Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Υπαρκτά και ανύπαρκτα -Δρόμοι και πεζοδρόμοι

Χρονογράφημα Βουνίσιος Ακτιβιστής Δρόμοι κατεστραμμένοι, κάκιστα συντηρημένοι με πεζοδρόμια σχεδόν ανύπαρκτα , λειτουργικά άχρηστα, με μόνιμα σταθμευμένα οχήματα δεξιά και αριστερά της ασφάλτου.Πεζοδρόμια άκρως ακατάλληλα στην πράξη για την διέλευση των πεζών από την ύπαρξη
εμποδίων όπως κολώνες της Δεή , σκουπιδόκαδοι του δήμου, καχεκτικά δένδρα, ανύπαρκτες ράμπες για άτομα με κινητικές αδυναμίες, γέρους ή παιδιά. Δρόμοι γεμάτοι λακκούβες, μπαλώματα ή αμέτρητες ρωγμές στην ξεθωριασμένη - γερασμένη άσφαλτο. Σταθμευμένα οχήματα εμποδίζουν την διέλευση πεζών ακόμη και σε υποτιθέμενες ράμπες για αναπήρους. Ανύπαρκτα πεζοδρόμια σε παρόδους υποχρεώνουν τους διαβάτες να περπατούν καταμεσής του δρόμου κινδυνεύοντας η σωματική τους αρτιμέλεια από τα διερχόμενα φορτηγά , αυτοκίνητα και μηχανάκια. Επικίνδυνα πεζοδρόμια από τις κακοτεχνίες που άφησαν συνεργεία που ήρθαν για την επιδιόρθωση βλαβών της δημόσιας αποχέτευσης και ύδρευσης η διέλευσης υπογείως ηλεκτροφόρων η τηλεπικοινωνιακών καλωδίων .Δρόμοι προς σχολεία, νοσοκομεία, δημόσια «μέλαθρα» όπου δεν υπάρχουν τα στοιχειώδη πεζοδρόμια από και προς αυτά. Δρόμοι όπου καθένας χάραξε στην επιφάνεια του την προχειρότητα και την τσαπατσουλιά σε όλο μας το «Μεγαλείο». Συνοικίες ολόκληρες που στερούντο επι χρόνια πέραν των πεζοδρομίων και άλλα όπως ο επαρκής φωτισμός τις νύχτες,η άσφαλτος, η απουσία δενδροστοιχιών ακόμη και πινακίδες της ονοματοθεσίας των δρόμου η αρίθμησης των σπιτιών σε αυτές . Απέραντα πεζοδρόμια βρώμικα , γεμάτα τσιμέντο , σιδερένιες κατασκευές, χωρίς αισθητική χωρίς συνέχεια και επαφή του παρόντος με το παρελθόν των κτηρίων ή των ανθρώπων που ζούν στοιβαγμένοι μέσα στα κλουβιά των πολυκατοικιών σαν τα άγρια θηρία του ..ζωολογικού κήπου των παιδικών μας αναμνήσεων . Δρόμοι πολυσύχναστοι όπου δεν προβλέφθηκε η τοποθέτηση ενός φωτεινού σηματοδότη για οδηγούς και πεζοπόρους. Διασταυρώσεις οδών σκέτες καρμανιόλες χωρίς επαρκή σήμανση, χωρίς φωτισμό , χωρίς πινακίδες, χωρίς επιγραφές με ξεθωριασμένα γράμματα ή ανύπαρκτες λευκές διαχωριστικές γραμμές ή δείκτες κυκλοφορίας. Δρόμοι στους οποίους όταν γίνονται τεχνικά έργα η αποκατάσταση τους χάσκει μήνες με χωμάτινα μπαλώματα μέχρι να μπεί λίγο πίσσα ασφάλτου Και από μπάλωμα σε μπάλωμα ... Δρόμοι επικίνδυνοι για οδηγούς οχημάτων η πεζούς που με την πρώτη χιονόπτωση, παγετό ή νεροποντή μετατρέπονται σε πολλαπλάσιες θανατηφόρες παγίδες. Αυθαίρετες παρεμβάσεις περιοίκων ,αυλές σπιτιών που αφήνουν στους περαστικούς ούτε 50 εκατοστά πεζοδρόμιο , προθήκες καταστημάτων , τραπέζια και πολυθρόνες, μέχρι καροτσάκια σούπερ μάρκετ, ξεχασμένα έπιπλα η θερμάστρες υγραερίου και άλλα αντικείμενα αποτελούν εμπόδια στην απρόσκοπτη διέλευση των ανθρώπων. Γραφικά σοκάκια με νεοκλασικά σπίτια που ευρίσκονται στις παρυφές του δάσους η στο ποτάμι ξεχασμένα , άβαφα , παντελώς παρατημένα , μισοκατεστραμμένα περιμένουν τον οικοδομικό τους θάνατο ..Χωματόδρομοι εν έτος 2013 συνθέτουν μία παράκρουση αισθητικής στον πολεοδομικό χάρτη τούτης της χαραδρούπολης. Καμία πρόβλεψη για την ανάδειξη των γειτονιών αυτών με πεζοδρόμια, πεζόδρομους, ποδηλατοδρόμους, δρόμους περιπάτου - τουριστικής ανάδειξης, με επαρκή φωτισμό, παγκάκια, κιόσκια, βρύσες, ..Δρόμοι αφημένοι στην ραθυμία, στην απροθυμία, στα μικροσυμφέροντα, στην έλλειψη οράματος -αισθητικής ή μακροχρόνιου σχεδιασμού, στην απρονοησία κάποιων, στην σπατάλη κονδυλίων σε ανούσιες εκδηλώσεις πολλών κάποιων σε τουτη την χαραδρούπολη. Λαικές αγορές που παραπέμπουν σε παζάρια τριτοκοσμικών περιοχών. Μουσαμάδες , μπερντέδες , κουρελούδες, πάγκοι με απλωμένα εσώρουχα και άλλα είδη λιανεμπορίου , πελάτες στριμωγμένοι σαν σαρδέλες, κραυγές μικροπωλητών, αδέσποτα σκυλιά , ρακένδυτοι άνθρωποι το μεσημέρι να ψάχνουν στους βρόμικους σκουπιδοτενεκέδες, βουητό ,φασαρία, σκόνη, παραεμπόριο, παρανομία, καφάσια με σκουπίδια συνθέτουν την εικόνα των «λαικών αγορών» υποσαχάριου τύπου στην χαραδρούπολη .Τουρίστες που τα βλέπουν αναρωτιούνται εάν ευρίσκονται σε ευρωπαϊκή ή κάποια ασιατική-αφρικανική πόλη. Παραπέρα σε πολυσύχναστους δρόμους σε όλο το μήκος τους τα πεζοδρόμια είναι ανύπαρκτα , ακατάλληλα για ανθρώπους αλλα ούτε και για τα αδέσποτα σκυλάκια ή γατάκια των γειτονιών. Μόλις πέφτει το σκότος της νύχτας αρουραίοι βγαίνουν από τους υπονόμους κάνουν πάρτι στα στενά παρέα με εμπόρους του θανάτου και της ανθρώπινης σαρκός. Σε μερικές περιπτώσεις ούτε μισό μέτρο δεν είναι το πλάτος των πεζοδρομίων αυτών και εάν έχει ομίχλη σκοντάφτεις σε κολώνες ,σε πλακάκια που προεξέχουν του ισουψούς της επιφανείας, σκονταφτεις σε πινακίδες και τραυματίζεσαι από ακάλυπτες τρύπες ή υπονόμους όπου κάποιοι προηγουμένως είχαν κλέψει τις σιδερένιες σχάρες. Πεζοδρόμια λερωμένα γεμάτα ακαθαρσίες κάποιων δεσποζόμενων ή αδέσποτων σκύλων. Πεζοδρόμια βρεγμένα από τα ούρα ή τα περιττώματα που άφησαν κάποια δίποδα ανθρωποειδή ή τετράποδα ζωάκια. Τα χρώματα στα πέριξ κτήρια είναι δυσδιάκριτα από την πληθώρα κουτσουλιών που άφησαν κάποιοι νεαροί γράφιτιζ ακόμη και σε αγάλματα της ιστορίας της πόλης .Ετσι για να αφήσουν κι αυτοί την υπογραφή τους στην γενικευμένη βρομιά που επικρατεί στα στενά σοκάκια. Νεοκλασικά κτήρια όπου μέσα τους γράφθηκε ιστορία κάποιοι νεαροί χούλιγκανς τα μετέτρεψαν σε άντρα παρανομίας η στην «καλύτερη» περίπτωση «κέντρα διάδοσης κοινοβιακού τύπου ιδεών και παραληρηματικών ιδεοληψιών παρακμιακής υποκουλτούρας και ψευτοδιανοουμενισμου αποπλάνησης» κάποιων νεαρών α-συνειδήσεων που πέρασαν με γενικό μέσο όρο κάτω του δέκα στο απολυτήριο Λυκείου . Στις φτωχογειτονιές γέροντες, παιδιά , μητέρες με μωρά στα καροτσάκια, άτομα με κινητικά προβλήματα λόγω μονίμου παρκαρίσματος οχημάτων ( με ή χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας) σε πεζοδρόμια ή εκατέρωθεν των δρόμων περπατούν κινδυνεύοντας να καταλήξουν κι αυτοί στο πρώτων βοηθειών. Σε παρόχθιους δρόμους η κατάσταση είναι επίσης τραγική όπου σε μερικά σημεία η διάβρωσες δρόμων -πεζοδρομίων -κτηρίων είναι τόσο μεγάλη όπου δεν υπάρχει ίχνος από πλακάκια πεζοδρομίου η σιδερένια προστατευτικά .Το τσιμέντο διαβρωμένο και επικίνδυνο ώστε κάποιο αμέριμνο παιδάκι που σχόλασε από το δημοτικό σχολείο να πέσει μέσα στο ποτάμι και να τραυματιστεί σοβαρά. Πεζοδρόμια και διαβάσεις μαθητων κοντα σε σχολικά ιδρύματα είναι από ελλειπή μέχρι ανύπαρκτα. Μερικά εκατοστά υποτυπώδους πεζοδρομίου η διαγράμμισης πεζών θυμίζει ότι από εκεί πρέπει να βαδίζουν τα παιδιά για να πάνε η να έρθουν από το σχολείο. Πεζοδρόμια που ούτε αδέσποτα ή δεσποζόμενα ζωάκια πλέον καταδέχονται να βαδίζουν από εκεί πέρα παρα μονάχα όσοι διαθέτουν ακροβατικές ικανότητες σαν ένα παλιό κώμιξ των 80s τον θρυλικό αστυνόμο Σαΐνι . Πινακίδες κυκλοφορίας του κ.ο.κ. κι αυτές δεν γλύτωσαν από την λαίλαπα των ασυνείδητων που βάφουν με αεροζόλ ότι βρουν καθαρό και ανέπαφο στο ιστορικό κέντρο τούτης της πόλης-χαραδρούπολης . Πινακίδες καταλερωμένες από μπογιές που οδηγούν τους διερχόμενους στο πουθενά ακόμη και στον σοβαρό τραυματισμό τους από την καταστροφική αδιαφορία όλων Όταν μάλιστα οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν είναι ομίχλη, χιόνι, παγετός ή καταρρακτώδη βροχόπτωση τότε όλοι αυτοί οι δρόμοι , πεζοδρόμια είναι άκρως ακατάλληλοι έως και επικίνδυνοι αστικοί χώροι για τους διαβάτες.
 Δρόμοι χωρίς μέλλον , δρόμοι δίχως όψη, πεζοδρόμια υπαρκτά και ταυτοχρόνως ανύπαρκτα ... .....

υγ
αναλογίζομαι όταν σε λίγο καιρό μετατραπεί η χαραδρούπολη μας σε ένα απέραντο εργοτάξιο όλοι αυτοί οι δρόμοι και πεζοδρόμια που σας περιέγραψα θα αποτελούν μία ¨ρομαντική ανάμνηση σε ότι θα αντιμετωπίσουμε στην ήδη επιβαρυμένη ταλαιπωρία της καθημερινότητας μας






7 σχόλια:

  1. Εχει ένα δίκιο, αλλά σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα είναι μια χαρά. Σε μεγαλύτερες πόλεις και κυρίως στην Αθήνα είναι σα να περπατάς σε μέτωπο πολέμου. Κράτα όμως τους αναθεματισμούς για την ώρα που θα αρχίσει η τηλεθέρμανση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. προς Ανώνυμος19 Ιανουαρίου 2014 - 1:21 μ.μ.δέν λέμε τίποτα διαφορετικό άλλωστε το αναφέρω ξεκάθαρα στο υστερόγραφο του χρονογραφήματος....

    "όταν σε λίγο καιρό μετατραπεί η χαραδρούπολη μας σε ένα απέραντο εργοτάξιο όλοι αυτοί οι δρόμοι και πεζοδρόμια που σας περιέγραψα θα αποτελούν μία ¨ρομαντική ανάμνηση σε ότι θα αντιμετωπίσουμε "
    ...για την ιστορία....
    το παρόν χρονογράφημα εστάλθη σε 3 μεγάλης κυκλοφορίας ιστολόγια και μία εβδομαδιαία εφημερίδα της Φλώρινας .Μέχρι στιγμής μόνο το παρόν είχε το θάρρος και την ευγένεια να το αναρτήσει ( florine@ και σας ευχαριστώ) οι άλλοι 2 απορώ γιατί και ποιους φοβούντε και δεν το αναρτήσαν Όσο για την εβδομαδιαία εφημερίδα αναμένω.. κυκλοφορεί κάθε Τετάρτη ή Πέμπτη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όλα σωστά ειπωμένα.
    Να τονίσω περισσότερο και εγώ το παρκάρισμα των αυτοκινήτων πάνω στα πεζοδρόμια και ειδικά στους κεντρικούς δρόμους (πχ στην Ηπείρου μετά τα δικαστήρια προς τα έξω) από κυριολεκτικά ασυνείδητους οδηγούς που βαριούνται να περπατήσουν 1-2 τετράγωνα από το σπίτι τους. Ας αναλογιστούν επιτέλους ότι με την πράξη τους αυτή μπορούν να προκαλέσουν από σοβαρό τραυματισμό ως και θανατηφόρο ατύχημα (μπορεί το θύμα να είναι και συγγενείς τους, ακόμη και το παιδί τους)

    ΥΓ.: Η τροχαία δεν ασχολείται καθόλου με το θέμα αυτό. Δεν μιλάω για πρόστιμα αλλά με για απαραίτητες συστάσεις.

    Μήπως το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί με την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. σαφώς το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί και με την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας και με την απόλυση σχολικών φυλάκων αλλα κυρίως με την αποδυνάμωση του ρόλου της αστυνομίας και της τροχαίας οι οποίοι ούτε τα τεχνικά μέσα ούτε την υποστήριξη ούτε το ανθρώπινο δυναμικό διαθέτουν. ¨Οσο για τα πεζοδρόμια των φωτο όσοι κάμναν παρέλαση ως βολεφτες νομάρχαι δήμαρχοι και λοιποί νοματαίοθ στην πόλη επιβαρύνοντε με αυτή την εικόνα των πεζοδρομίων ...πετούσαν εκατομύρια για χορους και πανηγύρια ενώ για τα πεζοδρόμια και δρόμους ελάχιστοι εξ αυτων ενδιαφερθήκαν να επενδύσουν σε δρόμους ή πεζοδρόμια και όχι να σπαταλήσουν η να τα οικονομήσουν με κολλητούς και υμετέρους που τα χαναν κάνει πλακάκια ... κάρφωναν κολώνες όπου τους βόλευε,πολίτες ακόμη και σήμερα θεωρούν το πεζοδρόμιο η δρόμο ιδιοκτησία τους ασυνείδητοι που καταστρέφουν λεηλατούν και βρωμίζουν .......όλοι έχουμε βάλει την υπογραφή σε τουτο το "μεγαλείο"......και με αυτά και με τα άλλα οδηγηθήκαμε στην σημερινή εικόνα που παρουσιάζουν τα πεζοδρόμια και δρόμοι τους της...χαραδρούπολης με την αιθαλ ομίχλη...από τον πρώτο αρχοντοκόκορα μέχρι την τελευταία ξεπουπουλιασμένη κότα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παντα επικαιρα τα θεματα που επιλεγεις να θιξεις Βουνισιε.
    Η λυση ομως για τη σωτηρια αυτης της πολης ειναι μια και ειναι μονοδρομος.Πεζοδρομηση ολου του ιστορικου κεντρου,απομακρυσνση ολων των αυτοκινητων μεσα απο αυτο,παραλληλα με τη δημιουργια χωρων σταθμευσης και πρασινου,οπου ειναι πραγματοποιησιμη.Η μονη διεξοδος γι αυτο τον τοπο ωστε να αποφυγει την πληρη απομονωση,ειναι ο τουρισμος και αυτο μπορει να επιτευχθει μεσω της διαφορετικοτητας η' της μοναδικοτητας.Φανταστειτε τη Φλωρινα χωρις αυτοκινητα.Μια πολη προτυπο για ολη την Ελλαδα.Ποιος δεν θα θελε να την επισκεφθει?Το Αμβουργο για παραδειγμα,η δευτερη πολη της Γερμανιας πληθυσμιακα εβαλε ως στοχο τη πληρη απομακρυσνση καθε μηχανοκινητου εντος της πολεως μεσα σε μερικα χρονια..Φυσικα αυτο προυποθετει εναν Δημαρχο ο οποιος αν εκλεγει να μην εχει ως αποκλειστικο σκοπο την επανεκλογη του,καθως ως γνωστον ο Φλωρινιωτης θα τον τιμωρησει..Οι επομενες γενεες ομως και οι υπολοιπη Ελλαδα θα τον μνημονευει....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Συμβάλλοντας σε ένα εποικοδομητικό διάλογο θα ήθελα να συμπληρώσω...

    Παλαιώθεν σε κάθε πεζοδρόμιο του ιστορικου κέντρου υπήρχαν δενδροστοιχίες με φλαμουριές και άλλα ΄΄ομορφα δένδρα σήμερα τα δένδρα είναι υπο εξαφάνιση όπως και τα ελάχιστα μέρη πρασίνου Το τσιμέντο και τα μπετόν αρμέ κυριαρχουν.... Η απομάκρυνση οχημάτων από το κέντρο σκοντάφτει σε πολλούς παράγοντες. Πρώτον η ύπαρξη λαικής αγοράς που μετατρέπεται κάθε Τετάρτη και λιγότερο κάθε Σάββατο πρωί σε παζάρι υποσαχάριου ή ασιατικής πόλης...Δεύτερον τα μικρά ή μεγαλύτερα συμφέροντα ιδιοκτητών αυτοκινήτων -ακινητων που κατοικούν στον κέντρο Τρίτον η μη ύπαρξη πολυόροφου υπεργειου ΄η υπόγειου χώρου στάθμευσης.Τέταρτο η απρονοησία όσων "αρχιτεκτόνων" σχεδίαζαν προ 15 ετίας το νέο πάρκο και δεν προβλέφθηκε η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης όπως συναντώ σε άλλες πόλεις. Πέμπτο η κακιστη αντιμετώπιση των πεζών με πεζοδρόμια χειρίστου ποιότητας και οι τεχνικές εργασίες τα συνεργεία αυτων που δεν αποκατέστησαν τις ζημιές που προκάλεσαν εκτο η μη υπογειοποίηση καλωδίων της δεή -βλ υπαρξη κολώνας δεη σε πεζοδρόμια πλάτους ούτε μισό τετραγωνικό μέτρο πλάτους - η ύπαρξη παλαιών ασυντήρητων κτηρίων όπου οι ιδιοκτήτες τους αδιαφορούν και οι εκάστοτε αρμόδιοι επίσης για ένα φρεσκάρισμα της όψης των κτηρίων Χαρακτηριστική περίπτωση Το ξενοδοχείο Διεθνές ..όπως και ένα ετοιμόρροπο νεοκλασσικό στο βαρόσι ( στην απέναντι όχθη από το ΦΣΦ Αριστοτέλης δίπλα στο κτήριο Γούναρη ) που μόνο η πρόσοψη του έχει απομείνει Η ατιμωρησία όσων βρωμίζουν κτήρια ακόμη και μνημεία Τα 2 έργα του αείμνηστου Καλαμάρα στο νέο πάρκο και τα εκατοντάδες σπίτια βαμμένα με γκράφιτι κακογουστιάς είναι ενδεικτικά της αισθητικής ρύπανσης από γκράφιτιζ που έχουν υποστεί ....Το γεγονός ότι η πλειοψηφία συμφερόντων των εμπορικών καταστημάτων συμπίπτει με το ιστορικό κέντρο σε ένα πυκνοδομημένο οικιστικό περιβάλλον αποτελούν σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα στην μονομερώς απομάκρυνση αυτοκινήτων . Θα μπορούσε η τοποθέτηση κολωνακίων στους δρόμους να επιφέρει μία ενδιάμεση λύση βλ οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου κι αλλα από το φωτορεπορτάζ όπως διαπιστώσατε βλ φωτο η μέθοδος δεν είναι αποτελεσματική όπως σε μία διασταύρωση της οδού Καλλέργη όπου οι οδηγοί σταθμεύουν πλάι στα κολωνάκια!!!!! .Στο τελευταίο θα συμφωνήσω ...για ριζοσπαστικές ανατροπές ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της πόλης όποιος ηγηθεί μίας τέτοιας προσπάθειας δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός του ο έρωτας με την δημαρχιακή -κομματική θέση αλλα ο έρως για την ριζική προς το καλύτερο ανάπλαση και αποκατάσταση του ιστορικού κέντρου της παραμελλημένης ...χαραδρούπολης να μην υπεισέλθω στο χειρότερο ορισμό..μ.παραγκούπολης Το φωτορεπορτάζ αναδεικνύει την ρεαλιστική εικόνα που παρουσιάζουν τα πεζοδρόμια...αναδεικνύει και λύσεις προς το καλύτερο που πρέπει να γίνει....όπως και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα...¨οσο για την 100% απομάκρυνση οχημάτων να σημειώσω ότι αυτό θα επιφέρει το τελειωτικό χτύπημα στον εμπορικό κόσμο ίσως και οικονομικό θάνατο του κέντρου της πόλης Γι αυτό δεν θα συμφωνήσω ......υπάρχουν καλύτερες λύσεις -παρεμβάσεις ώστε το ιστορικό κέντρο στη πόλη να ανασάνει...οι πεζοί να βαδίζουν σε πεζοδρόμια της προκοπής οι οδηγοί να οδηγούν σε δρόμους χωρίς λακούβες ή να σταθμεύουν σε αξιοπρεπείς χώρους στάθμευσης η εικόνα στην λαική αγορά να αλλάξει άρδην ώστε να μην θυμήζει παζάρι κάποιας υποβαθμισμένης ασιατικής ή αφρικανικής χώριας και όσα μας ταλαιπωρούν να περιορισθούν στο ελάχιστο με την ενεργή παρουσία των πολιτων και θετική δράση των αρμοδίων προς το καλύτερο ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή