Φυσικά η «Κοντράλτο» είναι ένα εξαιρετικό καλλιτέχνημα. Ένα δημιούργημα
με ενδιαφέρουσες πτυχές που αφορούν τη μορφή, την τεχνοτροπία, τη σύλληψη
κ.α. του ταλαντούχου Γ. Μπαρδάκα. Όμως κάθε έργο τέχνης –και το εν
λόγω περί τέτοιου
πρόκειται– κρίνεται πρώτα και ΚΥΡΙΑ από το περιεχόμενό του, από τη δύναμη των νοημάτων κ συναισθημάτων που θέτει σε κίνηση στο ψυχισμό του κόσμου ο οποίος το θαυμάζει.
πρόκειται– κρίνεται πρώτα και ΚΥΡΙΑ από το περιεχόμενό του, από τη δύναμη των νοημάτων κ συναισθημάτων που θέτει σε κίνηση στο ψυχισμό του κόσμου ο οποίος το θαυμάζει.
Το άγαλμα ,ως τέτοιο, ανήκει αναμφισβήτητα στο δημιουργό του. Οι
κοινωνικοί όροι της δημιουργίας ,και της συγκεκριμένης φυσικά, όσο
και η σύνδεσή της με τη μαζική συνείδηση και ψυχολογία ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΞΕΠΕΡΝΑΕΙ
τον κάθε μεμονωμένο καλλιτέχνη. Σε τελική ανάλυση είναι διακύβευμα στο
πεδίο της ιδεολογικής πάλης, της πάλης για τον επηρεασμό της συνείδησης ,εν
προκειμένω, με αφορμή την τέχνη.
Αναστροφή του έκδηλου περιεχομένου
Το εντυπωσιακό με την «Κοντράλτο» είναι πως ΑΥΤΗ τη φορά οι
ΟΡΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΣΤΡΑΦΕΙ! Εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά! Η αρκούδα
που μέχρι χθες «χόρευε» -βασανιζόμενη- στο ρυθμό του αρκουδιάρη, ΤΩΡΑ ΕΧΕΙ
ΑΡΠΑΞΕΙ το βιολί και δίνει το ρυθμό! Αυτό το γεμάτο νόημα και συμβολισμούς
γεγονός, πραγματική εσωτερική & εξωτερική «κραυγή» του καλλιτέχνη
ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ μέσα από τον τρόπο με το οποίο φέρεται στο έργο του! Η
«Κοντράλτο» περιφέρεται στα χωριά σαν την κλασική σκλαβωμένη αρκούδα του
αρκουδιάρη… Πολύ περισσότερο που το γεγονός αυτό έχει ως ευγενικούς
χορηγούς τους γνωστούς «αρκουδιάρηδες» της τοπικής εξουσίας!
Από τα τοπικά blogs μάθαμε
πως ο δημιουργός θα χαρίσει το άγαλμα στο Δήμο Φλώρινας! Πραγματικά γενναία και
αξιέπαινη πράξη. Όποιος ΔΕΝ «κλίνει γόνα» μπροστά σε τέτοιες πράξεις είναι
πραγματικά ΑΔΙΚΟΣ. Είναι άλλο όμως να χαρίζεις την «Κοντράλτο» στο Δήμο και
ΑΛΛΟ να ΧΑΡΙΖΕΣΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ!! Είναι ζήτημα αρχών για κάθε δημιουργό,
να μην μετατρέπεται σε «τρόπαιο» της κάθε εξουσίας! Όσο σημαντικό και αν είναι
ένα δημιούργημα, είναι σημαντικότερο να μην αποτελεί άλλοθι, «κολυμβήθρα του
Σιλωάμ» για προύχοντες με βαριές πολιτικές ευθύνες σε όλα τα πεδία της
κοινωνικής ζωής. Έτσι και αλλιώς οι τοπικοί άρχοντες (βουλευτές, κομματάρχες,
δημοτική αρχή) αντιμετωπίζουν τον πολιτισμό ως «άρτο και θεάματα» για το πόπολο.
Ενδεικτικά αναφέρω τα Πρέσπεια, τα χάλια των νεοκλασικών στο ποτάμι, την
εγκατάλειψη μοναδικού κτηρίου του «χαμάμ»!
Λίγες σκέψεις για την «Κοντράλτο»
Το πιο όμορφο με την «Κοντράλτο» είναι οι βαθμοί ελευθερίας που
σου παρέχει ,ως δικλίδα ασφαλείας, για συνειρμούς και αισθήματα. Προσωπικά θα
συνυπέγραφα το κείμενο με την υπογραφή «ΑΡΚΟΥΔΟΦΙΛΟΙ ΦΛΩΡΙΝΙΩΤΕΣ», το οποίο δημοσιεύτηκε στο Florine@ στις 27/10.
Η αρκούδα του τόπου μας λοιπόν! Παιδικό παιχνίδι σε κάθε βρεφική κούνια
έως σύμβολο των πιο μεγάλων κοινωνικών οραμάτων (Κόκκινη αρκούδα).
Η «Κοντράλτο» φτιαγμένη από συντρίμμια, αναπαριστώντας και
αναστηλώνοντας δίπλα από το 3οΓυμνάσιο -θέλοντας και μη- τα
συντρίμμια του πιο όμορφου κτηρίου της πόλης, της Οικονομικής σχολής.Πολιτιστικό
θύμα των μισαλλόδοξων εθνικιστών μιας άλλης εποχής, συνεχιστών του εμφυλίου
ακόμη και στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, ικανών για ΟΛΑ!
Η «Κοντράλτο» ως έργο τέχνης στο ποτάμι, εκεί που άλλοτε ΑΠΟΓΟΡΕΥΤΗΚΕ
στο μεγαλύτερο Έλληνα σκηνοθέτη να γυρίσει τις ταινίες του. Στην πόλη που
αρνήθηκε το Άγαλμα του Πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών Δ. Καλαμάρα! Θύματα του
θρησκευτικού φανατισμού, του αποστήματος του σφιχταγκαλιάσματος
εξουσίας/εκκλησίας, της Πατριδοκαπηλίας, της σύμπλεξης του εθνικιστικού με το
θρησκευτικό μίσος.
Όλα αυτά -και άλλα τόσα- η «Κοντράλτο» θα
μπορούσε να τα εκφράσει/συμβολίσει και να τα αποκαθάρει, να τα λυτρώσει με το
νόημα της αρχαίας τραγωδίας! Μιας τραγωδίας που εξελίχθηκε στα βουνά
αυτής της πόλης, από τους πληθυσμούς αυτής της πόλης, με το πραγματικό νόημα
των ψυχικών παθών, των ιστορικών συμπλεγμάτων, των πολιτιστικών & γλωσσικών
ιδιαιτεροτήτων… Αυτό θα μπορούσε να κάνει η «Κοντράλτο» αν το ήθελε ο
δημιουργός της και ΑΝ ΗΤΑΝ ΕΤΟΙΜΗ Η ΠΟΛΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟ! Ας μην ξεχνάμε πως η
«Κοντράλτο» είναι αρκούδα και πως οι αρκούδες πέφτουν σε χειμερία νάρκη! Το
γλυπτό φυσικά ΔΕΝ θα πέσει, μοιάζει όμως να χάθηκε μια ευκαιρία! Σαν να έπεσε
σε λήθαργο κάτι που θα μπορούσε να συμβολίσει πολλά…
Τζώτζης Βασίλης
Υστερόγραφο
Το εξαιρετικό βιντεάκι της Σ. Αντωνακάκη που αναδεικνύει με τον πιο
χαρακτηριστικό τρόπο τις ομορφότερες πλευρές του έργου του Γ. Μπαρδάκα.
Εξαιρετικό το άρθρο σου Βασίλη, αποτυπώνει ακριβέστατα την πολιτισμική και πολιτική κατάσταση της πόλης. Ο συντηριτισμός και η δεξιά υποκουλτούρα, σύννεφο βαρύ που δεκαετίες τώρα σκεπάζει την πόλη. Άρτος και θέαμα σε έναν τόπο όπου η τέχνη ανθεί, αλλά λογοκρίνετε από τους εκάστοτε "αρκουδιάρηδες", ρασοφόρους και μη, για να ταιριάζει με την επιβαλλόμενη "εσάνς" της Φλώρινας, με αυτόν τον δύσοσμο χριστιανό-φανατισμό και την πατριδολαγνεία.
ΑπάντησηΔιαγραφή