O Σύλλογος Κιουταχειωτών και Μικρασιατών Φλώρινας “Ο Άγιος Μηνάς” παρουσιάζει την θεατρική παράσταση “Προμηθέας Δεσμώτης” σε διασκευή του πρωτότυπου έργου του Αισχύλου από τους καθηγητές Αλέξανδρο Πολάκη και Σοφία Ζαχαροπούλου. Με την παράσταση αυτή ο Σύλλογος εγκαινιάζει την ίδρυση της θεατρικής ομάδας ενηλίκων, μέσα στο πλαίσιο της ευρύτερης πολιτιστικής του δράσης.
Το έργο πραγματεύεται την ηρωική αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα να υποκύψει στο θέλημα του Δία. Η πρωτότυπη τραγωδία, που θεωρείται από τα όψιμα έργα του μεγάλου τραγικού, αν και δεν μπορεί να χρονολογηθεί με σαφήνεια, αποτελεί μέρος τριλογίας, μαζί με τα έργα «Προμηθεύς λυόμενος» και «Προμηθεύς πυρφόρος».
Μέσα από το έργο αυτό μεγάλος τραγικός ποιητής αποκαλύπτει τη βαθειά θρησκευτική ιδιοσυγκρασία του, αλλά ταυτόχρονα εκφράζει τον προβληματισμό και την αμφισβήτησή του για την κοσμική εξουσία του Δία, λόγω των βαθιών δημοκρατικών του πεποιθήσεων. Ο πυρήνας του έργου του Προμηθεύς Δεσμώτης είναι το θέμα ενός ασταμάτητου αγώνα κατά της δύναμης της εξουσίας, που στην προκειμένη περίπτωση συμβολίζεται με τον Δία. Το θέμα της τραγωδίας είναι η τιμωρία του Τιτάνα από τον βασιλιά των θεών, Δία, στην άκρη του κόσμου, ενώ οι βασικοί ήρωες είναι θεοί. Η υπόθεση, ο “μύθος” είναι απλός και η “λύσις” του έργου έρχεται πιθανών στην επόμενη τραγωδία, μέσα στην τραγωδία στον ένας μύθο Προμηθέα Λυόμενο. Εξουσία και αμφισβήτηση, πραξη και τίμημα, αυτοθυσία και συντριβή είναι τα δίπολα όπου βασίζεται το έργο, μέσα στον καμβά της πανανθρώπινης μοίρας, που δεν είναι άλλη από την διαπραγμάτευση με την θνητότητα. Ο Προμηθέας “κοινώνησε” την φωτιά στους ανθρώπους τους, κάνοντας τους μέτοχους της θείας φύσης τους... Η φωτιά εδώ προσλαμβάνει συμβολικές αποχρώσεις. Είναι, στην ουσία, η γνώση. Η γνώση εκείνη που αποτελεί το μονοπάτι που χωρίζει το
ζειν από το ευ ζειν, που μετατρέπει τον άνθρωπο από απλά ζωντανό ον σε “άνω θρώσκων”. Πρόκειται για μια θεία, πολύ ιερή μετάληψη, που έκανε τον άνθρωπο κοινωνό της δύναμης των θεών. ''Όπως σε όλα σχεδόν τα έργα του Αισχύλου, έτσι και εδώ η ύβρις είναι ορατή, αν και με διαφορετικό τρόπο. Κατά τους αρχαίους κάποιος διέπραττε “ύβριν” όταν παρουσίαζε συμπεριφορά με την οποία επιχειρούσε να υπερβεί τη θνητή φύση του και να εξομοιωθεί με τους θεούς, με συνέπεια την προσβολή και τον εξοργισμό τους. Ο Προμηθέας, όμως, όντας αθάνατος και θεός και ο ίδιος, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως υβριστής. Η δική του «αμαρτία» είναι η αμφισβήτηση της εξουσίας του Δία, δηλαδή η ανατροπή της τάξης. Ο Προμηθεύς Δεσμώτης δεν έχει ήρωες με την έννοια του όρου όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα. Είναι, όπως το έθεσε ο Αριστοτέλης, μίμησις πράξεως θεϊκή καθ’ ολοκληρίαν. Στο έργο δε συμμετέχει θνητός, μόνον οι θεότητες που ξεπηδούν από την αχλύ του μύθου για να εκφέρουν επί σκηνής τις θεολογικές και μυθολογικές απόψεις του μεγάλου τραγικού.
Η παράσταση αποτελεί συνδιοργάνωση του Συλλόγου Κιουταχειωτών - Μικρασιατών Φλώρινας με τον Δήμο Φλώρινας, ενώ η κατασκευή των σκηνικών αποτελεί ευγενική χορηγία της ΓΕΡ. ΠΑΛ. ΟΕ, των Αφων Λ. Παλικρούση.
Παίζουν οι (με σειρά εμφάνισης) : Ιωάννης Μπισδούνης, Νίκος Κηπουρόπουλος, Σοφία Γώγου, Αναστασία Κωφίδου, Στέλλα Θεοδουλίδου, Αθηνά Μανουκάκη, Χρυσούλα Σκενδέρη, Ελενη Γιούτσου, Παναγιώτα Μπομπότα, Λίνα Γιουλέκα, Μαίρη Δανιηλίδου, Νίκος Γώγος, Ευαγγελία Τζώτζη, Ισαάκ Κύρτσος
Σκηνικά: Δήμητρα Ξενάκη
Κοστούμια: Η ομάδα ενηλίκων του Συλλόγου Κιουταχειωτών - Μικρασιατών Φλώρινας
Μουσική επιμέλεια: Αργύρης Λάζου
Σκηνοθεσία: Δήμητρα Ξενάκη
Συντονισμός ομάδας: Θεοδώρα Κουγιουμτζόγλου
Η παράσταση θα δοθεί την Παρασκευή 21 και το Σάββατο 22 Οκτωβρίου στις 21:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο (αίθουσα Θεοδωρος Αγγελόπουλος).
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Το Δ.Σ.
Το έργο πραγματεύεται την ηρωική αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα να υποκύψει στο θέλημα του Δία. Η πρωτότυπη τραγωδία, που θεωρείται από τα όψιμα έργα του μεγάλου τραγικού, αν και δεν μπορεί να χρονολογηθεί με σαφήνεια, αποτελεί μέρος τριλογίας, μαζί με τα έργα «Προμηθεύς λυόμενος» και «Προμηθεύς πυρφόρος».
Μέσα από το έργο αυτό μεγάλος τραγικός ποιητής αποκαλύπτει τη βαθειά θρησκευτική ιδιοσυγκρασία του, αλλά ταυτόχρονα εκφράζει τον προβληματισμό και την αμφισβήτησή του για την κοσμική εξουσία του Δία, λόγω των βαθιών δημοκρατικών του πεποιθήσεων. Ο πυρήνας του έργου του Προμηθεύς Δεσμώτης είναι το θέμα ενός ασταμάτητου αγώνα κατά της δύναμης της εξουσίας, που στην προκειμένη περίπτωση συμβολίζεται με τον Δία. Το θέμα της τραγωδίας είναι η τιμωρία του Τιτάνα από τον βασιλιά των θεών, Δία, στην άκρη του κόσμου, ενώ οι βασικοί ήρωες είναι θεοί. Η υπόθεση, ο “μύθος” είναι απλός και η “λύσις” του έργου έρχεται πιθανών στην επόμενη τραγωδία, μέσα στην τραγωδία στον ένας μύθο Προμηθέα Λυόμενο. Εξουσία και αμφισβήτηση, πραξη και τίμημα, αυτοθυσία και συντριβή είναι τα δίπολα όπου βασίζεται το έργο, μέσα στον καμβά της πανανθρώπινης μοίρας, που δεν είναι άλλη από την διαπραγμάτευση με την θνητότητα. Ο Προμηθέας “κοινώνησε” την φωτιά στους ανθρώπους τους, κάνοντας τους μέτοχους της θείας φύσης τους... Η φωτιά εδώ προσλαμβάνει συμβολικές αποχρώσεις. Είναι, στην ουσία, η γνώση. Η γνώση εκείνη που αποτελεί το μονοπάτι που χωρίζει το
ζειν από το ευ ζειν, που μετατρέπει τον άνθρωπο από απλά ζωντανό ον σε “άνω θρώσκων”. Πρόκειται για μια θεία, πολύ ιερή μετάληψη, που έκανε τον άνθρωπο κοινωνό της δύναμης των θεών. ''Όπως σε όλα σχεδόν τα έργα του Αισχύλου, έτσι και εδώ η ύβρις είναι ορατή, αν και με διαφορετικό τρόπο. Κατά τους αρχαίους κάποιος διέπραττε “ύβριν” όταν παρουσίαζε συμπεριφορά με την οποία επιχειρούσε να υπερβεί τη θνητή φύση του και να εξομοιωθεί με τους θεούς, με συνέπεια την προσβολή και τον εξοργισμό τους. Ο Προμηθέας, όμως, όντας αθάνατος και θεός και ο ίδιος, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως υβριστής. Η δική του «αμαρτία» είναι η αμφισβήτηση της εξουσίας του Δία, δηλαδή η ανατροπή της τάξης. Ο Προμηθεύς Δεσμώτης δεν έχει ήρωες με την έννοια του όρου όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα. Είναι, όπως το έθεσε ο Αριστοτέλης, μίμησις πράξεως θεϊκή καθ’ ολοκληρίαν. Στο έργο δε συμμετέχει θνητός, μόνον οι θεότητες που ξεπηδούν από την αχλύ του μύθου για να εκφέρουν επί σκηνής τις θεολογικές και μυθολογικές απόψεις του μεγάλου τραγικού.
Η παράσταση αποτελεί συνδιοργάνωση του Συλλόγου Κιουταχειωτών - Μικρασιατών Φλώρινας με τον Δήμο Φλώρινας, ενώ η κατασκευή των σκηνικών αποτελεί ευγενική χορηγία της ΓΕΡ. ΠΑΛ. ΟΕ, των Αφων Λ. Παλικρούση.
Παίζουν οι (με σειρά εμφάνισης) : Ιωάννης Μπισδούνης, Νίκος Κηπουρόπουλος, Σοφία Γώγου, Αναστασία Κωφίδου, Στέλλα Θεοδουλίδου, Αθηνά Μανουκάκη, Χρυσούλα Σκενδέρη, Ελενη Γιούτσου, Παναγιώτα Μπομπότα, Λίνα Γιουλέκα, Μαίρη Δανιηλίδου, Νίκος Γώγος, Ευαγγελία Τζώτζη, Ισαάκ Κύρτσος
Σκηνικά: Δήμητρα Ξενάκη
Κοστούμια: Η ομάδα ενηλίκων του Συλλόγου Κιουταχειωτών - Μικρασιατών Φλώρινας
Μουσική επιμέλεια: Αργύρης Λάζου
Σκηνοθεσία: Δήμητρα Ξενάκη
Συντονισμός ομάδας: Θεοδώρα Κουγιουμτζόγλου
Η παράσταση θα δοθεί την Παρασκευή 21 και το Σάββατο 22 Οκτωβρίου στις 21:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο (αίθουσα Θεοδωρος Αγγελόπουλος).
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Το Δ.Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου