσει πλειοδοτώντας με ‘’φήμες’’ (μία φήμη=5 ευρώ) ή
αγοράζοντας το εξ ολοκλήρου, κι έπειτα το τοποθετούν σε όποιο σημείου του
τοίχου θέλουν σε σχέση με το πορτραίτο Rembrandt.
Έτσι ο ορίζοντας έργων στις διπλανές αίθουσες αραιώνει και δημιουργείται μια
ακανόνιστη πύκνωση σιγά-σιγά στον κεντρικό χώρο. Ο καλλιτέχνης ορίζει πώς
αντιλαμβάνεται τον εαυτό του δημιουργώντας ένα διάλογο με τους επισκέπτες.
Έτσι, οι παίκτες καθορίζουν με τον δικό τους υποκειμενικό τρόπο την φήμη
και την αυθεντικότητα των έργων, συνδιαμορφώνοντας ένα πλαίσιο καταναλωτισμού
αγοράς της τέχνης. Γίνονται συνδημιουργοί μια νέας κατάστασης
παίρνοντας ενεργό ρόλο στο στήσιμο της έκθεσης που διαρκώς μεταβάλλεται ανάλογα
με την αγοραστική πρόθεση που υπάρχει. Το παιχνίδι θα συνεχιστεί μέχρι τις 8
Αυγούστου όπου και θα γίνει η κλήρωση των έργων που δεν πωλήθηκαν, μεταξύ
εκείνων που έχουν αγοράσει ‘’φήμες’’ για αυτά.
Σαμαρά Άννα-Μαρία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου